Úterý, 16. dubna 2024

Elektrický šok na kolech

Letošní ročník ženevského autosalonu se veze na elektrické vlně....

Elektrický šok na kolech

Ženevský autosalon zaskočí své návštěvníky hned za vstupní branou. Jde opravdu o proslulou automobilovou výstavu, nebo jsme se ocitli na elektrotechnologickém veletrhu? S elektřinou totiž laškuje drtivá většina vystavovatelů.

Nenajde se tu snad jediný stánek, kde by se neprezentoval elektromobil, popřípadě vůz s hybridním pohonem.

Luxus na baterky

Dokonce i Rolls-Royce prezentoval jako svoji hlavní novinku nadcházející sezony elektromobil. Nejde o novou karosářskou kreaci, jen do modelu Phantom strčili místo dvanáctiválce dva elektromotory o výkonu 394 koní.

Vystavený Rolls-Royce 102EX je v principu stejný jako jeho předchůdci: vysoká úroveň zpracování, použití kvalitních materiálů, luxusní výbava. Vzbuzuje však určité rozpaky: Bude mít vůbec bohatá klientela zájem o vůz šetřící ropu?

Nejvíce vozů přitom britská značka pod křídly německého BMW prodá ve Spojených státech, Číně a doma.

Naopak velmi reálně se jeví projekt elektromobilů Volt nebo Ampera. Jména prakticky identických vozů si vybraly značky Chevrolet a Opel.

Vlastně ani nejde o elektromobil, nýbrž o hybrid. Jenže takový, který k vlastnímu pohonu používá výhradně elektromotory a teprve v okamžiku, kdy v bateriích dojde proud, což se předpokládá asi po 50 kilometrech, nastupuje spalovací motor. Ale zase jen jako zdroj energie pro elektrický generátor.

Chevrolet svůj Volt už v USA docela úspěšně prodává, koncem roku má přijít i do Evropy.

Obchodní strategie obou značek působících pod jednou střechou koncernu GM se už před časem rozešly. Dokonce si jaksi vzájemně konkurují, takže kdo bude v Evropě úspěšnější, ukáže teprve čas.

Na starém kontinentě, tedy i v České republice, se mají Chevrolet Volt i Opel Ampera prodávat za rok. Kdypak asi přijde někdo s nějakým Ohmem?

Ve stylu hippies

Švýcarský neortodoxní Rinspeed do Ženevy přijel s extravagantním konceptem BamBoo. Jak už název napovídá, částečně je vyroben z bambusu.

Elektromobil připomíná spíše přerostlý golfový vozík a návštěvník si v něm snadno představí květinové děti prohánějící se po středomořských plážích. Jestli jde o vážný záměr, nebo jen legraci, si může vybrat každý sám.

Na požehnanou éru hippies vzpomíná také Volkswagen Bulli, prototyp odkazující na legendární mikrobus VW, teď ale elektrický.

Woodstock už se sice opakovat nebude, ale přespat v tomto voze se po jednoduchém sklopení sedadel dá stejně jako v roce 1969. Na rozdíl od tehdejších dob ve spojení se světem prostřednictvím iPadu, s nímž Bulli kamarádí hodně úzce. Dá se vložit mezi sedadla a přehrávat na něm multimédia, telefonovat nebo nastavovat klimatizaci.

Nejen elektřinou živ je ekolog

Takzvaný Zelený pavilon demonstruje, co všechno lze pod pojem elektromobil zahrnout. Od vozítek vypadajících tak, jako by je někdo vyrobil doma v kůlně na dvoře a manželka ještě narychlo vylepšila interiér alespoň příšernou koženkou, až k opravdovým seriózním vozítkům. V podobě jízdního kola, skútru, tříkolky nebo jakéhosi miniautomobilu. Anebo taky městského vozidla pro dopravu více osob, popřípadě nákladu.

V tomto směru nejvíce zapracovala francouzská společnost Muses se svým variabilním konceptem Mooville.

Základem je pojízdná plošina, kde každé kolo má svůj vlastní elektromotor a která uveze až pět europalet.

Dá se řídit buď ojí - podobně jako klasický paletový vozík, anebo na ní lze postavit pick-up s jednoduchou kabinou. Dokonce z ní lze vyrobit i celkem vzhledný mikrobus se šesti sedadly.

K základní plošině lze připojit přívěs, celá souprava se pak díky řiditelnosti všech náprav otočí i v uličce široké necelé tři metry.

Jak demonstrují další vystavovatelé, snížení zatížení životního prostředí automobilovým průmyslem je možné dosáhnout i jinými cestami. Nejpropracovanější jsou hybridy, ty už svoji životaschopnost prokázaly.

Například Toyota už v Evropě prodává většinu lexusů právě hybridních.

V Ženěvě se však prezentují i dosud neotřelé nápady, jak šetřit na provozních nákladech. Třeba americké šestiválcové motory pro výkonné automobily. Normálně pracují jen čtyři válce, a poslední dva se připojují, pouze když je třeba víc výkonu, třeba při jízdě do kopce.

Auto bez telefonu? Zapomeňte!

Automobily si čím dál více rozumějí s chytrými telefony. Jejich prostřednictvím může řidič například získat informace o počasí na naplánované trase anebo v případě nehody automaticky přivolat technickou a zdravotnickou pomoc.

Ještě dál šla v konceptu Vision ConnectedDrive automobilka BMW. Z dnešního pohledu poněkud futuristická konstrukce počítá s tím, že veškeré důležité informace týkající se jízdy bude přímo před řidičem zobrazovat přehledný trojrozměrný displej.

Vedle standardních údajů o rychlosti či spotřebě tak bude dostávat zprávy o aktuální dopravní situaci nebo bude upozorněn na dopravní značky. Vždycky tak, že ta právě nejdůležitější informace překryje ostatní. Tento koncept by se měl stát základem pro BMW Z2.

Ford zase sází na ovládání hlasem. V představené studii řidič silou slova diriguje klimatizaci, osvětlení, topení anebo nastavení sedadel.

O pokroku automobilek na poli komunikace svědčí i vývoj předávání novinářských informací.

Kdysi tahali nešťastníci za sebou po výstavišti vozíky nadité desítkami kilogramů tiskových materiálů a fotek. Před pár lety se začala rozdávat cédéčka, ta později nahradily flash paměti.

Dnes u řady stánků dostanete jen kartičku s internetovou adresou, kde se dají všechny informace najít. Pokud máte chytrý telefon, stačí sejmout kód a během okamžiku si přístroj potřebná data sám stáhne.

Něco pro labužníky

Zářivé solitéry představují na každém pořádném autosalonu sportovní vozy drahých prestižních značek.

Jednou z nejprominentnějších je určitě ta se vzpínajícím se černým koněm ve znaku, tentokrát se prezentuje revolučním Ferrari FF.

Revolučním vzhledem, uspořádáním interiéru i pohonu. První čtyřkolka, první čtyřmístné ferrari, první s velkým zavazadlovým prostorem.

Zkrátka něco podobného jako Porsche Panamera. A podobně je FF ne právě vzhledné auto, mnozí návštěvníci volí ještě daleko ostřejší výrazy.

Účel ale světí jakékoli prostředky a sportovní tvary musejí ustoupit praktičtější karoserii. Dá se však předpokládat, že FF se bude prodávat stejně úspěšně jako Panamera.

V Ženevě se však blýskli i podstatně větší >>nadupanci<<.

Pár svařených trubek, na nich 70 kilogramů těžká, nebo spíše lehká třímístná karoserie, nad zadní nápravou pětilitrový osmiválec biturbo původně z audi s výkonem 1115 koní (na palivo E 85, na běžný benzin výkon klesá na 940 koní).

Z nuly na 100 a zase zpátky dokáže zrychlit a zastavit za 12,4 vteřiny. Na dvoustovku se rozjede téměř za polovic.

Řeč je o voze Koenigsegg Agera R. Tedy výrobce, který chtěl před časem koupit značku Saab.

Agera R je nejen výkonná, ale i hezká, na výstavě hojně užívaný matný lak jí sluší. Jen z těch tenoučkých trubek nosného rámu jde při představě síly vozu trochu mráz po zádech.

Podobným >>nadupancem<< je i Lamborghini Aventador LP700-4, třebaže má >>jen<< 700 koní. Skrývají se v úplně novém dvanáctiválci, sílu přenese v případě potřeby i na přední kola Haldex. Výsledkem je rychlost větší než 350 kilometrů za hodinu.

Postačí-li rychlost 325 kilometrů, pak je tu nově koncipovaný Lexus LFA Nürburgring. Téměř pětilitrový desetiválec dává >>jen<< 570 koní, nepotřebuje k tomu ale přeplňování.

Konstruktér Roland Gumpert kdysi pracoval jako šéf sportu u Audi, a tak není divu, že si pro vozy vlastní automobilky vybírá její motory.

Nový Gumpert Tornante vypadá, že by se s ním na rozdíl od většiny konkurentů dalo jezdit opravdu i po obyčejné silnici a nejen na závodních okruzích s dokonalým povrchem. Je postavený jako už zmíněný Koenigsegg také na trubkovém rámu, výkon má stále úctyhodných 700 koní.

Všechno není úplně bláznivé

Život se ubírá i normálními cestami a také pro obyčejné smrtelníky je v Ženevě co k vidění.

Je pravda, že z dálky se >>obyčejná<< auta na výstavě od sebe opticky jen těžko rozeznávají. V nejbližší době však budou i přesto nejprodávanější.

Kromě již sériově vyráběných vozů pro běžný provoz zaujmou hlavně jejich prototypy. Z českého pohledu je to jednoznačně Škoda VisionD, která se zřejmě za dva roky zhmotní v podobě nové Octavie.

Něco převezme možná i další novinka, která se velikostí zařadí mezi Škodu Fabii a Octavii. Jmenovat by se mohla Felicia, v pořadí již třetí.

V ženevských expozicích stojí více než 700 automobilů, z toho několik desítek se představuje ve světové či evropské premiéře.

Samozřejmě že všechny vystavované vozy mají smělé, sebevědomé, sexy, ladné, dynamické, svůdné a kdovíjaké ještě křivky. Alespoň podle slov designérů.

Nejlepší je přesvědčit se na vlastní oči, výstava končí až v neděli.

AUTOR: Vladimír Dolejš
spolupracovník redakce

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů