Pátek, 26. dubna 2024

Pneu dostanou značky, řidiči uvidí, kolik ušetří

Pneu dostanou značky, řidiči uvidí, kolik ušetří

Co mají společného žehlička, pračka a pneumatika? V současnosti určitě nic. Už za dva roky ale budou mít alespoň jeden společný znak.

Po vzoru elektrospotřebičů totiž pneumatiky začnou dostávat takzvané energetické značení, podle kterého řidič pozná, nakolik guma ovlivní spotřebu a hlučnost auta a jaká je její přilnavost na mokru.

Letní i zimní pneumatiky budou rozděleny do sedmi tříd a značeny podle písmen abecedy – nejlepší budou pneumatiky třídy „A“, naopak nejméně úsporné pneumatiky ponesou písmeno „G“. Nové opatření schválil Evropský parlament. Jednotlivé státy teď budou mít dva roky na zapracování příslušného rozhodnutí do vlastních zákonů.

„Od listopadu 2012 budou dodavatelé povinni uvádět hodnoty palivové účinnosti, přilnavosti za mokra a vnějšího hluku pneumatik ve všech propagačních materiálech a na fakturách u pneumatik typu C1, C2 a C3 (pneumatiky používané u osobních automobilů, lehkých a těžkých nákladních automobilů – pozn. redakce),“ potvrdila mluvčí českého zastoupení při EP Radka Hejtmánková.

Internetový kalkulátor úspory paliva

Europoslanci si kromě nového značení vymohli i další opatření, které by řidičům mělo usnadnit orientaci mezi pneumatikami. Evropský parlament totiž rozhodl, že prodejci pneumatik budou povinně na internetových stránkách zveřejňovat kalkulátor úspory paliva.

Internetovou stránkou s kalkulátorem úspory paliva pak spustí i Evropská komise. Podle europoslanců je hlavním cílem snížit spotřebu aut a tím pádem i počet vypouštěných škodlivin.

Jenže samotní výrobci tvrdí, že vliv pneumatik na spotřebu by se neměl až tak přeceňovat. „Dobře vyváženými pneumatikami můžeme ovlivnit spotřebu paliva z pěti procent ve srovnání s pneumatikami, které vykazují vysokou jízdní odolnost,“ řekl Deníku Klaus Engelhart z hannoverské centrály firmy Continental, pod níž patří i domácí Barum.

Největší domácí výrobce zatím nechce komentovat, kdy přesně začne na reklamách či pneumatikách značit jejich palivovou náročnost. Barum prozatím nemá spočítáno ani to, zda se nové opatření může odrazit i v cenách pneumatik.

Podhuštěné gumy zvyšují spotřebu

Přestože pneumatiky mají vliv především na bezpečnost a jízdní vlastnosti vozidla, dotýkají se i spotřeby paliva. Ale jen tehdy, pokud jsou špatně nahuštěné. Odborníci spočítali, že pokud je pneumatika podhuštěna například jen o 0,1 baru pod předepsanou hodnotu, může se spotřeba paliva zvýšit až o pět procent.

Správné nafouknutí pneumatik by se mělo kontrolovat jednou měsíčně, a to vždy u studených pneumatik. Pokud je pneumatika naopak přehuštěná, snižuje se její životnost.

Zdroj: uspornajizda.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů