Pátek, 29. března 2024

Plynový

Plynový

Passat EcoFuel dává před benzinem přednost palivu, které by nezasvěcený čekal spíše v kuchyni.

Řekne-li se >>auto na plyn<<, většina české veřejnosti se nad tím vůbec nepozastaví. Vždyť propan-butan neboli LPG zdomácněl v nabídce tuzemských čerpacích stanic již v 90. letech minulého století.

V poslední době se však v portfoliích mnohých automobilek začínají upravovat modely přizpůsobené pro spalování stlačeného zemního plynu (viz Ekonom 44/2009). Na takzvaný CNG se naučil jezdit i populární Volkswagen Passat.

Staronové palivo

Plyn není v nádržích motorových vozidel žádným nováčkem. Jedny z prvních spalovacích motorů vůbec používaly směs svítiplynu a vzduchu a ještě za druhé světové války nebyly výjimkou auta na dřevoplyn.

Poté historický vývoj vynesl do popředí zájmu paliva kapalná, o plynné pohonné hmoty se výrobci motorových vozidel začínají ve větším měřítku zajímat až na sklonku minulého století. Důvodem jsou obavy z tenčících se zásob ropy a v poslední době také snaha o boj se změnami klimatu.

Běžného řidiče však bude zajímat především to, kolik může se zemním plynem ušetřit. A tady to začíná být zajímavé. Při ceně 21,20 koruny za kilogram CNG a námi dosahované průměrné spotřebě okolo 5 kg/100 km vychází jeden ujetý kilometr na 1,06 koruny!

Jízda jako obyčejně

Vozidla na CNG nejsou ani na tuzemském trhu úplně výjimečná a pokrývají řadu segmentů, od supermini Fiat Panda po sedmimístné MPV Opel Zafira.

Ve střední třídě je však Volkswagen s Passatem EcoFuel zatím osamocen. Automobilka zvolila za základ pro adaptaci verzi s přeplňovaným benzinovým motorem 1.4 TSI, která musela dostat jiné ventily, písty, řídicí jednotku motoru a samozřejmě také palivovou nádrž na CNG.

Řidič nic z toho během jízdy nevnímá. Nebýt dodatečného ukazatele stavu nádrže CNG a faktu, že palubní počítač uvádí spotřebu v nezvyklých jednotkách (kg/100 km), stěží byste poznali, že neřídíte běžný passat.

Motor je velmi tichý, dynamika jízdy přinejhorším dostatečná a také chování vozu na silnici zcela odpovídá všemu, na co jsou majitelé passatů zvyklí. Díky promyšlené integraci nádrže do konstrukce vozu nedošlo ani ke zmenšení prostoru pro zavazadla, který tak činí až 1626 litrů v případě testovaného Passatu Variant (kombi).

Ani při vyprázdnění nádrže na CNG, jež při kapacitě 21 kilogramů postačí k ujetí asi 450 kilometrů, nenastane nic neočekávaného. Řídicí jednotka vozu jednoduše přepne na záložní benzinovou nádrž o objemu 31 litrů.

Nové zážitky čekají majitele Passatu EcoFuel až při tankování. Vzhledem k tomu, že CNG není zatížen stejnou spotřební daní jako benzin či motorová nafta, vychází provoz na stlačený zemní plyn téměř o 60 procent levněji (v závislosti na aktuálních cenách benzinu a CNG).

To bohužel platí pouze za předpokladu, že se vám podaří nějaké prodejní místo CNG vůbec najít. Na území hlavního města se vyskytují pouze tři - a zbytek republiky je na tom ještě daleko hůř, neboť včetně těch tří pražských připadá na celou zemi 20 plnicích stanic CNG.

V praxi proto budou reálné provozní náklady záviset na tom, jak často se vám >>podaří<< natankovat zemní plyn a kolik kilometrů budete muset ujet na benzin.

Začarovaný kruh vyčkávání

Omezená dostupnost CNG je paradoxně hlavní příčinou omezené dostupnosti automobilů, které by zemní plyn dokázaly spalovat. Jde o začarovaný kruh, v němž obě strany vyčkávají, až expanze na druhé straně dosáhne úrovně, po jejímž překročení začnou nezbytné masivní investice dávat ekonomický smysl.

Vyhráno ale nemají ani ti, kteří žijí či pracují v dosahu jedné z oněch dvaceti existujících CNG stanic.

Testovaný Passat 1.4 EcoFuel TSI ve výbavě Business a s automatickou převodovkou DSG je o nezanedbatelných 66 200 korun dražší než ekvivalentní vůz s výkonově srovnatelným agregátem 1.8 TSI.

Jakkoli je vyšší cena pochopitelná vzhledem k rozsahu nezbytných úprav, nevyhnutelně dále omezuje již tak úzký okruh potenciálních zákazníků.

To samozřejmě platí nejen pro Volkswagen, ale pro všechny automobily na CNG. Koneckonců k poslednímu září jich bylo v ČR registrováno jen 1465, a to je mnohem méně, než by si zemní plyn pro všechny své ekonomické i ekologické přednosti zasloužil.

AUTOR: Jiří Červenka,
spolupracovník redakce

Volkswagen Passat Variant 1.4 EcoFuel TSI DSG
Cena: 813 300 Kč
Motor: přeplňovaný čtyřválec 1,4 l
Výkon: 110 kW
0-100 km/h: 9,9 s
Max. rychlost: 208 km/h
Spotřeba: 4,4 kg CNG/100 km
Emise CO2: 121 g/km
Hmotnost: 1652 kg
Plusy: dokonalá integrace přestavby
Minusy: řídká síť CNG stanic

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů