Středa, 24. dubna 2024

Citroën si v Česku buduje ekologickou pozici

Citroën si v Česku buduje ekologickou pozici

Francouzský Citroën se snaží vybudovat základnu ekologických automobilů, které splní přísné limity. Nyní své vozy představil i v Česku.

Pro automobilky je životně důležité, aby nabízely model, které splňují normy Euro 5 a dokonce jich ani nedosahovaly. Důvodem jsou přísné emisní limity a ekologická omezení ze strany Evropské unie.


I Citroën tak musel přistoupit ke kompletní změně své modelové řady. Nyní se do Čech dostávají další vozy splňující Euro 5 a poprvé jsme tu mohli vidět i sériová elektromobil C-Zero.


C5 a C4 Picasso = zastav a jeď


Modely Citroën C5 a C4 Picasso se už na našem trhu prodávají celkem dlouho. Potřebovali tak už mírnou obměnu. Na první pohled odhalíme nové logo, upravené světlomety a nárazník auta. Jenže to hlavní se ukrývá pod kapotou. Oba vozy totiž dostaly agregáty splňující Euro 5 a disponující technologií Stop & Start, tedy automatickým vypínáním motoru v kolonách a na křižovatkách. Technologie, kterou dnes nazývá značka e-HDi, není nikterak nová. Už před lety se objevil model C3 s tímto systémem, v Česku se však neprodával.

Citroën C4 Picasso
Foto: Citroën


Nyní se spojuje s motory 1.4 HDi a 1.6 HDi, a to i s pilotovanou převodovkou BMP6. Snížení emisí a spotřeby je celkem výrazné. Vždyť model C5 s šestnáctistovkou má kombinovanou spotřebu paliva jen 4,6 l na 100 km, což ej na tak velký vůz jistě velmi zajímavá hodnota. Pokud porovnáme ceníky, pak model s klasickým naftovým motorem a tím samým agregátem s e-HDi činí pouhých 5000 korun. Porovnání s manuální převodovkou je to však 25 000 korun.


C-Zero bude až příští rok


Francouzský výrobce má celkem dlouhé zkušenosti s elektromobily. Vždyť už v roce 1984 začal prodávat model C15 s elektropohonem. Následovaly vozy AX a Saxo. Zanedlouho přiveze firma i do České republiky model C-Zero. Jde o čistě elektrický automobil určený do města s dojezdem až 150 km. Ta se však zkracuje se způsobem jízdy a použitím elektrovýzbroje, jako je klimatizace nebo rádio. Mnoho lidí má obavy o akumulátory, aby se po ročním používání nezničily. Jenže celá akumulátorová jednotka má záruku 5 let nebo 50 000 najetých kilometrů, o nabíjení z klasické sítě nebo z rychlonabíječek se stará počítač a životnost by tak měla být zaručena.

Citroën C-Zero
Foto: Citroën


Největší překážkou pro vetší rozšíření je však cena vozu. Ta bude 29 550 euro, což je při dnešním kurzu 740 000 korun. Stejně tak se bude cena vozu přepočítávat na koruny i v době prodeje, což bude na začátku příštího roku.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů