Čtvrtek, 28. března 2024

Peugeot nabízí různé technologie, reagující na ekologické výzvy, potřeby a očekávání

i0n, jedna z odpovědí značky Peugeot na nové motoristické potřeby

Peugeot nabízí různé technologie, reagující na ekologické výzvy, potřeby a očekávání

Peugeot nabízí různé technologie, reagující na ekologické výzvy, potřeby a očekávání zákazníků.
- V 1. čtvrtletí roku 2011 se dostanou na trh první modely 508 e-HDi vybavené systémem Stop & Start nové generace, který umožňuje snížit spotřebu a emise CO2.
- Na jaře Značka uvede na trh první hybridní dieselový vůz na světě - Peugeot 3008 HYbrid4, který svým uživatelům přinese vysokou úroveň výkonů a současně výrazný průlom z hlediska snížení spotřeby paliva a emisí CO2: - 35 % (kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km, emise 99 g CO2 /km).
- i0n nezůstane jediným elektrickým vozem Značky. Na trhu se objeví i další 100 % elektrický lehký užitkový vůz. Půjde o Partner Origin vyvinutý ve spolupráci s firmou Venturi. Dlouhodobě probíhá vývoj nových konceptů přizpůsobených na 100 % elektrický provoz.

Trh a zákazníci

Evropský trh s elektrickými vozy je silně závislý na finančních pobídkách určených na nákup nebo provoz elektromobilů, na případných ekologických omezeních týkajících se provozu ve městech a na vývoji cen fosilních paliv.
Tento trh by měl postupně růst a přibližně v roce 2020 by měl představovat 4 - 5 % evropského automobilového trhu. Proto bude i nárůst výroby vozu i0n růst postupný a do roku 2015 dosáhne celková produkce 50 000 vozů.

i0n je určen především pro orgány veřejné správy, městské instituce, společnosti působící v dopravním a energetickém průmyslu, leasingové společnosti, organizace poskytující sdílení vozů "car sharing" a vozové parky velkých firem.
V prvním pololetí 2010 již společnost Peugeot podepsala 15 dohod o záměru (Letters of intent):
- s třemi státními dopravními podniky, z toho ve dvou případech se nabídka vztahuje také na další evropské země,
- s šesti leasingovými společnostmi ve třech evropských zemích,
- s šesti energetickými společnostmi v šesti evropských zemích.

Peugeot je rovněž partnerem konsorcia VTLIB' (Veolia transport urbain), které je stále vedeno jako uchazeč o projekt Autolib'(Auto `a libre disposition = vůz k volnému použití), budoucí samoobslužný automobilový systém, zaměřující se na půjčování automobilů široké veřejnosti v Paříži a jejích předměstích, který by měl být spuštěn v roce 2011.

Soukromí zákazníci se stanou cílovou skupinou v menší míře. Tito zájemci budou prvními průkopníky tohoto nového směru v automobilismu.

i0n podrobně

Specifická barva loga
Peugeot i0n, bude prvním vozem v historii Značky, který ponese zvláštní logo, na němž je nový, perleťově bílý/chromovaný lev, který bude označovat vozy s nulovými emisemi.
Toto logo je umístěno na kapotě vozu i0n, na černě nalakované liště výklopné zádi a uprostřed všech čtyř kol. Doplňuje ho logo "Full Electric" na zadních blatnících.

i0n je se svým tvarem a minimálními převisy jednoznačně kompaktním vozem určeným do městského provozu. Jeho snadno identifikovatelný design bude brzy spojovaný s jeho technologickou jedinečností. Svému majiteli vytvoří moderní image ekologicky uvědomělého řidiče, který je průkopníkem 100 % elektrické technologie.

Vzhled vozu i0n, pro který je typická zaoblenost a charakteristická malá vypouklá kapota prodloužená velkým šikmým čelním sklem, vyvolává okamžitě sympatie. Svůj vzhled podtrhuje celobarevnou karoserií a litými koly. K dispozici je v sedmi odstínech, z toho jsou dva perleťové, dva metalické a tři standardní ovšem osvěžující a veselé.

Záměrně tradiční interiér je k dispozici ve dvou verzích konečné úpravy. První je střídmý a konvenčnější. Druhý je rozmanitější, využívající různé materiály příjemné na dotek (hlavice řazení, kůže na volantu) a nabízející měkký povrch palubní desky a dveřních panelů, jejichž jedna část má velmi elegantní jemně modrou metalickou barvu.

Nová zkušenost za volantem v městském provozu
Kouzlo elektrického pohonu je v nulových emisích CO2 a v tichém provozu, omezeném na zvuk pneumatik jedoucích po silnici. Tyto vlastnosti jsou ideální pro jízdu v zastavěných oblastech.

Díky rozvoru 255 cm a značné výšce se do jeho interiéru pohodlně vejdou čtyři dospělé osoby. Díky svým kompaktním rozměrům (délka 348 cm a šířka 147 cm), vynikajícímu poloměru otáčení 450 cm a elektrickému posilovači řízení je auto velmi mrštné. I nejobtížnější parkování je pro něj hračkou.

I přes své malé rozměry vzbuzuje v provozu respekt a vážnost. Není pochyb o tom, že za volantem vozu i0n se řidič a jeho posádka díky vysoce posazeným sedadlům a dobrému výhledu cítí bezpečně.

Po nastartování vozu překvapí tichý chod elektrického pohonu. Řízení není jen tiché, ale i velice snadné, takže cesty jsou méně únavné a mnohem zábavnější, i tím, že celá posádka může nerušeně konverzovat, aniž by byla rušena hlukem motoru.

Řidič může lépe vnímat efektivitu vozu, a to díky měřiči výkonu na přístrojové desce, který udává okamžitou úroveň spotřeby nebo rekuperace energie (při uvolnění plynového pedálu nebo při brzdění). Řidič se velice rychle naučí, jak dosáhnout optimální rekuperace energie při zpomalení, a výsledkem je plynulá a pohodová jízda.

I když i0n vede ke klidné jízdě, nechybí mu charakter a živost. V případě potřeby uvolní prudké sešlápnutí akcelerátoru ihned dostupný točivý moment a výsledkem je rychlá a lineární akcelerace. Důkazem je zrychlení z 30 na 60 km/hod za 3,5 vteřiny (pro srovnání vůz Peugeot 207 THP 1.6 156 k to zvládne za 3,9 vteřiny na 3. rychlostní stupeň). Díky této živosti se dokáže bez problémů začlenit do rychlého provozu.

Bezpečnost bez kompromisů
Díky výšce vozu bylo možné umístit sadu bateriových článků (všechny součásti baterie) pod podlahu mezi obě nápravy, čímž se snížilo těžiště a vůz získal větší dynamickou stabilitu. K této stabilitě přispívá i sériová výbava - elektronický stabilizační systém ESP, elektronický rozdělovač brzdného účinku REF a brzdový asistent pro kritické situace EVA.

Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru elektřiny a zajistí "brzdění motorem", srovnatelné s tepelným motorem. Účinnost brzdění je zajištěna jak rekuperací energie, tak klasickým brzdným okruhem. Pro posílení účinku brzdění vytváří elektrické čerpadlo podtlak v servobrzdě.

Peugeot i0n splňuje náročné požadavky z hlediska bezpečnosti díky koncepci své struktury a bezpečnostní výbavě, kterou tvoří 2 čelní airbagy, dva hrudní airbagy, 2 hlavové airbagy, 2 úchyty Isofix a varovný systém upozorňující na nezapnutý pás na předních sedadlech a vypnutí pásu na zadních sedadlech.
Blok baterií umístěný v místě nejlépe odolávajícím nárazu má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna a ocelové destičky. V případě bočního nárazu chrání blok bateriových článků příčné výztuže, které také zvyšují tuhost podvozku v ohybu a v krutu .
Každý základní článek (celkem jich je 88) je uzavřen v šestibokém rovnoběžnostěnu z nerezové oceli. Jsou seskupeny po 4 nebo 8 v zabezpečených modulech umístěných ve struktuře bloku.
V případě nárazu izoluje pojistný systém baterii od "vysokonapěťových" okruhů.

Zvláštnosti spojené s nabíjením baterie
Normální nabíjení z běžné uzemněné domácí zásuvky se provádí pomocí speciálního kabelu s ochranným pouzdrem, zajišťujícím elektronickou kontrolu kontinuity uzemnění a v případě anomálie nabíjení přeruší.
Dohled nad rychlým či normálním dobíjením zajišťují jak snímače napětí a teploty článků, tak dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a jednotkou rychlého dobíjení.
V případě, že při rychlém dobíjení dosáhne jeden nebo více bateriových článků určité hraniční teploty, zajistí chlazení vnitřku bloku baterií nucený oběh "studeného" okolního vzduchu nebo dojde k chlazení pomocí klimatizace.

Dobíjení je možné pouze pokud je volící páka v pozici "Parking". Během nabíjení je také vypnuté zapalování, aby nemohlo dojít k neúmyslnému nastartování, je-li zapojen nabíjecí konektor.

Dojezd a nabíjení
Vůz i0n je vybaven lithium-iontovými bateriovými články nové generace, jejichž kapacita pro akumulaci energie je mnohem vyšší než u předchozích nikl-kadmiových akumulátorů, které se používaly v 90. letech (3x víc energie na kg nebo 2x víc na objemovou jednotku).

Tato baterie nemá paměťový efekt. Může se dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet.

Baterie se za pomoci klasické 220V zásuvky nabije na 100 % za 6 hodin, přičemž se používá pětimetrový kabel se standardní zástrčkou na jednom konci a se zvláštní zástrčkou pro zapojení k vozu na druhé straně. Při normálním nabíjení řidič připojí kabel k domácí zásuvce nebo ke standardní dobíjecí stanici a druhý konec zapojí do zásuvky na pravé straně vozu (zásuvka na levé straně je vyhrazena pro rychlé nabíjení). Symbol na přístrojové desce a LED dioda na bezpečnostním plášti kabelu signalizují okamžité zahájení dobíjení. To se automaticky vypne, jakmile je baterie zcela nabitá.

Rychlé nabíjení pomocí zvláštní dobíjecí stanici za pomoci třífázového 380 V proudu vyžaduje 15 minut pro nabití baterie na 50 % a třicet minut pro nabití na 80 %.
Zvláštní kabel pro rychlé dobíjení, který je pevně spojený s nabíjecí stanicí, se připojí k zásuvce na levé straně vozu. Nabíjení kontroluje a řídí dialog mezi elektronickou řídící jednotkou vozu a počítačem dobíjecí stanice. Nabíjení se automaticky vypne, jakmile je dosaženo 80 % nabití (100% nabití je možné druhým dobíjením).

Místo řidiče
Cílem konstruktérů bylo vytvořit zcela nový vůz z hlediska technologií, který si ale zachová vlastnosti, na které jsou motoristé zvyklí. Uživatel se zde proto setká s klasickým místem řidiče - s ovladači jako u klasického vozu: zapalování, ruční brzda, ovladače vytápění a klimatizace... Dále je zde čtyřpolohová volicí páka a dva pedály jako u vozu s automatickou převodovkou.
Otočením klíčku v zapalování do první polohy se zapnou přístroje, po otočení do druhé polohy se spustí pohon. Po rozsvícení kontrolky "Ready" na přístrojové desce a zvukovém signálu je vůz připraven k jízdě.

Hlavní rozdíly oproti klasickému vozu se spalovacím motorem jsou na přístrojové desce, kde řidič nalezne:
Ř Ukazatel nabití baterie (s 16 čárkami);
Ř Měřič výkonu, který napomáhá úspornému řízení, protože ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění. Používá k tomu ukazatel, který se pohybuje v rozmezí barevných úseků:
- zelený úsek: řízení s minimální spotřebou energie
- bílý úsek: energeticky náročné řízení
- modrý úsek "CHARGE": úroveň rekuperace energie.

Palubní počítač uvádí kromě běžných údajů i informaci o dojezdu, který se vypočítává na základě zjištěných podmínek jízdy za posledních 25 kilometrů. Na dojezd mají vliv parametry jako způsob řízení, podmínky provozu, typ terénu nebo používání topení nebo klimatizace.

Postupné výstrahy upozorňující na snižování dojezdu a strategie pro případ nouze:
- Pokud ukazuje úroveň nabití baterie dvě čárky, rozbliká se kontrolka upozorňující na nutnost dobití baterie (zůstává přibližně 15 % energie).
- Ukazatel v úrovni jediné čárky signalizuje, že dobití je nyní nezbytně nutné (kontrolka bliká).
- Pokud už není vidět žádná čárka, zůstává kontrolka rozsvícená a palubní počítač neukazuje žádný dojezd. Strategie pro případ nouze vypne topení nebo klimatizaci. Tepelná setrvačnost umožní ventilátoru vypouštět zbývající studený nebo teplý vzduch. Výkon motoru se pomalu snižuje.
- Pokud již není možné zajistit požadovanou akceleraci, na přístrojové desce se rozsvítí symbol "želvy" a vůz jede pomalu.
- Po dosažení minimální prahové hodnoty energie v baterii se vůz zastaví.

Technologie

Pohonná jednotka
i0n je vůz s pohonem zadních kol. Elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem, pohánějící zadní kola, jsou umístěny před zadní nápravou.

Motor napájí střídavý třífázový proud 330V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 330V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Postupná regulovaná reakce na sešlápnutí pedálu byla zvolena proto, aby se zajistilo správné dávkování výkonu.

Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 130 km/hod. Celkový převodový poměr redukčního převodu je 6,066 při jízdě vpřed i vzad.
Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru.

Synchronní elektrický motor s permanentními neodymovými (Nd) magnety je velmi kompaktní. Jeho maximální výkon je 47 kW (64k), maximální točivý moment 180 Nm, 0-2 000 ot/min.
Motor je tvořen:
- ve střední části je mobilní rotor s vnějšími magnety umístěnými tak, že póly (severní a jižní) střídavě směřují ven,
- zvenku je umístěn pevný stator, který tvoří cívky napájené třemi samostatnými fázemi proudu, vytvářejícími magnetické pole, které otáčí rotorem.

Baterie
Lithium-iontovou baterii vyvinula společnost Lithium Energy Japan (LEJ -Joint Venture Mitsubishi/GS-Yuasa). Vyrábí se v Kusatsu v Japonsku, v první továrně na světě, která se věnuje masové výrobě lithium-iontových baterii pro elektrické vozy.

Pod označením lithium-ion se skrývá několik typů baterií. Technologie využívající oxid manganatý (katody na bázi oxidu manganičitolithného LiMn2O4) byla vybrána kvůli dostupnosti potřebných složek a dobré úrovni bezpečnosti.
Každý modul má 4 nebo 8 článků o 3,7 V a kapacitu 50 Ah. Díky 88 sériově propojeným článkům umožňuje takto celá sada uložit 16 kW elektrické energie při nominálním napětí 330V.

Nabíjení každého článku sady baterií neustále monitoruje kontrolní systém každé součásti a jednotka centrálního řízení baterií.

Vytápění a klimatizace
Elektrické systémy klimatizace a vytápění kabiny jsou napájeny lithium-iontovoui baterií. Vytápění probíhá cirkulací elektricky ohřívané chladicí kapaliny. Při studeném startu nebo pokud vůz stojí, dodává systém okamžitě teplý vzduch. Výkon topení lze regulovat dle potřeby, čímž se také optimalizují energetické výdaje na vytápění interiéru vozu.

Klimatizaci zajišťuje chladící agregát. Režim rotace kompresoru je řízen elektronicky, aby se nespotřebovalo víc energie, než je nutné.

Elektrické toky
Proudový měnič při jízdě mění stejnosměrný 330 V proud z baterie na střídavý 330 V proud, který napájí elektromotor. Tento měnič řídí motor při jízdě a ve fázi rekuperace energie.

Motor je reverzibilní. Při zpomalování vytváří střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jenž následně napájí baterii (režim generátoru).

Palubní nabíjecí zařízení přeměňuje domácí střídavý 220V proud na stejnosměrný o napětí 330V, který slouží k napájení baterie.
Při rychlém napájení dodává dobíjecí stanice o výkonu 50 kW přímo napětí a stejnosměrný proud pro napájení baterie. Stanice zahrnuje nabíjecí zařízení napájené třífázovým proudem 380V (z místní elektrické sítě). Baterie vozu je napájena stejnosměrným jednofázovým proudem, který může dosahovat až 125 A.
Dobíjení monitoruje a řídí dialog mezi elektronickou řídící jednotkou vozu a počítačem dobíjecí stanice. Nabíjení se automaticky vypne, jakmile je dosaženo 80 % plného nabití. Je možné spustit druhou fázi dobíjení (po první na 80 %), ta bude probíhat až do 100 % nabití, ale bude probíhat pomaleji, aby nedošlo k překročení maximálního napětí bateriových článků.

DC/DC měnič zabudovaný do nabíjecího zařízení vytváří napětí 14 V z 330 V, které dodává baterie, za účelem napájení 12V baterie určené k provozu palubních přístrojů - počítačů, osvětlení, audio systému, posilovače řízení, aj. Hraje stejnou roli jako alternátor ve vozech s tepelnými motory.

Elektronické řízení
Elektronická řídící jednotka neustále kontroluje chod vozu a zajišťuje řízení elektrické energie. Velká péče byla věnována optimalizaci výkonů a rekuperace energie při brzdění. Elektronická řídící jednotka určuje bez ohledu na stav vozovky a nabití baterie způsob fungování motoru.

Baterie má své vlastní kontrolní mechanismy pro fáze nabíjení i vybíjení, které fungují ve spojení s elektronickou řídící jednotkou.

Chladicí okruhy
Proudový měnič, nabíjecí zařízení, DC/DC měnič a elektromotor jsou chlazeny pomocí oběhu vody, která napájí chladič umístěný v přední části vozu.

Během rychlého dobíjení se při dosažení hraničních hodnot teploty bateriových článků spustí nucený oběh okolního vzduchu nebo vzduchu chlazeného klimatizací, což vede k optimalizaci životnosti baterie.

Poznámka:
Verze a výbavy vozů se mohou lišit dle zemí určení.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů