Čtvrtek, 28. března 2024

Věčný benzin

Prozatím jsou nejhospodárnějším palivem benzin a nafta. Alternativou budoucnosti jsou elektřina a vodík.

Věčný benzin

Tři sta kilometrů za dvacet korun. A nulové emise k tomu. Tolik prý ujede pětimístný vůz MDI francouzského vynálezce Guye Négreho. Jeho zázračná vozítka jezdící na stlačený vzduch by prý radikálně vyřešila kvadraturu kruhu, nad níž si lámou hlavu automobilky po celém světě. Jak nabídnout zákazníkům šetrné a ekologické auto s nízkými provozními náklady, které by se navíc obešlo bez benzinu a nafty?

Osobní automobil na vzduch má ovšem jeden háček. Négre svůj vůz, který změní svět, vyrábí už osmým rokem. Dosud ho ale nikdo v běžném provozu neviděl.

A investoři se šarlatánskému projektu vyhýbají obloukem.

Experti se shodují na tom, že žádný zázrak vytažený ze zaprášeného zápisníku Leonarda da Vinciho nás nespasí. Naopak. Zelenější automobily budou vznikat jen pomalu a vyžádají si investice na výzkum v řádu stamilionů eur.

Existují přitom dvě cesty: buď postupně snižovat spotřebu klasických spalovacích motorů, nebo vsadit na pohon, který žádné škodlivé emise nevypouští.

Vodík: hudba budoucnosti

Superčisté auto by mohlo jezdit například na vodík. Z výfuku mu totiž vychází jen čistá voda.

Vodíkové palivové články je sice možné do aut montovat již v současné době, zájem je ale pramalý. Honda prodala na americkém trhu několik desítek automobilů FCX, vůbec prvního sériově vyráběného vodíkového vozu. Prozatím se ovšem pohybují jen v okolí Los Angeles, kde jsou pumpy s vodíkovými zásobníky.

Kromě nedostatku čerpacích stanic je tu i jiný problém. Výroba vodíku není nijak levná. Palivo se vyrábí buď ze zemního plynu, nebo elektrolýzou vody. A k tomu je zapotřebí velké množství energie.

Americké ministerstvo energetiky dokonce vývoj vodíkového auta zcela zastavilo.

>>Je pravděpodobné, že v příštích deseti až dvaceti letech dospějeme k hospodárnému vodíkovému automobilu? Myslíme si, že odpověď na tuto otázku je ne,<< zdůvodnil konec dotací šéf resortu Stephen Chu.

Podobně skeptický je i britský odborník na automobilismus Peter Cooke.

>>Vodíkové auto jako skutečná alternativa tu nebude dříve než za půl století,<< řekl Ekonomu.

Baterie na vzestupu

Mnohem nadějnější je masivnější zapojení elektřiny. Ta může auta pohánět jednak zcela sama, nebo alespoň doplňovat benzin a naftu.

>>Samotný trh s bateriemi pro hybridní vozy a elektromobily stoupne do roku 2020 o čtyřicet procent. Sektor vydělá až 60 miliard dolarů ročně,<< předpovídá ekonom Götz Klink, spoluautor studie o budoucnosti automobilového průmyslu, kterou zpracovala poradenská firma A. T. Kearney.

Evropa je pozadu

Pro Evropu je to velká výzva. Devadesát procent baterií pro pohon aut totiž dosud vyrábí Asie, zejména japonské Sanyo a Hitachi, v menší míře dravé čínské firmy.

Přidat ale budou muset i evropské automobilky. Ve vývoji hybridních motorů, tedy pohonů, které kombinují klasické spalovací motory s elektrickým generátorem, prozatím vedou Američané a Japonci.

Ještě větší zpoždění mají Evropané v produkci takzvaných plug-inů, elektromobilů, které jezdí na energii doplňovanou dobíjením z elektrické sítě. Právě taková vozítka budou podle expertů A. T. Kearney v roce 2020 tvořit desetinu světového autoparku.

Z hlediska zákazníků je ale sázka na elektromobil spojena spíše s obtížemi. Baterie jsou totiž těžké, drahé a málo výkonné. Dá se na ně ujet maximálně 200 kilometrů a dobíjení zabere několik hodin.

Současný nejvýkonnější akumulátor vyjde na pět set eur za kilowatthodinu. Pro představu, kdyby nová generace fabie měla jezdit na elektřinu, jen cena baterií by byla dvakrát vyšší, než za kolik se auto dnes prodává s klasickým spalovacím motorem.

>>Elektřina se dobře uplatní při pojíždění po městě. Jako druhé auto v domácnosti má elektromobil budoucnost. Rodinný vůz, který toho hodně uveze a s plnou nádrží daleko dojede, to ale v dohledné budoucnosti nebude,<< říká německý fyzik Reinhard Löser.

Šance pro dodavatele

Moderní technologie v autech jsou jednoznačně směrem, který si žádají také zákazníci. Čistě z ekonomického hlediska je ale přechod na alternativní motory pro automobilky nevýhodný. Nárůst výroby hybridů a elektromobilů na úkor klasických aut pro ně totiž znamená nižší výdělky.

Zatímco dnes je poměr mezi dodavateli a automobilkou při výrobě spalovacího motoru zhruba půl na půl, jiné alternativní pohony automaticky znamenají, že se jazýček na vahách přehoupne na stranu producentů dílů.

V případě dobíjecích hybridních motorů tvoří předpokládaný podíl automobilky podle studie A. T. Kearney dokonce jen pouhá čtyři procenta.

I proto se výrobci vozů dnes spíše orientují na trend, který odstartoval již v roce 1973, kdy se v Americe cena barelu benzinu za rok vyhoupla z pěti na patnáct dolarů. Drahá ropa tehdy všechny pořádně vystrašila, a tak začaly i automobilky přemýšlet nad tím, jak jezdit úsporněji.

Největší proměnou prošly dieselové motory. Ještě před dvaceti lety byly hlučné a v zimě špatně startovaly, dnes řidič nepozná, jaký motor má pod kapotou. A spotřeba klesla u rodinného vozu na hranici pěti litrů nafty za sto kilometrů.

Ropa a nic než ropa

Jaké palivo má tedy v příštích deseti letech největší šanci? To nejobyčejnější: benzin. I za předpokladu, že ropa podraží o čtvrtinu, bude totiž auto jezdící na tento ropný produkt pořád nejlevnější (viz infografika Kolik bude stát ježdění v roce 2020).

Teprve v závěsu za ním se drží nafta a plyn, ať již zemní nebo LPG. I když podíl aut poháněných stlačeným plynem vzroste do roku 2020 ze současných tří na čtrnáct procent, po evropských silnicích se stále bude prohánět třetina nových vozů na benzin. Stejné palivo, jaké pohánělo motorovou tříkolku Karla Benze v roce 1885.

AUTOR: Blahoslav Hruška

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů