Dávat najevo odlišnost, to už se nenosí
Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling
Designéři nemají v otázce, jak by mělo vypadat ekologické auto, stále jasno. Zatímco ještě před několika lety se automobily s dostatečně zeleným pohonem musely tvářit, jako by jízdní zážitky byly až tím posledním, co lidi na autech tohoto typu zajímá, dnes je situace jiná. Jak se zdá, teorie o tom, že ekologicky smýšlející zákazníci chtějí svému okolí dávat jasně najevo, že si kupují něco jiného než ostatní, bere za své.
Přednedávnem jsem testoval BMW X6 ActiveHybrid. Jediné, čím se od pohledu brutální tvary konvenční X6 liší od této její ekologické varianty, je aerodynamicky optimalizovaný design kol, a potom boule na kapotě, pod níž se skrývá řídící jednotka hybridního systému. A samozřejmě ještě také malé signatury na bocích a zádi.
O tom, do jaké míry je tento konkrétní automobil skutečně ekologický, můžeme vést spory, nicméně dobře ilustruje realitu současného zeleného designu. Kromě studentských projektů a několika nezávislých designérských studií vlastně nikam nepokročil. Je to dobře, nebo špatně?
Ani já nechci stejně jako většina ostatních lidí jezdit v přibližovadlech, ze kterých se úplně vytratilo vše, proč můžeme auta milovat a kvůli čemu je milujeme. Zároveň se však nemohu zbavit dojmu, že v sobě téma ekologického designu skrývá mnohem více zatím nevyužitých příležitostí, než kolik nám jich v současnosti automobilky nabízejí.