Pátek, 19. dubna 2024

Auta v Česku bude pohánět i bioplyn

Pražská plynárenská chystá metan pro pohon popelářských vozů. Vyčištěný bioplyn už dováží a prodává v Česku firma E.ON.

Auta v Česku bude pohánět i bioplyn

Využití v Česku vyrobeného biometanu pro pohon aut připravuje jako pilotní projekt Pražská plynárenská společně se Střediskem pro efektivní využívání energie. Podle jejich plánů by už příští rok mohly do pražských ulic vyjet popelářské vozy Pražských služeb poháněné kombinací stlačeného zemního plynu CNG a metanu z bioplynových stanic.

Biometan, který je složením prakticky totožný se zemním plynem, využívají ve velkém pro pohon aut Švédsko, Švýcarsko nebo Island. V Česku jeho výroba pro pohon aut teprve začíná.

Ideální alternativa

Problémem není bezpečnost ani nutná speciální úprava motorů (metan mohou tankovat všechny vozy vyráběné na CNG), ale především cena. Palivo, které vzniká úpravou plynu z bioplynových stanic, je jen o málo lacinější než klasický benzin, a přitom výrazně dražší než stlačený zemní plyn CNG (ten stojí aktuálně kolem 16 korun v přepočtu na ekvivalentní litr benzinu), používaný u nás díky zatím nulové spotřební dani stále víc jako alternativní automobilové palivo. CNG a biometan lze ale mísit a toho využívají první dodavatelé "zeleného" paliva. Provoz vozu na samotný metan by se jinak prodražil.

"Biometan je ideální alternativa fosilních pohonných hmot. Je z domácích zdrojů, jako surovina se v ideálním případě využívá odpad a má výrazně nižší emise CO2 než zemní plyn, který se musí ještě z většiny k nám dovážet," popisuje projekt Jan Žákovec ze střediska alternativního využití zemního plynu Pražské plynárenské.

Zatím jen teplo a elektřina

Bioplyn, vzniklý fermentací zemědělských a komunálních odpadů nebo speciálně pěstovaných plodin, využívá u nás na 280 bioplynových stanic. Většinou na výrobu elektřiny nebo v kogeneraci i na teplo. "Dokud stát nebude biometan podporovat jako jiné obnovitelné zdroje, nevyplatí se ho vyrábět," říká Václav Dědina, ředitel Zemědělské společnosti Dublovice, která má jednu z nejmodernějších bioplynových stanic u nás.

Podle vedoucího analytika pražského Ústavu pro výzkum a využití paliv Pavla Lacka má ale biometan určitě budoucnost. "Chce to větší objem produkce plynu, pak může být produkce biometanu lukrativní," tvrdí Lacek.

Komerční využití biometanu jako paliva už ale připravuje například i firma Bioplyn Třeboň. A energetická společnost E.ON, která je podílníkem v třeboňské firmě i Pražské plynárenské, už nakupuje "zelený" metan z Německa, kde stát jeho výrobu dotuje, a přidává ho od března ve svých třech plnicích stanicích k prodávanému CNG.

O využití metanu společně s CNG jako náhražky klasických paliv uvažují i další firmy. Třeba Plzeňský Prazdroj. Už nyní ve svých čistírnách odpadních vod u pivovarů v Nošovicích a Velkých Popovicích využívá přes milion kubíků bioplynu na výrobu tepla. "Ušetříme tak množství zemního plynu, které by zásobilo zhruba 260 rodinných domů na vytápění a běžnou spotřebu po celý rok," uvedl mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.

Majitelé bioplynových stanic nyní hledají možnost, jak využít svoji produkci jinak než pro výrobu elektřiny a tepla. Využití bioplynu jako zdroje tepla je totiž ekonomické jen pro vytápění objektů nedaleko bioplynové stanice a připojování výrobců elektřiny z bioplynu k energetické síti chce ministerstvo průmyslu a obchodu omezit. Podle ministra průmyslu Martina Kocourka by rozvoj bioplynových stanic mohl vést ke zdražování elektřiny. Ministerstvo proto zastavilo tento měsíc dotace na stavbu bioplynových stanic.


Biometan a ČR

25 kč

zhruba tolik činí výrobní náklady na kubík biometanu (ekvivalent jednoho litru benzinu). Spolu s daní a marží prodejce vychází cena srovnatelná s benzinem (přes 30 Kč).

16 kč

stojí aktuálně u plnicích stanic kubík stlačeného zemního plynu CNG. Biometan, vzniklý čištěním bioplynu z odpadu nebo pěstovaných plodin, má téměř shodné složení jako CNG. Obě paliva lze mísit.

282

plnicích stanic na zemní plyn CNG funguje nyní v ČR. Mohou prodávat kromě CNG i biometan nebo jejich směs. V Česku jezdilo na konci loňska 2500 vozů, které mají motory uzpůsobené na CNG i metan.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů