Pátek, 19. dubna 2024

Auta na elektřinu převálcuje turbo

Alex Ismail, prezident Honeywell Transportation Systems...

Auta na elektřinu převálcuje turbo

Na probíhajícím pařížském autosalonu nemá americká společnost Honeywell jen vlastní stánek, její produkty jsou součástí expozic většiny automobilových značek. Turbodmychadla, která vyrábí její divize Transportation Systems, vhánějí dodatečný vzduch do spalovacích komor motorů, tím umožňují lepší spalování paliva, zvyšují výkon a rychlost automobilů. Loni klesly celosvětové tržby dopravní divize Honeywell kvůli globální recesi meziročně o čtvrtinu, v přepočtu na 68 miliard korun. Letos se trend obrátil, za první pololetí vzrostly tržby divize dopravních systémů o 30 procent na více než dvě miliardy dolarů, tedy přes 38 miliardy korun. "Budoucnost našeho byznysu je skvělá, do pěti let se zvýší počet aut s turbomotory o více než 70 procent," řekl Hospodářským novinám Alex Ismail, prezident Honeywell Transportation Systems, v telefonickém rozhovoru z Paříže.

HN: Které produkty a které technologie představuje firma Honeywell na pařížském autosalonu?

Trvalo by strašně dlouho vyjmenovat všechny produkty a technologie, které tady máme. Letos uvedeme na trh rovných sto nových motorů s turbodmychadly značky Honeywell. Některé představujeme tady v Paříži, například D6 turbodiesel značky Mercedes, nový D8 turbodiesel pro Land Rover a řadu dalších motorů. Prostě letos se naše turbodmychadla objeví ve stovce nových aut všech světových producentů. Je to část našeho pětiletého projektu, do roku 2015 budeme pracovat na čtyřech stovkách nových motorů.

HN: Které značky jsou vašimi největšími zákazníky?

Mohl bych jmenovat všechny, globální koncerny jako General Motors, Ford, všechny evropské výrobce osobních aut a lehkých užitkových vozů, jako jsou Volkswagen, Peugeot, Renault, Opel. A musím připomenout, že množství turbomotorů používá i automobilka Škoda. Samozřejmě dodáváme i japonským značkám, jako jsou Honda, Mazda, Toyota. Našimi zákazníky jsou i velké čínské automobilky. Honeywell dodává turbodmychadla i výrobcům nákladních vozidel, třeba značek Scania, Hino či Nissan Diesel. Náš celosvětový tržní podíl převyšuje 50 procent.

HN: Kolik procent aut je vybaveno turbomotory? Jaký vývoj tohoto podílu očekáváte?

Když se díváte na celosvětový trh, tak dnes 23 procent produkce všech motorových vozidel používá turbo, ať již ve spojení s dieselovým, nebo benzinovým motorem. Tento podíl ovšem rychle roste. Pokud zůstane toto tempo zachováno, bude mít v roce 2015 turbomotory 40 procent všech vyráběných vozidel.

HN: Ve kterém regionu se počet aut s turbomotory zvýší nejvíce?

Vývoj bude v jednotlivých regionech odlišný. V Evropě má dnes turbomotory 62 procent aut. V roce 2015 to bude pravděpodobně kolem sedmdesáti. Ve Spojených státech to je dnes šest procent aut a tento podíl se zvýší asi na dvacet procent. V Indii se dnešních 30 procent zvýší přibližně na 40 procent. V Číně má turbomotory 12 procent aut, za čtyři roky jich bude asi 20 procent.

Turbomotory splní požadavky na snižování škodlivých emisí nejrychleji a nejlevněji

HN: Z čeho usuzujete na rozšíření turbomotorů?

Současným a stále sílícím trendem je čistý provoz aut, snižování škodlivých emisí. A v tom hrají turbomotory jednu z klíčových rolí. Pro firmu Honeywell vypadá budoucnost velmi, velmi dobře.

HN: Turbomotory zvyšují výkon a rychlost aut. Jak souvisí vyšší výkon se snižováním emisí?

Právě turbodmychadla jsou perfektním řešením, je to jednoduché. I malý motor, pokud je vybaven turbodmychadlem, nabízí výkon většího motoru. Ale pokud jde o spotřebu paliva a množství emisí, zůstává malým motorem. Automobilky mají v současnosti velký problém, musejí čelit všeobecně se zvyšující hmotnosti vozidel. Ta se zvyšuje kvůli rostoucímu počtu bezpečnostních prvků, kvůli většímu pohodlí cestujících, kvůli bohatší výbavě vozů. Takové vozy se nyní těžko prodávají. Zákazníci na celém světě totiž nejsou připraveni akceptovat to, že kvůli lepší výbavě a vyšší bezpečnosti musí mít auto vyšší spotřebu, čili dražší provoz. Nejlepším technologickým řešením je tedy turbodmychadlo. Nabízí zákazníkovi výkon, jaký očekává a jaký je dostatečný i pro těžší vůz, aniž by se obětovalo cokoli z bezpečnosti či pohodlí kvůli tomu, aby automobil vyhověl požadavkům na nižší emise. Turbodmychadlo ve spojení s motorem nabízí o dvacet až čtyřicet procent nižší spotřebu paliva a nižší emise.

HN: Turbomotory ale nejsou jediným prostředkem snižování emisí, podle expertů mají vliv i kvalita pneumatik nebo plynulost dopravy...

Samozřejmě existují i jiné technologie, ale turbodmychadla nabízejí nejrychlejší řešení problému globálního oteplování při nižších nákladech na jedno vozidlo než jiné technologie. Za 1600 dolarů na auto mohou snížit emise o 35 až 40 procent. Ano, lepší řízení dopravy, lepší pneumatiky, snížení hmotnosti vozidel nebo přímé vstřikování paliva mohou jako doplňkové metody přispět k takovým úsporám, jaké nabízejí turbodmychadla.

HN: Snižování emisí je cestou k "zeleným" autům, která nezatěžují životní prostředí. Nižší emise dnes produkují i hybridní pohony kombinující spalovací motor s elektromotorem či auta na zkapalněný zemní plyn. Elektromobily mají dokonce nulové emise. Nejsou elektromobily perspektivnější než vozy s turbomotory?

Elektromobily samozřejmě budou existovat, ale ve specifickém segmentu. Jsou dobré pro dopravu ve městě s množstvím zastavení a rozjezdů. Určuje je k tomu i dojezd kolem 150 kilometrů. Pro městský provoz musejí být elektromobily malé kvůli parkování i kvůli tomu, že samotná karosérie i prostor pro cestující nesmějí být těžké, protože značnou část hmotnosti zaberou akumulátory. Zaberou i prostor, takže v takovém voze nebude příliš místa pro zavazadla. Elektromobily určitě nebudou sloužit k dálkovým jízdám.

HN: Jaký podíl budou mít na produkci automobilů podle vás elektromobily?

Když poslouchám názory většiny automobilových výrobců, tak nejvíce optimistická předpověď pro rok 2020 je deset procent, nejpesimističtější pět procent elektromobilů v celosvětové produkci vozidel. Oproti tomu se odhaduje, že turbomotory v segmentu nafty, benzinu, zemního plynu i hybridních pohonů budou v roce 2020 v polovině všech vyráběných vozidel, někteří experti dokonce tvrdí, že v 70 procentech. Turbo prostě elektromobily převálcuje. Pokud jde o elektromobily, nelze počítat jen emise vozidla, ale emise vznikající v celém řetězu výroby elektřiny. Žádný elektromobil nemůže být přátelský k životnímu prostředí, jestliže na začátku musíte postavit atomovou elektrárnu. Zatímco náklady na turbo zvýší cenu auta, jak jsem již uvedl, průměrně o 1600 dolarů, náklady na zřízení elektrických dobíjecích stanic, na recyklaci odpadu z elektráren, na výrobu a recyklaci akumulátorů by cenu vozidla zvýšily o 7500 dolarů. A k tomu se musejí připočítat i náklady na těžb u a dopravu uhlí pro elektrárny, na likvidaci emisí elektráren. Budou s takovými auty skutečně spojeny nižší emise, budou taková auta prodejná?

Pražská laboratoř byla prvním vývojovým centrem Honeywell mimo území USA

HN: Řekl jste, že budete během pěti let pracovat na čtyřech stovkách nových motorů. Bude se na tomto projektu nějak podílet i vaše vývojové centrum v Brně?

Samozřejmě. Pro můj byznys je brněnské centrum konkurenční výhodou. Pro Transportation Systems pracuje v Brně více než dvě stě inženýrů. Je to nejvýznamnější centrum, vyvíjejí se tu turbodmychadla pro benzinové motory, což je v současnosti nejrychleji rostoucí segment našeho byznysu. Centrum v Brně má před sebou slibnou budoucnost.

HN: Budete v Brně nabírat další lidi?

Není to vyloučené, ale zatím tam mám v oblasti dopravních systémů dostatečně velký tým.

HN: Jaký celkový význam má pro Honeywell Česká republika?

Společnost Honeywell začala v České republice přímo působit už v roce 1991, kdy v Praze otevřela prodejní pobočku. V roce 1993 otevřela jako úplně první výzkumné a vývojové centrum společnosti Honeywell mimo území USA - dodnes fungující pražskou laboratoř. V letech 2002 a 2003 získala společnost výrobní prostory v Olomouci a Brně. A v Brně založila vývojové středisko Integrated Design Center. V současné době má v Česku více než 2700 zaměstnanců, kteří působí v oborech leteckého průmyslu, automatizace a dopravy. A letos v únoru jsme v Brně otevřeli nové prostory výzkumného, vývojového a inženýrského centra, kde bude pracovat sedm set lidí. Jen do brněnského centra jsme v posledních dvou letech investovali 30 milionů dolarů.

Tržby firmy Honeywell za turbomotory letos porostou dvouciferně

HN: V posledních dvou letech prošel automobilový průmysl krizí. Myslíte si, že krize už odezněla? Jak se růst poptávky projevuje ve firmě Honeywell?

Ano, automobilový průmysl loni výrazně klesl celosvětově, s výjimkou Číny a Indie. Letos zaznamenáváme oživení, příští rok bude ještě lepší. V Evropské unii i ve Spojených státech ovšem bude toto oživování pomalé, zdraví automobilového průmyslu závisí na celkové ekonomické situaci.

HN: Jak se tato situace projevuje ve společnosti Honeywell Transportation Systems?

Na společnost Honeywell nelze pohlížet jako na jednoho z dalších dodavatelů automobilek. To, co děláme, je velmi specifické a na vysoké technologické úrovni. Pro všechny automobilové výrobce je použití turbodmychadel nejrychlejší a nejlevnější cestou, jak snižovat emise na úroveň požadovanou Evropskou unií a dalšími autoritami. I když očekáváme, že se celý automobilový průmysl bude z recese zotavovat pomalu, předností firmy Honeywell je rychlé přizpůsobení se rostoucím požadavkům na turbomotory. Z pozice své funkce jednám s vrcholnými představiteli světových automobilek, znám jejich vize, a proto mohu zodpovědně prohlásit, že během pěti let vzrostou požadavky na turboprůmysl nejméně o 70 procent. To je pro nás dostatek prostoru k trvalému růstu o šest až dvanáct procent ročně bez ohledu na konkurenci, jako jsou joint venture Continental - Schaeffer a Robert Bosch - Mahle, kteří chtějí příští rok posílit produkci. Budou však muset přijít s něčím novým.

HN: Loni klesl prodej divize Transportation Systems o čtvrtinu na 3,4 miliardy dolarů. Jaký obrat a jaký zisk očekáváte letos?

Za celý rok očekávám dvouciferný růst, přesněji mohu mluvit jen o letošním prvním pololetí. Obrat divize Transportation Systems meziročně vzrostl o třicet procent a zisk se zvýšil o 189 milionů na 211 milionů dolarů (asi čtyři miliardy korun). Samozřejmě, že s ohledem na pomalé oživování automobilového průmyslu nelze očekávat okamžitý růst na úroveň let z období boomu, ale mohu prohlásit, že Honeywell bude jednou z nejrychleji rostoucích společností v automobilovém průmyslu.

Žádný elektromobil nemůže být přátelský k životnímu prostředí, pokud na začátku energetického řetězce musíte postavit atomovou elektrárnu.

AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů