Z experimentálních konceptů vystavovaných na autosalonech se elektřinou poháněné vozy dostávají do reálné podoby.
Pilotní projekt hybridních vozů Plug-in odstartoval
Na silnicích a zejména v ulicích měst se s nimi budeme zjevně setkávat čím dál častěji, i když to rozhodně nebude tak rychle, a v takovém rozsahu, jak by se mohlo zdát z okázalých prezentací na výstavách a v médiích. Nicméně první sériově vyráběná auta, jejichž kola neroztáčejí klasické pohonné jednotky, ale elektromotory už přijíždějí.
Toyota ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila velký pilotní projekt praktického používání hybridních vozů Plug-in. Zahrnuje cca 100 hybridních vozů s technologií Plug-in (PHV), včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry.
Auta "tankující" z elektrické zásuvky vyrážejí do světa
Tento projekt, který podporuje Výzkumný fond spravovaný Francouzskou agenturou pro životní prostředí a hospodaření s energiemi (ADEME), je součástí celosvětového programu společnosti Toyota, který bude zahrnovat celkem 600 hybridních vozů Prius Plug-in používaných mj. v Japonsku, USA, Kanadě a Austrálii. Hlavním cílem je dále zkoumat technologie a vlastnosti vozů PHV a vyhodnocovat nejrůznější možnosti provozování infrastruktury určené k jejich dobíjení. Těm bude sloužit přes 150 dobíjecích míst v domácnostech uživatelů, na soukromých parkovištích partnerských organizací, na parkovištích pro veřejnost i podél veřejných komunikací. Některá vozidla budou používat inovativní systém dobíjení, jehož autorem je EDF. Tento systém sleduje komunikaci mezi elektrickou zásuvkou a vozem, a při dobíjení tak garantuje maximální bezpečnost. Dalším cílem je usnadnit identifikaci vozidla a fakturaci za odebranou elektřinu. Do programu se proto zapojí i německý poskytovatel elekt řiny EnBW (Energie Baden-Württemberg AG, EDF Group). Tento experiment v podmínkách reálného provozu je zásadní nejen k ověření funkčnosti použitých technologií, ale i jejich přijetí běžnými uživateli a přípravě na budoucnost.
Plně hybridní pohon je - prozatím - nejpraktičtějším řešením
Automobilový průmysl dnes musí řešit zásadní problémy a hledat alternativy k tradičním spalovacím motorům. Ve vozech s pohonem PHV je použita technologie plně hybridního pohonu Toyota, zde je však rozšířena o možnost dobíjení baterií z běžné elektrické zásuvky. PHV automobilky Toyota tak přináší "to nejlepší z obou světů": na krátké vzdálenosti lze vůz používat jako ryzí elektromobil s nulovými emisemi CO2 a zcela tichým chodem. Na delší vzdálenosti zase PHV funguje jako běžný vůz s hybridním pohonem, kdy přináší výhody plně hybridní technologie, jako je nízká hladina emisí, nízká spotřeba paliva a výtečné jízdní výkony. Výrobce očekává, že PHV dosáhne bezkonkurenčně nízké spotřeby paliva, a tedy i rekordně nízké hladiny emisí - v porovnání s jakýmkoli jiným sériově vyráběným vozem současnosti. Nový Prius Plug-in Hybrid, postavený na modelu Prius 3. generace, je vybaven lithium-iontovými akumulátory a vypouští pouhých 59 g CO2/km v kombinovaném cyklu dle nových evropských norem.
"Hybridní technologii Plug-in chápeme jako klíčový krok na cestě k trvale udržitelné mobilitě. Vůz PHV vycházející z plně hybridního systému pohonu je nejpraktičtější cestou k intenzivnějšímu využívání elektřiny v osobní dopravě. Nyní musíme prozkoumat přijetí této nové technologie na trhu. V rámci tohoto programu poskytneme 200 vozů vybraným zákazníkům z veřejné i soukromé sféry v 18 evropských zemích," uvedl Takeši Učijamada, výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Corporation (TMC).