Čtvrtek, 18. dubna 2024

Ekologie v menším balení

Má nízké emise, spotřebu a skvělé řízení. Dynamika jízdy ale za konkurencí pokulhává.

Ekologie v menším balení

Lexus CT 200h je první hybrid ve třídě luxusních kompaktů

Lexus je jediná značka na světě, která nabízí převahu hybridních modelů. Kromě luxusní limuzíny LS 600h, sedanu GS 450h a SUV RX 450h se nyní do showroomů dostal kompaktní hatchback CT 200h. Auto, sdílející technologie se slavnou Toyotou Prius, si HN vyzkoušely v okolí Lisabonu.

V segmentu luxusních kompaktů to nebude mít Lexus rozhodně lehké. Zatím mu kralují sportovně založené BMW řady 1 s několika karosářskými variantami a spoustou motorizací a Audi A3 s podobným pojetím. Lexus CT 200h bude na rozdíl od nich sázet hlavně na ekologii.

lexusVůz se drží japonského stylu, vzhledově jde o typický Lexus se všemi známými znaky. A to je dobře, drží si své tradice, i když už značka pomalu přechází na LED, které se v poslední době dávají snad do každého nového auta. Nejmenší Lexus přesto působí dospěle, dynamicky, luxusně a přitom ne příliš okázale.

Interiér je na tom podobně. Jak jsme u této značky zvyklí, zpracování je na špičkové úrovni. Plasty jsou na první pohled i dotyk kvalitní, potěší i kožené obšití vrchu palubní desky. Její tvarování je opět typicky japonské, což pro Evropana znamená nutnost najít si chvíli na zorientování se v jednotlivých ovladačích. Středový panel na sobě nese kromě tlačítek rádia i kovovou páku automatické převodovky a kruhový volič jízdních režimů. K ovládání multimediálního systému s navigací, který se vysouvá z vrchu palubní desky, slouží jakási obdoba myši. Velmi to usnadňuje používání. Volant vzhledem připomíná supersportovní Lexus LFA, má ideální velikost i tloušťku věnce.

Lexus CT 200h je na tom prostorově o něco lépe než BMW řady 1. Vpředu i vzadu je dostatek místa pro cestující, neměli jsme problém ani nad hlavou. Sedačky jsou komfortní a příjemné na omak. Jen vzadu bychom ocenili trochu delší lavici, která by lépe podepírala stehna.

hybridZavazadelník nabízí dno zvednuté na úroveň nákladové hrany, pod ním je další prostor i pro větší předměty. Celkem do něj naložíte 375 litrů, což je dostatečné.

Auto spadá do kategorie full-hybrid. Je tedy vybaveno benzinovým motorem s objemem 1,8 litru a výkonem 73 kW (99 koní). K němu se ještě připojuje elektromotor přidávající dalších 60 kW (82 koní). Hodnoty nelze sčítat, celé soustrojí tedy produkuje 100 kW (136 koní). Pod částí kufru najdeme sadu akumulátorů NiMH s kapacitou 6,5 Ah. Ty zaručují, že Lexus dokáže ujet něco málo přes dva kilometry pouze na elektřinu (do rychlosti 45 km/h) a tím nevylučuje žádné emise. V reálném provozu ale většinou takové vzdálenosti nedosáhnete. Spalovací motor se přesto vypíná celkem často, pokud započítáte i dobu například při čekání na zelenou, můžete se dostat až k 50 procentům celkového času provozu.

Řidič si může zvolit jeden z jízdních režimů podle nálady. Ekologický je určen pro co nejúspornější jízdu, snižuje reakce plynu na sešlápnutí a při jeho aktivaci svítí budíky modrým podsvícením. Levý ukazatel informuje o případném využívání elektrické energie nebo nabíjení baterií. Pokud zvolíte sportovní režim, přístroje se zbarví dočervena. Levý ukazatel se změní v otáčkoměr jako u běžného vozu a reakce plynu se zrychlí.

Problémem ovšem je, že Lexus CT 200h používá speciální bezstupňovou převodovku CVT. Variátor sice snižuje spotřebu, pokud od něj ale očekáváte dynamickou jízdu, pak vás zklame. Motor se totiž pod plynem ihned přehodí do co možná nejvyšších otáček a začne hučet. Kýžené zrychlení se ovšem nedostavuje. Něco už napovídá tabulková hodnota 0-100 km/h za 10,3 sekundy a maximální rychlost jen 180 km/h. Na dálnici se budete obávat hlavně táhlých kopců, kde vozu velmi rychle dojde dech.

hybridJe to velká škoda, protože jinak by šlo o řidičsky velmi zajímavé auto. Sedí se poměrně nízko a volant je ve stejném úhlu jako ve sportovním voze. Řidič má tak výborný kontakt s vozem a dobře čte jeho chování. Řízení je ostré a přesné, Lexus se lehce vede a v zatáčce skvěle drží stopu, jak jsme si mohli vyzkoušet na klikatých silničkách u pobřeží Atlantiku. Náklony karoserie prakticky neexistují.

Jenže za ekologii se platí, a pokud chcete dosáhnout co nejnižší spotřeby, sportovní jízda není ideálním nástrojem. My jsme dokázali jezdit za zhruba 6 litrů benzinu na 100 km. Někteří kolegové hlásili 5,5 litru. To jsou slušné hodnoty, údaj 3,8 litru v kombinovaném provozu, který Lexus oficiálně propaguje, je ovšem nereálný.

Lexus zákazníky BMW ani Audi nepřetáhne, dynamicky na ně totiž nestačí. Spíše se mu podaří přilákat do segmentu nové lidi, kteří preferují úsporné cestování. "Japonec" se vyplatí i z hlediska nižších servisních nákladů. Smysl má i v některých zemích, kde bude znamenat výraznou daňovou úlevu.


Klady a zápory

+ nízká spotřeba a emise
+ přesné řízení
+ dobře vyladěný podvozek
+ kvalita zpracování a materiálů
+ baterie neomezují kufr

- slabá dynamika
- žádné daňové úlevy v ČR
- jediná motorizace, jediná karoserie

AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů