Svatostánek ekologie v líhni automobilů
Efektní kulisou pro výstavu se zelenou tematikou nemusejí být nutně kytičky a zvířátka, pozornost dokáže vzbudit také futuristicky laděný interiér. Příkladem může být třeba designové "podhoubí" nové stálé výstavy Level Green, jež vytvořilo v německé mekce automobilistů, konkrétně v zábavním parku Autostadt ve Wolfsburgu, architektonické studio Jürgen Hermann Mayer Architects z Berlína.
Sexy zaoblené tvary evokující vesmírný koráb, jarní zeleň a hlavně nenápadně skryté poselství: znak pro recyklaci plastů zdeformovaný tak, že ho nepozná ani ekologický aktivista. To jsou některé z předností koncepce, jež dala originální tvář výstavě o udržitelném rozvoji ve vztahu k chování současné společnosti a ekonomii. Nechybí ani dotek moderní techniky: různorodé interaktivní panely s dotykovými displeji, jež zvídavé návštěvníky poučí o rozsahu klimatických změn v budoucnu, s nejnovějšími vědeckými poznatky či ekologickými koncepty zítřka a dalšími užitečnými informacemi. Chytré panely vytvořili pro účely výstavy designéři z berlínského ateliéru Art + Com.
Výstava Level Green (Úroveň zeleně) se nachází v prvním patře Autostadtu a celkem zabírá úctyhodnou plochu tisíc metrů čtverečních. Základním stavebním prvkem koncepce je zelená linka svítící na černém pozadí, počítačově zmorfovaný symbol recyklace: trojúhelníček složený z trojice šipek. Autoři znak proměnili pomocí počítačové grafiky, znásobili a poté ho převedli do trojrozměrného prostoru. V praxi výsledek připomíná "nekonečnou" organickou strukturu, jež zdobí nejen stěny, ale vystupuje také do prostoru. Vyrobena je z MFD desek různé tloušťky, které jsou ukotveny v betonové podlaze pomocí ocelových úchytů. Povrch prostorové skulptury je opatřen speciálním nátěrem, jenž se používá k lakování karoserií aut.
Zábavní město Autostadt ve Wolfsburgu vzniklo v roce 1994 jako součást areálu automobilky Volkswagen.
Foto: Jürgen Hermann Mayer Architects