Z historie: Trpasličí elektroškodovka
Škoda Shortcut
Už jen málokdo si vzpomene, že v devadesátých letech patřila tehdejší ČSFR a později ČR k nemnoha zemím se sériovou produkcí elektromobilů. Škoda Elcar Ejpovice vyráběla relativně velké počty hned dvou typů elektromobilu, z nichž většina skončila na náročných zahraničních trzích. Předchůdcem relativně známé Škody Bety byla Škoda Eltra 151 ve verzích L a Pick-Up, tedy favorit nejjednodušším možným způsobem přestavěný na elektromobil.
S přičiněním Jaromíra Vegra, průkopníka elektromobilů v Česku, vzniklo hned po sametové revoluci ve spolupráci s ÚVMV několik prototypů elektromobilu poháněného olověnými akumulátory a jednoduchým stejnosměrným elektromotorem.
Z normálního favorita zmizel motor a jeho místo zaujala baterie a elektromotor. Převodovka zůstala původní, pouze s mechanicky zablokovaným pátým stupněm. Stejnosměrný elektromotor ELIS s výkonem 15,5 kilowattu stačil na dosažení 80 km/h, akumulátory pak až na 80kilometrový dojezd.
"Celá produkce směřovala nejprve do Švýcarska a následně se část vyvážela i do dalších států západní Evropy," uvádí stránky o elektromobilech electroauto.cz. Několik elektrofavoritů sloužilo také v barvách České pošty.
Škoda Shortcut
Jenže zatímco běžnou Eltru lze snadno zaměnit s obyčejným favoritem/pick-upem, původní prototypy šly v úpravách mnohem dál a obdržely zmenšenou karoserii.
ZDROJ:www.auto.idnes.cz, kráceno, upraveno