Středa, 24. dubna 2024

Příprava na krizi ve Škodovce

Příprava na krizi ve Škodovce

Výrobci automobilů chtějí dalšímu kolu krize čelit kratším pracovním týdnem či vozy na stlačený plyn.

Druhé kolo krize mohou výrobci automobilů čekat na počátku příštího roku. "Důvodem bude šrotovné, jež by mělo končit ve většině evropských zemí spolu s rokem 2009. Pro automobilky by to znamenalo velký propad výroby," varoval generální tajemník Evropské asociace automobilového průmyslu ACEA Ivan Hodač na mezinárodní konferenci o udržitelnosti automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi.

Příští rok bude hůř
"Pokles výroby určitě přijde, poctivě se na něj připravujeme, i když nám zatím výroba neustále roste," potvrdil Hodačova slova Jiří Černý, viceprezident pro výrobu kolínské automobilky TPCA.
Zástupci mladoleslavské automobilky Škoda Auto na stejné konferenci přiznali, že s propadem prodejů příští rok počítají a už se něj připravují. Rok 2010 by měl být pro automobilku po ekonomické stránce ještě horší než ten letošní.
"Znovu zavedeme čtyřdenní pracovní týden, který jsme už měli ze začátku letošního roku," představil na konferenci protikrizový plán automobilky člen představenstva Škody Auto s odpovědností za řízení lidských zdrojů Klaus Dierkes.
"Spolu se zkrácenou pracovní dobou budeme muset také redukovat počty agenturních zaměstnanců," pokračoval Dierkes. Kdy přesně by zmíněné úsporné akce měly začít, ale neřekl.
Dodal pouze, že potrvá minimálně tři roky, než bude automobilka prodávat stejný objem vozů jako loni.
Tou dobou by už snad měla mít firma na trhu i automobily na stačený zemní plyn (CNG). První prototyp Škoda představila sice už v roce 2007, ale od té doby se žádným vozem na toto levné a ekologické palivo nepřišla.
"Z dřívějších plánů jsme ustoupili, protože v Česku nebyl dostatek čerpacích stanic se zemním plynem. Situace se však pomalu mění," konstatoval Eckhard Scholz, člen představenstva Škody Auto odpovědný za technický vývoj. Škoda je tak prý připravena na výrobu automobilů na stlačený zemní plyn.

Palivo budoucnosti
"Zatím jsme se ale nerozhodli, o jaký model půjde. Může jít o úpravu vozů, které jsou již ve výrobě, nebo případně o nové modely, které teprve budeme chystat do výroby," podotkl Scholz. Na projektu škodovky na plyn by se také chtěla podílet plynárenská společnost RWE, která v Česku provozuje nejvíce CNG čerpacích stanic.
Specializovaný server Cng.cz uvádí, že zatím jezdí v Česku přes tisíc vozů na stlačený plyn, které mohou tankovat palivo u osmnácti čerpacích stanic.
Podle odborníků, kteří se účastnili mezinárodní konference o udržitelnosti automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi, je právě zemní plyn palivo budoucnosti. Na rozdíl od benzinu či nafty je dostupnější a hlavně výrazně ekologičtější.
"Plyn se bude používat jako hlavní palivo, dokud se nevyřeší všechny problémy okolo elektromobilů. To znamená, dokud auta poháněná na elektřinu nezlevní, nezvýší se jejich dojezd a nevyřeší se problém se zdlouhavým dobíjení akumulátorů," věří Eckhard Scholz.

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů