Čtvrtek, 28. března 2024

Greenpeace: U plynu a elektřiny v autodopravě je nutná obezřetnost

Greenpeace: U plynu a elektřiny v autodopravě je nutná obezřetnost

Ekologická organizace Greenpeace považuje automobily jezdící na elektřinu a stlačený zemní plyn za pozitivní trend, je však k němu nutné přistupovat obezřetně. Elektromobily například mohou přispět ke zvyšování produkce elektřiny v uhelných elektrárnách. Navíc využívají jen část vyrobené energie, zbytek končí v chladících věžích, ztrátách při transformaci a přenosu energie, sdělil ČTK vedoucí energetické a klimatické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský.

"Trend je to dobrý, protože výrazně snižuje konvenční znečištění v okolí komunikací, a zároveň umožňuje nástup technologií, které nám umožní rychlejší přechod k bezuhlíkové ekonomice. Nicméně rozhodně nejde o samospasitelné řešení," řekl Rovenský k rozvoji elektromobilů. "Pokud uvažujeme o elektromobilech v rámci současného energetického mixu, tedy z jakých zdrojů je ta elektřina pro elektromobil vyrobena, je jejich globální přínos ochraně životního prostředí přinejmenším sporný," dodal.

České energetické firmy v poslední době věnují elektromobilitě značnou pozornost. Pražská energetika (PRE) minulý týden otevřela v Praze první tři veřejně přístupné dobíjecí stanice pro elektromobily. Zhruba 20 jich chce postavit do konce roku. Také společnosti ČEZ a E.ON ve spolupráci s automobilkami uvedly do provozu několik elektromobilů a staví dobíjecí stanice. Očekávají, že v horizontu deseti let se elektromobily stanou masovou záležitostí.

Za největší přednost elektromobilů považuje Rovenský jejich schopnost akumulovat energii. V rámci takzvaných chytrých sítí, které by v budoucnu mohly regulovat dodávky a spotřebu energie, bude podle něj možné používat připojené elektromobily jako malou obdobu přečerpávajících elektráren.

"Pokud bude v síti přebytek energie, auto se bude dobíjet, v době špičky si z něj naopak síť energii odebere. Pro majitele vozu bude toto opatření samozřejmě ekonomicky výhodné - noční proud nakoupí levně, špičkový prodá draze," uvedl Rovenský. Tímto způsobem by podle něj mohl být také regulován nestálý výkon obnovitelných zdrojů.

Již delší dobu v Česku jezdí také automobily poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Spotřeba CNG v loňském roce v ČR vzrostla meziročně o 24,2 procenta na 10,058 milionu metrů krychlových. Za dalších deset let se podle České plynárenské unie tuzemská spotřeba CNG zvýší až na 800 milionů metrů krychlových. V Česku také roste počet plnicích stanic CNG. V současnosti jich pro veřejnost funguje zhruba 30 a další osm až deset by mělo být letos otevřeno.

"Je nesporné, že auta na zemní plyn mají nižší emise konvenčních polutantů, než běžné spalovací motory. Nicméně stále platí, že zemní plyn je fosilní palivo a jeho spalování také produkuje emise skleníkových plynů. Jeho využití lze tedy považovat pouze za přechodné řešení na cestě ke skutečně bezemisní dopravě," dodal Rovenský.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů