Pátek, 19. dubna 2024

Cesta od hybridů k autům bez řidiče

Krize donutila výrobce aut inovovat a myslet na budoucnost. Výrobci aut doufají, že se svezou na vlně nové dopravní koncepce.

Cesta od hybridů k autům bez řidiče

Světové automobilky soutěží o přízeň svých zákazníků na právě probíhajícím autosalonu v Paříži. Šanci zviditelnit své nápady budou mít do 17. října.

Vývojové týmy automobilek se však nově nezaměřují pouze na vzhled a technické parametry vystavovaných modelů, ale také na filozofii, která by měla přilákat nové zákazníky.

Doufají, že finanční krize představuje zlom v nahlížení na automobilovou přepravu.

S novým nápadem přišla - i přes stále čerstvou vzpomínku na nejhorší ekonomickou krizi ve své historii - americká automobilka GM. Futuristickou studii představila na světové výstavě v Šanghaji.

Svou vizi auta roku 2030 odhalil tento americký výrobce spolu se svým čínským partnerem SAIC už v březnu. Jedná se o samořídící elektromobil ve tvaru bubliny, který by měl být dostatečně malý na to, aby s ním bylo možno zaparkovat i v obývacím pokoji.

Automobilky GM a SAIC svůj budoucí model nazvaly EN-V ve třech variantách pojmenovaných v čínštině Xiao (smích), Jiao (pýcha) a Miao (kouzlo). "Miao vás okouzlí plynulou projížďkou městskou krajinou," slibovaly GM a SAIC. "Můžete si hrát své oblíbené videohry nebo uspořádat videokonferenci s kolegy z celého světa."

Audi, německý výrobce luxusních automobilů vlastněný koncernem Volkswagen, vyhlásil designérskou soutěž na vytvoření studie automobilu, který by odrážel realitu za dvacet let. Tuto soutěž s prémií 100 000 dolarů vyhrály právě GM a SAIC se svým projektem spojujícím moderní auto s urbanistickým prostředím.

"Vnímání automobilu se změní ze stroje určeného pro manévrování v provozu na úžasný stroj vnímající své okolí," tvrdí designérská firma J. Mayer H. "Auta budou koexistovat s okolím úplně jiným způsobem," dodává.

Krize pomohla inovaci

Do roku 2030 však stále vede dlouhá cesta, a to i z pohledu standardů výrobců automobilů, kteří jsou běžně zvyklí na velice dlouhé plánování. Projekty však už nyní ukazují, jak si výrobci automobilů představují budoucnost: elektromobily splývající s prostředím určené do města.

Krize, která poslala automobilku GM do bankrotu a srazila prodeje i odolnějším německým luxusním automobilkám typu Audi, donutila výrobce automobilů k inovacím a většímu plánování.

Světové centrum průmyslové výroby automobilů se během krize nečekaně prudce přesunulo do Asie. Zejména do Číny, kde prodeje automobilů stouply natolik, že tamní trh předčil americký. Čína se tak stala největším automobilovým trhem. Ještě před krizí však analytikové mínili, že tento proces bude trvat desetiletí.

Podle společnosti PA Consulting budou v roce 2050 v rozvojových zemích více než dvě miliardy lidí požadujících koupi nového auta za nízké náklady. Většina z nich žije ve velkých městech, kde se politikové potýkají se znečištěným ovzduším. Přeplněné silnice navíc dávají na srozuměnou, že auta už nemohou být větší.

Nová filozofie přepravy

V očích řady uživatelů jsou auta pouze drahé kusy železa, které pár hodin denně znečišťují ovzduší a poté jsou někde zaparkované, čímž zabírají cenné místo.

Elektrifikace aut, trend, který je momentálně na vzestupu, byla nastartována právě krizí. Vlády ve Spojených státech, Velké Británii, Francii i jinde připravily státní stimuly nebo půjčky pro výrobce elektrických nebo hybridních vozů. Nabídly i slevy zákazníkům.

Elektrifikace ještě zásadně změní způsob, jakým se auta vyrábějí a prodávají. Navíc přetvoří vztahy mezi automobilovými výrobci a jejich zákazníky. Elektromobil z dílny BMW by měl spatřit světlo světa v roce 2013 s pracovním názvem "Megacity". Vůz se bude pyšnit odlehčenými karbonovými vlákny a plastovou karoserií na hliníkovém podvozku. Pro automobilový průmysl to znamená ohromný krok kupředu nejen z hlediska výrobního postupu, ale také designu. Půjde o radikální odklon od masově vyráběných aut se stejným vzhledem.

Elektrické motory jsou mechanicky jednodušší než vznětové. Jejich výroba by tedy mohla snížit i náklady automobilek. Na druhé straně automobilky budou muset nabídnout stejnou záruku na baterie, jako je životnost auta. To je jejich povinností, ve výsledku to ale zajistí prodloužení vztahu mezi automobilkou a zákazníkem.

Aby výrobci automobilů přilákali nové zákazníky, budou se také muset zaměřit i na skupinu vyžadující propojení auta s novými digitálními technologiemi: iPhony s jejich propojením se sociálními sítěmi a nekonečnou schopností se aktualizovat. Jakmile si miliony lidí v Číně, Indii a Brazílii koupí své první auto, stane se něco nového v rozvojovém světě.

AUTOR: John Reed

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů