Středa, 24. dubna 2024

V Evropě by měly za deset let brázdit silnice miliony elektromobilů

V Evropě by měly za deset let brázdit silnice miliony elektromobilů

Vozidla na elektřinu se těší ve světě nyní značné pozornosti. Do svého portfolia zařadili nějaký model elektromobilu prakticky již všichni významní výrobci automobilů, po víceméně prototypových sériích by se měly některé z nich už příští rok dostat i do sériové výroby. Firmy se snaží pěstovat ekologickou image zařazováním elektrovodů do svých autoparků, a rozvoj elektromobilismu dostal oficiální podporu i na vládní úrovni.

VIVE LA ELECTRICITÉ!

Francie usiluje, aby do roku 2020 v zemi jezdilo alespoň dva miliony automobilů vybavených elektrickými bateriemi. Vládní plán, který představili ministři pro ekologii Jean-Louis Borloo a průmyslu Christian Estrosi, hodlá tohoto cíle dosáhnout např. pomocí firmám s velkými flotilami vozidel. Trend k ekologičtější dopravě má motivovat prodloužené poskytování bonusů až do 5000 eur (125 tisíc Kč) pro vozidla, jejichž emise jsou nižší než 60 g CO2 na ujetý kilometr, a to minimálně do roku 2012. Toto opatření se má týkat prvních 100 tisíc aut. Dalších 50 tisíc vozidel si mají v průběhu pěti let pořídit různé koncerny disponující početnými autoparky, od státní pošty (10 tisíc kusů) přes elektrárenský gigant EdF, státní dráhy SNCF, vodárenskou společnost Veolia až po státní úřady a městské radnice. Do roku 2015 by různé společnosti mohly nakoupit dalších 50 tisíc těchto aut. Vyšší pořizovací náklady na ekologičtější vozy by měla u firem kompenzovat mnohem nižšími náklady na provoz těchto vozidel a delší životnost aut slibovaná výrobci.

TRH ČEKÁ NA ROZŠÍŘENÍ NABÍJECÍCH MÍST

Očekává se, že první ryze elektrická vozidla se začnou v zemi prodávat masově od konce příštího roku. S plným rozvojem trhu se však počítá až poté, co bude k dispozici infrastruktura umožňující automobily pohodlně dobíjet doma a v zaměstnání. Do roku 2020 by měla být k dispozici síť asi 4,4 milionu dobíjecích stanovišť, a od roku 2012 mají disponovat povinně zásuvkami na dobíjení i parkovací stání. Vláda doufá, že je na svá parkoviště umístí i nákupní centra, kina nebo hotelové řetězce. Už za rok by mělo také začít experimentální provoz systému na vyměňování baterií, které pro automobilku Renault vyvinula společnost Better Place. Baterie, jejichž výrobu se stát zavázal finančně podporovat 125 miliony eur, by měly používat zpočátku taxíky v pařížské oblasti. Předpokládané investice přesahují čtyři miliardy eur, a vláda zdůrazňuje, že je to méně než 30 mld. eur zaplacených Francií za spotřebu nafty dopravními prostředky v roce 2008. Francie také usiluje o dosažení společné politiky v této otázce s ostatními státy EU, přičemž spolupráci v této oblasti již slíbilo Německo.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů