Sobota, 20. dubna 2024

Automobilky v Šanghaji soupeří o bezedný trh

Automobilky v Šanghaji soupeří o bezedný trh

- Pořadatelé autosalonu chtějí vize budoucnosti, automobilky prodej v současnosti

- Čínské značky mění strategii a chtějí konkurovat luxusním vozům

Žádná limuzína, žádný off road, ale elektrická trojkolka (viz foto) má přitahovat pozornost k expozici francouzské automobilky Peugeot na Autosalonu v Šanghaji.

Jednomístné vozidlo částečně ovládané hlasem navrhl Kolumbijec Carlos Arturo Torres Tovar. Jeho návrh vybrala porota soutěže Design Peugeot ze 2500 projektů jako ten, který nejlépe vyhověl tématu soutěže: vůz pro světová velkoměsta zítřka.

Francouzskému stánku bude dominovat trojkolka právě proto, že téma soutěže odpovídalo mottu letošního ročníku čínského autosalonu, který dnes začíná novinářským dnem - Umění inovace.

Elektromobily, vozy s hybridními motory, automobily poháněné stlačeným plynem nebo biopalivy v Šanghaji představí řada světových i místních automobilek.

Naprostou většinu všech exponátů však budou v Šanghaji tvořit konvenční, běžně vyráběné modely, které automobilky mohou okamžitě dodat zákazníkům. Čínský trh totiž i v současné krizi roste a spolu s trhem v Rusku, Indii a Brazílii patří z hlediska prodeje automobilů mezi nejperspektivnější.

Prodej automobilů v Číně se v březnu meziročně zvýšil o pět procent na rekordních 1,11 milionu vozů. V únoru vzrostl čínský trh meziročně dokonce o 24 procent na 607 tisíc aut. Pokud bude tento trend pokračovat, prodej aut v Číně letos poprvé v historii překročí hranici deseti milionů vozů a Čína vystřídá Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Trh v USA by se měl podle některých prognóz propadnout z loňských 13,2 milionu pod deset milionů vozů.

Proto je v Šanghaji každý, kdo v automobilové branži něco znamená. Veletrhu, který se koná každé dva roky, se letos účastní více než tisíc výrobců aut a automobilových dílů. Od "Detroitské trojky" General Motors, Ford a Chrysler, přes japonské a korejské firmy po evropské značky.

Jednu z největších expozic má v Šanghaji koncern Volkswagen, jehož značky Volkswagen, Audi, Škoda, Lamborghini a Bentley zaujímají polovinu haly W2. Podle předběžných údajů o prodeji za první čtvrtletí se koncern Volkswagen se svými devíti značkami stal největším výrobcem aut na světě a předstihl japonského rivala Toyota Motor. Zatímco světové trhy se propadly o dvacet procent, prodeje VW v prvním čtvrtletí klesly jen o 11,4 procenta na 1,39 milionu kusů. Toyota prodala asi 1,23 milionu automobilů, což je meziročně o 47 procent méně.

Světové značky ale nebudou mít v Šanghaji snadnou pozici. Stále více jim konkurují, především na čínském trhu, tamní automobilky. Ať jde o joint venture, jako jsou firmy Hainan Mazda, Dongfeng Citroen či Shanghai GM, nebo o ryze čínské společnosti jako Chery, Geely, Brilliance, BYD či Great Wall.

Čínské automobilky, jejichž vozy dosud nesly punc levných a nekvalitních kopií zahraničních značek, začínají měnit strategii. Přibývá totiž Číňanů, kteří jsou schopni zaplatit za auto desítky tisíc dolarů - v příštím roce má střední vrstva v zemi podle odhadu Čínské asociace výrobců automobilů zahrnovat 110 milionů lidí. Ti už nechtějí jezdit ve vozítkách, jako je například QQ, nejprodávanější model čínské automobilky Chery. Vozítko stojí 4400 dolarů, což je v Šanghaji cena řidičského průkazu.

"Budeme soutěžit se zahraničními značkami vyráběnými v Číně. Automobilky Toyota i Volkswagen také na čínském trhu začínaly z nuly a nyní mají pevné pozice, jdeme jejich cestou," uvedl pro agenturu Reuters Yin Tongao, šéf automobilky Chery. Na veletrhu firma představuje sedan Riich G6 za necelých 44 tisíc dolarů, který má konkurovat vozu Audi A6.

Módní je nejen luxus, ale i ekologie. Automobilka BYD ukáže svůj hybridní vůz F3 DM, který začala loni v prosinci prodávat za 21 tisíc dolarů a firma Great Wall představí svůj elektromobil Ou La, jezdící rychlostí 130 km/h.

AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů