Pátek, 29. března 2024

Redaktoři EnviWebu zkoušeli český elektromobil

Redakotři EnviWebu zamířili minulý týden do firmy EVC do hanáckého Hulína.

Redaktoři EnviWebu zkoušeli český elektromobil

V areálu Pilany zde totiž sídlí nenápadná, ale přitom velmi progresivní firma, EVC. EVC se již několik let zabývá vývojem a výrobou elektromobilů.

groupPrvním prototypem, jež je s hrdostí zákazníkovi ukazován, je letitý elektromobil - malý jeep, přestavěný ze Suzuki Samurai, jež důvěrně mnozí známe z půjčoven ve středomořských státech. Následovaly další přestavby vozů Peugeot apod. až se nakonec firma začala orientovat zejména na přestavby vozidel Škoda Fabia, Roomster a Superb.

Musíme konstatovat, že zvenku, kromě zásuvky a loga firmy by jste nepoznali, že se jedná o elektromobil. Vevnitř jsou změny minimální, v podstatě je vše stejné jako u spalovací verze, kromě baterií, motoru a displeje s nutnými údaji o stavu baterií apod. Co je opravdu senzační je zrychlení a také minimální hluk vozidla. Dojezd je podle nás dostačující pro běžné denní ježděni ve městě a okolí.

Samozřejmě auta jsou dražší než jejich původní verze se spalovacími motory, na druhé straně nezamořují bezprostředně ovzduší a také není potřeba měnit oleje a na motoru v podstatě není moc, co se mohlo pokazit. Z hlediska ovládání je to naprosto ideální vozidlo pro méně talentované řidiče, neboť není potřeba prakticky řadit. Firma v současné době připravuje i nabíjecí stojany s nimiž by ráda pokryla ČR.

Co Vás zajímá - aneb vybíráme dále z webu EVC odpovědi na často kladené otázky:

  • Jak vznikají elektromobily u EVC Group ?

Zákazník si dodá vozidlo sám, nebo si objedná přestavbu včetně vozidla. Lze použít jak nové, tak mírně ojeté vozidlo. V EVC Group z vozidla vyndají spalovací motor, nádrž na palivo, výfuk, apod. Pokud má zákazník zájem, tyto díly si odebere a následně např. prodá.evc

  • Z jakých vozidel EVC Group dělá elektromobily ?

Vzhledem k typovému schválení, kterého je EVC Group držitelem, je výběr omezen na: Škoda Roomster a Škoda Fabia

  • Jaký lze zvolit elektromotor ?

Výkon elektromotoru lze vybrat ze dvou variant 15kW jmenovitě a 30 kW špičkově, Nebo 30 kW jmenovitě a 65 kW špičkově.

  • Jaký lze zvolit dojezd ?

U motoru 15/30 kW lze zvolit tři typy dojezdů: 80 - 100 km, 140 - 160 km, 150 - 200 km.
U motoru 30/65 kW je dojezd 150 - 200 km.

  • Jaká je maximální rychlost elektromobilu ?

U motoru 15/30 kW je max. rychlost 125 km/h.
U motoru 30/65 kW je max. rychlost 160 km/h.

  • Jak se elektromobil startuje ?

evcKlíčkem jako spalovací vůz, po otočení do první polohy je třeba počkat asi 5 sekund, nejdříve se rozsvítí displej EVC a potom je třeba klíček otočit do druhé polohy, ve které nezůstane, ale ze které se vrátí,(stejně jako při spouštění startéru u vozu se spalovacím motorem)

  • Jak se v elektromobilu řadí ?

Standardně je zachovaná převodovka, pouze se nevyužívají všechny rychlostní stupně. Na stupeň 2 je vhodné jezdit po městě do rychlosti 50 km/h, na stupeň 3 mimo město do 90 km/h a na stupeň 4 na dálnici. Stupeň 2 se zařadí za klidu a potom se s ním jezdí jako v automatu, bez použití spojky. Spojku není třeba používat při zastavení, elektromotor se na rozdíl od spalovacího motoru zastaví. Řazení na vyšší rychlostní stupně je stejné jako u aut se spalovacím motorem. Na vyžádání lze spojkový pedál demontovat a ponechat pouze řazení vpřed a vzad.

  • Jak poznám stav kapacity akumulátorů ?

Vozidlo je doplněno o displej, kde je zobrazen stav kapacity akumulátorů na barevném sloupci a číselně v procentech. Pokud je sloupec červený a stav je pod 20%, je třeba dát vozidlo nabíjet.

  • Jaké jsou v elektromobilu akumulátory ?

evcV elektromobilech EVC Group jsou používány akumulátory lithium - iontové LiFeYPO4. Za příplatek lze objednat lithium - polymerové s větší hustotou energie, tj. lehčí ve stejném objemu, s delším dojezdem.

  • Byl zachován zavazadlový prostor ?

Zavazadlový prostor u elektromobilů EVC Group je plně zachován, bateriové boxy jsou umístěny ve spodní části vozu.

  • A co rekuperace ?

Vozidlo je vybaveno rekuperací, přeměnou kinetické energie na elektrickou, a to v horní úvrati plynového pedálu, při puštění pedálu cítíte mírné cuknutí. A také při brzdění brzdí nejdříve elektromotor a až poté brzdy. Využití je jak bři brzdění, tak při jízdě z kopce. Na displeji je rekuperace znázorněna sloupcem pod bílou čarou. Nad bílou čarou je znázorněna ekonomičnost jízdy zeleně, větší zátěž pak oranžově a maximální zátěž červeně.

  • Jak funguje v elektromobilu topení ?

Topení je dodáváno vodní, elektrické. Snižuje dojezdu o jednotky procent. Zákazník si může také zvolit nezávislé dieselové.

  • Jak funguje v elektromobilu klimatizace ?

Pokud je vůz vybaven klimatizací, stačí jen připojit elektrickou pohonnou jednotku klimatizace, za příplatek.

  • Jak elektromobil nabíjet ?

Elektromobil se nabíjí z elektrické zásuvky, součástí vozu je propojovací kabel, který je třeba nejprve zasunout do zásuvky na vozidle a poté do nabíjecí zásuvky. Standardní nabíjení probíhá z 230 V 16 A, nebo je možné za příplatek do vozu pořídit rychlonabíječky, a poté nabíjení probíhá ze 400 V 32 A, nebo 400 V 63 A.

  • Jak dlouho se elektromobil nabíjí ?

Doba nabíjení je odlišná podle kapacity akumulátorů, tj. dojezdu.
U dojezdu 80 - 100 km trvá nabíjení z 230V 16A na 90% kapacity 5hod. Při objednání rychlonabíječky ze 400V 32A 2,5hod, ze 400V 63A 1,5 hod.
U dojezdu 140 - 160 km trvá nabíjení z 230V 16A na 90% kapacity 8hod, Při objednání rychlonabíječky ze 400V 32A 4hod, ze 400V 63A 2,5 hod.
U dojezdu 150 - 200 km trvá nabíjení z 230V 16A na 90% kapacity 11hod Při objednání rychlonabíječky, ze 400V 32A 5,5hod, ze 400V 63A 3,5 hod.

  • Jaká je spotřeba elektromobilu ?

elektroSpotřeba elektrické energie je odlišná podle kapacity akumulátorů, tj. dojezdu.
U dojezdu 80 - 100 km je spotřeba 14kWh/100km.
U dojezdu 140 - 160 km je spotřeba 15kWh/100km.
U dojezdu 150 - 200 km je spotřeba 16kWh/100km.

  • Jaká je životnost a recyklace akumulátorů ?

Životnost akumulátorů udávaná výrobcem je 3.000 dobíjecích cyklů. Přičemž nabíjení akumulátorů např. s 50% vybitím je jen půl cyklu. U vozu např. se 100km dojezdem je tedy životnost 3.000 cyklů x 100km = 300.000 km. Poté má kapacita klesnout o 20%. EVC Group zajišťuje recyklaci akumulátorů po skončení jejich životnosti.

  • Jaká je záruka ?

Pokud je pro přestavbu použito nové vozidlo od Škoda Auto, vzhledem k velkému zásahu, kterým přestavba vozu na elektrický pohon je, přebírá EVC Group veškeré záruky na vozidlo v délce 2 roky. Při použití ojetého vozu záruku na vozidlo nepřebírá, i když toto v záruce ještě bylo. Záruka 2 roky platí i na elektromotor, akumulátory a další komponenty spojené s přestavbou na elektrický pohon.

  • Jak je zajištěn servis ?

Servis má EVC Group zajištěn mobilní.

  • Kde si lze elektromobily EVC vyzkoušet ?

Elektromobily EVC si můžete po dohodě vyzkoušet v sídle firmy.

  • Jak dlouho trvá přestavba a jaké jsou dodací lhůty ?

Samotná přestavba včetně následného testování trvá přibližně 2 měsíce. Celková dodací lhůta od objednání a složení zálohy je 3-4 měsíce.

  • Jaké jsou platební podmínky ?

50% při objednání, 50% při předání

  • Kde si elektromobil EVC převezmu ?

Na sídle společnosti. popř. lze domluvit převoz k zákazníkovi za úhradu.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů