Čtvrtek, 28. března 2024

Škoda se připravuje na elektromobilitu

Škoda se připravuje na elektromobilitu

Na mezinárodním kongresu elektromobility dopravní fakulty pražského Českého vysokého učení technického představila česká automobilka poprvé v České republice studii vozu s čistě elektrickým pohonem v podobě vozu Octavia Green E Line.

Elektrovůz vychází z modelu Octavia Combi. Svou modulární konstrukcí podlahy je sériový model vhodný pro montáž baterie, elektronické řídicí jednotky a elektromotoru. Ten podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW. Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici již při rozjezdu.

Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za dvanáct sekund. Maximální rychlost je omezena na 135 km/h. Elektrickou energii čerpá z moderního lithium-iontového akumulátoru s dojezdem 150 kilometrů. Baterie se skládá ze 180 článků s celkovou energií 26,5 kWh, jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů. Při brzdění motorem se energie do akumulátoru navrací.

Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Pro pasažéry je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení. Prostor pro posádku je totožný s tím, který nabízí běžná Octavia Combi se spalovacím motorem. Přepravní prostor vozu Octavia Green E Line není montáží akumulátoru takřka vůbec o mezen. Zavazadlový prostor nabízí maximální objem 490 litrů.

Pokud se zásoba energie chýlí ke konci, je možno lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky jednoduše dobít. Při napojení na běžnou domovní síť 230 voltů trvá úplné nabití cca osm hodin. Je-li k dispozici napětí 400 voltů, zkrátí se doba nabití na čtyři hodiny.

Ekologická orientace vozu Octavia Green E Line ovlivnila také designéry. Studie je nalakována v odstínu perlová bílá. Chromované prvky na přídi, zádi a na kolech tvoří decentně elegantní akcent. Působivý barevný kontrast proti tomu tvoří jasně orámovaná tmavá plocha čelního skla a lesklá černá střecha vozu. Do ní jsou integrovány tři velkoplošné solární moduly. V interiéru průběžně pokračuje jasná hra kontrastů z exteriéru. Kokpit v kombinaci světlých a tmavých odstínů působí moderním a svěžím dojmem.

Ekologické zaměření v detailech doplňuje řada řešení úspory elektrické energie. Střecha s integrovanou fotovoltaickou skleněnou plochou poskytuje prostor pro získávání energie ze slunce. V interiéru jsou žárovky nahrazeny LE diodami. Sdružený přístroj poskytuje informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátorů, takže řidič je neustále informován o spotřebě energie.

Už v průběhu tohoto roku plánuje Škoda vyslat na silnice testovací flotilu vozů Octavia Combi s elektrickým pohonem. Od testů automobilka očekává podrobné informace o praktické využitelnosti, spolehlivosti a bezpečnosti elektromobilů.

ZDROJ: Automobily

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů