Pátek, 19. dubna 2024

Ekologická jízda je morální povinností

Ekologická jízda je morální povinností

Všichni jistě znají vtip, kdy se sejde farář s řidičem před Božím soudem a kněz musí do očistce, protože při jeho kázání věřící usínali, kdežto šofér jde rovnou do nebe, protože v jeho autobuse se cestující modlili strachy. Ale nyní vážně: Jak se má na silnici chovat věřící člověk, kromě dodržování pravidel? Jak jezdit ekologičtěji? Poradí nám nějaký odborník?

My věřící - jako všichni motoristé - si ekologický rozměr dopravy opravdu uvědomujeme stále velmi málo. Přírodu ovlivňujeme nejen budováním dopravní infrastruktury, ale každý den také spalujeme pohonné hmoty a zamořujeme ovzduší zplodinami. Jsme jen správci Božího stvoření a měli bychom se k přírodě chovat jako dobří hospodáři. Pomiňme všechny ostatní škodliviny, které jsou u moderních katalyzátorových motorů minimalizovány, i když i jejich množství přímo závisí na množství spotřebovaného paliva. Stejně nám zůstane oxid uhličitý, plyn podílející se na skleníkovém efektu, kterého vznikne cca 2,5 kg z každého litru benzínu nebo nafty. Ideální je tedy nejezdit vůbec. Pokud ale jet musíme, měli bychom se snažit o co nejnižší spotřebu, co nejmenší poškozování životního prostředí. A protože úsporným způsobem jízdy se dá ušetřit 20 i více procent paliva, má ekologická jízda i nezanedbatelný ekonomický přínos. Na čem vlastně spotřeba závisí? Vliv má mnoho různých faktorů, rozhodující jsou však dva - vozidlo jako takové a řidič sám. A protože parametry vozidla můžeme ovlivnit jedině při jeho koupi a dá se říci, že v dnešní době už nejsou vyloženě špatná auta, stává se zásadním činitelem spotřeby vozu řidič. Ale jak na to? Stačí při jízdě pamatovat na dodržování těchto zásad: jezdit plynule a předvídavě, nevozit zbytečnou zátěž a při delším stání vypínat motor. Dále dbát na správný tlak v pneu- matikách a používat kvalitní olej. Využívat setrvačnosti vozidla a brzdění motorem. Dodržovat rychlostní limity a co nejdříve řadit na vyšší rychlostní stupně. Nepoužívat vozidlo na krátké vzdálenosti, správně volit trasu, a pokud je vozidlo vybaveno ukazatelem okamžité spotřeby, nechat se jím inspirovat. Mohu nabídnout i některé méně známé zajímavosti: Zbytečných 100 kg zátěže může v městském provozu zvýšit spotřebu o celý litr paliva. Stejný litr paliva se spotřebuje za hodinu při stání s běžícím motorem. Nedohuštěné pneumatiky o 0,1 MPa znamenají zvýšenou spotřebu 0,1 litru/100 km a zároveň i nižší životnost a horší jízdní vlastnosti vozidla. Když na 100 km trati zvýšíte rychlost ze 110 na 130 km/h, ušetříte pouhých 8 minut a spotřebujete o 1 litr paliva více.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilového průmyslu

Zdroj: Katolický týdeník - www.katyd.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů