Linka s nejčistším provozem
V Dobrovici u Mladé Boleslavi v září vyjel slavnostně do provozu nový autobus Scania OmniLink Ethanol, který bude nasazen na příměstské lince využívané nejvíce školní mládeží v okolí města automobilů.
Vozidlo je mimořádné technickými parametry, mezi nimiž dominuje nízká úroveň emisí (ve srovnání se standardními vznětovými motory produkuje přibližně o 90 % CO2 méně), ale také podstatně menší hlučnost a v neposlední řadě to, že spaluje ekologické palivo z obnovitelných zdrojů s obchodním označením ED 95 - etanol. Vozidlo s tak výjimečnými parametry je prvním v českém provozu, ale brzy by je měla následovat další.
Etanolová verze autobusu Scania OmniLink je odvozena od typu poháněného standardním vznětovým motorem typu DC9E02 270, kapalinou chlazeným řadovým pětiválcem o zdvihovém objemu 8900 cm3 a největším výkonu 198 kW. Úpravy zahrnují mimo jiné náhradu několika pryžových těsnění palivového systému za silikonová, záměnu vysokotlakého vstřikovacího systému HPI za jednodušší, pracující s nižšími tlaky a několik dalších detailů. Vzhledem k aplikaci systému EGR (recirkulace výfukových plynů) není nutná ani instalace odlučovače pevných částic ve výfukovém systému či čištění výfukových plynů metodou SCR.
Dvanáctimetrový autobus s "ekologickým" designem v nízkopodlažní verzi poskytuje přepravní kapacitu 31 míst k sezení a 49 k stání. Je vybaven samočinnou převodovkou ZF 6HP 594C NBS (s možností přímého řazení tlačítkem), která výrazně usnadňuje řidiči manipulaci s vozidlem, snižuje spotřebu paliva a cestujícím přináší větší komfort zásluhou plynulejšího pohybu autobusu.
Výbava autobusu zahrnuje např. samočinnou blokaci brzd bránící rozjezdu s nedovřenými dveřmi, sklonění vozidla k obrubníku v zastávkách, nastavitelnou světlou výšku podvozku či elektronickou kontrolu trakce.
Projekt vznikl ve spolupráci středočeského Krajského úřadu, společnosti Transcentrum Bus, Cukrovary a lihovary TTD, Jihočeský zemědělský lihovar a Scania Czech Republic. Jeho realizace je součástí uskutečňování vládního "Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v Dopravě".
Dobrovice u Mladé Boleslavi se tím znovu stala držitelem ekologického primátu. Po té, co tam byla zahájena jako na prvním místě republiky výroba biopaliva E85 pro benzinové motory, bylo slavnostně uvedeno na český trh i palivo E95 určené pro motory naftové.
Palivo E95 je směs bioetanolu obsahující min. 92,2 % etanolu a vyšších nasycených alkoholů s komplexní aditivací. Je používáno především ve Švédsku v rámci nahrazování fosilních paliv palivy z obnovitelných zdrojů. Tento autobus splňuje již normu EEV, která je přísnější, než norma EURO 5. Aby mohly vznětové motory spalovat palivo s obsahem etanolu, musí být provedena úprava vstřikovacího čerpadla a trysek umožňujících zvětšit vstřikovanou dávku paliva.