Pátek, 26. dubna 2024

Nová síla pro evropskou dopravu spočívá v elektrifikaci, rozumných redukčních cílech CO2, efektivním V&V a podpůrných nástrojích

Redukční cíle EU pro emise CO2 na roky 2012 a 2020 staví automobilový sektor pod neustálý tlak. Tyto cíle byly prozatím stanoveny pro vozidla určená pro cestující a nyní přichází na řadu tzv. lehká užitková vozidla (LUV).

Nová síla pro evropskou dopravu spočívá v elektrifikaci, rozumných redukčních cílech CO2, efektivním V&V a podpůrných nástrojích

Stanovení cílů probíhá v období, kdy je automobilový sektor - klíčový průmysl a důležitý zaměstnavatel v EU, silně zasažen hospodářskou krizí. Je zřejmé, že regulace má své limity, a proto je nutné hledat další řešení v podobě nových technologií. Do jaké míry můžeme po průmyslu žádat další snižování CO2? Elektrická vozidla jsou částečným řešením. Početné projekty v oblasti elektrické dopravy jsou v současné době implementovány. V roce 2030 by mohla být většina nových vozidel elektrická. Nicméně, vývoj musí být koordinován na všech úrovních. Účastníci pracovní snídaně CEBRE, která se konala 27. dubna 2010, se shodli, že redukční cíle musí být rozumné, musí probíhat spolupráce na tvorbě společných postupů a standardů a nesmí chybět podpora výzkumu a vývoje v oblasti elektrifikace dopravy.

Jde o stimulaci poptávky po efektivnějších vozidlech

Velvyslankyně České republiky při Evropské unii Milena Vicenová zahájila debatu a zdůraznila důležitost snižování emisí CO2 v automobilovém sektoru, který již významné redukce CO2 dosáhl. Nyní se debata zaměřuje na LUV, která tvoří 12% ze všech automobilů v provozu. Evropská komise u těchto vozidel navrhuje snížit emise CO2 na 175g CO2/km v roce 2014 a 135g CO2/km v 2020. "Upřednostnili bychom stimulaci poptávky po efektivnějších vozidlech a realističtější závazné cíle pro automobilový sektor", uvedl Oldřich Vlasák, člen Evropského parlamentu zodpovědný za stanovisko výboru TRAN k návrhu nařízení stanovující výkonnostní emisní normy pro nová lehká užitková vozidla. "Věřím, že spolu s mými kolegy v Evropském parlamentu budeme hledat řešení, které nezničí automobilový sektor. Navrhuji odložit účinnost nařízení o tři roky a změkčit redukční cíle pro rok 2020 z 135g CO2/km na 162 CO2/km", dodal Vlasák.

Automobilový sektor je největším soukromým investorem do vědy a výzkumu v Evropě.

V současné době je realizováno několik projektů v oblasti čistých, efektivních pohonných technologií pro všechny druhy vozidel. Pro výrobu elektrických vozidel může být použito vícero různých technologií. "Budoucí podíl různých konceptů elektrifikace dopravy bude záviset na "zralosti" technologií a náladě trhu," uvedl Simon Godwin, ředitel EUCAR - Evropské rady pro automobilový výzkum a vývoj. Pokračoval: "Jedině podpora politiků a veřejného sektoru může zajistit nepřetržitý vývoj v této oblasti a ovlivnit změnu spotřebitelského chování". Krize a přijatá opatření přispěla ke snížení velikosti vozidel a jejich motorů. Automobilový sektor prochází významnou transformací. "Poptávka po nových technických řešeních a globální konkurence vyžadují vyšší a odpovídající vzdělání. S cílem předejít budoucím diskrepancím, je nutná spolupráce na všech úrovních - regionální, národní, evropské (infrastruktura, výzkum a standardizace) a mezinárodní (koordinace infrastruktury a využívání surovin)", zdůraznil Lars Holmquist, ředitel Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu - CLEPA. Odborník na obnovitelnou energii a udržitelný vývoj ze společnosti ČEZ Group, Fabien Hillairet souhlasil s předchozími mluvčími, co se týče potřeby spolupráce na všech úrovních. "V Evropě běží od roku 2007 přes 30 projektů v oblasti elektrické mobility. Musíme zamezit využívání různých metod nabíjení. Na rozdíl od mobilních telefonů, potřebují automobily standardizované nabíjení!"

Akci uspořádalo dne 27. dubna 2010 CEBRE - Česká podnikatelská reprezentace při EU ve spolupráci se Stálým zastoupením ČR při EU v rámci projektu "Kulaté stoly na propagaci priorit české zahraniční politiky", který je podporován MZV ČR. Pro jakékoliv další informace se obracejte na Michala Kaderu, ředitele CEBRE na Michal.Kadera@cebre.cz nebo navštivte http://www.cebre.cz/cz/docs/lcvs.

tisková zpráva dokument ve formátu pdf

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů