Čtvrtek, 28. března 2024

Kamiony nepoběží naprázdno

Na listopadové výstavě k Hybrid Truck Users Forum v Dearbornu (USA) předvedl největší světový automobilový subdodavatel Delphi Automotive pomocný zdroj energie (APU) pro kamiony, první s palivovým článkem typu SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) na přímou přeměnu všech druhů automobilových paliv na elektrický proud.

Kamiony nepoběží naprázdno

Nejdříve byly pomocné zdroje energie APU (Auxiliary Power Unit), jako malé spalovací turbiny s generátorem a kompresorem pro ovládání a start, zaváděny u dopravních letadel začátkem 60. let místo pozemních startovacích zdrojů na letištích; prvním byl Boeing 727 v roce 1963.

U kamionů je APU úspornějším zdrojem proudu pro vozidlo a komfort kabiny při odstávkách než běh motoru naprázdno. Zatímco převážná část APU stále spoléhá na dvou-až tříválcové vznětové motory, roste nabídka APU s palivovými články. Převažují články typu PEMFC (Protonnebo Polymer Exchange Membrane Fuel Cell) na bázi vodíku nebo paliv upravitelných vlastním reformerem na směs s min. 40 % vodíku a max. 0,005 % (50 ppm) CO. Delphi Automotive, jenž zahájil vývoj APU pro kamiony v roce 1998, přišel nejnověji s prvním APU na palivový článek typu SOFC, které pracují na všechny druhy paliv.

PROVOZ APU SE SOFC ŠETŘÍ AŽ 85 % PALIVA

Současný Delphi APU je účinný elektrochemický generátor proudu z palivového článku s tuhými oxidy typu SOFC. Slouží při odstávkách a přerušení jízdy s vypnutým motorem jako zdroj pro světla, chlazení motoru a komfort kabiny - klimatizaci, chladničku, ventilátor, mikrovlnku, TV/audio a vytápění. Hravě zvládá osmihodinové odstávky s vlastní spotřebou paliva 0,5 až 0,8 l/h. Dává stejnosměrný proud 110 V a 12 V a výkon až 5 kW. Používá stejné palivo jako motor - benzin, benzin E85, motorová nafta, bionafta, LNG, CNG, propan, vodík a armádní logistické palivo. Proti běžícímu motoru šetří až 85 % paliva. Má životnost až 10 tis. hodin provozu, o 30 až 50 % vyšší účinnost než APU se vznětovými motory, nulové emise SOX, NOX a CO, a hlučnost max. 65 dBA od 3 metrů. APU s objemem 350 l váží do 100 kg a umísťuje se vedle palivové nádrže nebo pod kabinu tahače.

PŘEDNOSTÍ SOFC JE TUHÝ ELEKTROLYT BEZ KAPALINY

Článek Delphi SOFC používá iontově vodivý keramický elektrolyt na bázi YSZ zirkoniové keramiky (ZrO2 stabilizovaná Y2O3, příp. dopovaná Sc2O3), katodu ze (La,Sr)MnO3 a anodu z porézního Ni-YSZ cermetu. Palivo s max. obsahem síry 50 ppm, upravené vlastním reformerem na směs jednoduchých uhlovodíků, vodíku a CO, vstupuje na anodu, kde reaguje při teplotách 700 až 900 °C s kyslíkem ze vzduchu z katody přes elektrolyt na CO2, vodní páru a ochuzený vzduch. Právě vyšší reakční teplota byla materiálový problém, s nímž se však konstrukce vyrovnala.

KONČÍ BĚH NAPRÁZDNO

Vybavení kamionů APU se stává nutností při rostoucích cenách paliv, dopravních zácpách a stále tvrdších předpisech Anti-Idling Laws na ochranu životního prostředí.Již 25 států USA zakazuje kamionům noční běh naprázdno při odstavení a omezilo běh naprázdno při zastavení na 3 nebo 5 minut. Více než 3 minuty stojí v New Yorku pokutu 50 až 500 dolarů nebo 20 dnů vězení při prvním přestupku.

V roce 2009 bylo podle U.S. Dept. of Energy (DOE) v provozu 5,23 mil. kamionů, z toho 470 tis. dálkových, které jezdí dále než 800 km a mají povinnou přestávku na spaní po 10h jízdě. Při odstávkách připadne průměrně 1456 h běhu naprázdno na kamion a rok. Pokud by APU ušetřil jen 2 l/h, znamená to úsporu 1,37 mld. l paliva a 3,6 mil. t emisí CO2 ročně jen těmito kamiony. Přidáme-li objem regionální a místní přepravy, nabízí obrovský příspěvek k palivové bilanci USA.

TAKÉ PENTAGON CHCE UŠETŘIT

Velký potenciál APU se SOFC palivovým článkem ve vojenské logistice zaujal ministerstvo obrany USA. Rozhodlo se pro paralelní vývoj a aplikace pro stacionární i mobilní zbraňové systémy a nebojová vozidla, kde je v prvním horizontu cíl min. 20% úspora paliva v příští dekádě a vyšší bojová pohotovost tanků, bojových vozidel a plavidel, ve druhém snížení logistických nároků v zásobování palivem pro armádu, námořní pěchotu a logistické jednotky.

ALTERNATIVA VODÍKOVÉHO POHONU

DOE podporuje rozvoj APU systémů s PEMFC (Proton nebo Polymer Exchange Membrane Fuell Cell), SOFC a DMFC (Direct Methanol Fuel Cell) technologiemi 42 mil. dolarů, kde Delphi získá 2,4 mil. dolarů. Na vývoji APU je podíl technologií PEMFC 65 %, SOFC 9 %, MCFC (Molten Carbonate Fuel Cell) 7 % a ostatní 19 %. Podle všeho se ukazuje, že ještě na mnoho let budou APU s palivovými články výhodnou alternativou vodíkového paliva, než se stane samozřejmostí.

V roce 2011 bude Delphi APU ověřen a zaveden do konstrukcí výrobci vozidel k uvedení do modelů roku 2012. Zájem vzrůstá a prodej v USA by mohl dosáhnout až 200 tis. ročně. S životností až 10 tis. hodin provozu by se i vysoká cena 8000 až 9000 dolarů měla zaplatit provozem kamionu 2000 h ročně za zhruba 2 roky.

Evropský vývoj a prodej APU s palivovými články je roztříštěný a nepřehledný. Převažují levnější APU s dvouaž tříválcovými diesely. Delphi nejblíže je zřejmě švédský PowerCell, dřívejší spin-off Volvo, nabídkou APU s články PEMFC, na bázi vodíku nebo paliv upravitelných vlastním reformerem na směs s min. 40 % vodíku a max. 0,005 % CO. Výrobu APU s výkony 1 až 7 kW zahájil v lednu 2011.

AUTOR: Alexandr Abušinov

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů