Pátek, 19. dubna 2024

Ford ekologizuje produkci

Ford ekologizuje produkci

50 procent všech vozů Ford prodaných na evropském trhu ve druhé polovině roku 2012 bude patřit do řady ECOnetic Technology - a během roku 2013 by jejich podíl měl narůst na 70 procent.

Většina modelů ECOnetic bude sériově vybavena systémem stop-start a inteligentním dobíjením, přičemž celá řada z nich nabídne také další úsporné technologie jako například aktivní masku chladiče.

Focus ECOnetic a Fiesta ECOnetic

Nový Focus ECOnetic má nejnižší spotřebu paliva ze všech rodinných vozů, jež se dnes v Evropě prodávají: pouhé 3,4 l/100 km. Tak malým číslem se žádný jiný automobil kompaktní třídy pochlubit nemůže, ať už je poháněn zážehovým, vznětovým nebo hybridním agregátem.

Podobně skromná Fiesta ECOnetic se pyšní emisemi CO2 jen 87 g/km a spotřebou 3,3 l/100 km. To jsou nejlepší hodnoty v dané třídě a jedny z nejlepších napříč všemi kategoriemi.

Nejmodernější technologie pro snižování emisí CO2

Fiesta a Focus ECOnetic dosahují své výjimečné hospodárnosti díky nejmodernějším technickým řešením v oblastech aerodynamiky, pohonných ústrojí a informačních systémů:

Ford Auto-Start-Stop

Tento systém samočinně vypne motor, když běží na volnoběh - například během stání na semaforech - a opětovně jej nastartuje, jakmile se řidič chce rozjet. Takovým způsobem lze snížit spotřebu paliva a emise CO2 v městském provozu až o 10 procent.

Rekuperační dobíjení

Focus ECOnetic přichází s novou modernizovanou verzí tohoto systému, díky němuž alternátor generuje více elektrické energie při brzdění motorem či brzdami. Kinetická energie se v tom případě přeměňuje na elektrickou. Takto "zdarma" získaná elektrická energie dobíjí akumulátor, který ji může později využít pro napájení různých elektrických systémů.

Ford Eco Mode

Ford Eco Mode je informační systém, který pomáhá motoristům upravit jejich návyky za volantem. Díky této technologii se mohou naučit jezdit hospodárněji, což pro mnoho z nich znamená potenciální úsporu paliva zhruba ve výši 10 procent. Sofistikovaný software, vyvinutý s pomocí specialistů na ekonomickou jízdu, sleduje chování řidiče během jízdy a informuje ho, jak se jeho způsob řízení odráží na spotřebě vozu. Spolu s tím mu poskytuje jednoduché rady, s jejichž pomocí se dá ušetřit více paliva. Jednoznačná grafika na displeji umístěném v panelu přístrojů řidiči umožňuje sledovat jeho zdokonalování ve třech klíčových oblastech: včasné řazení, předvídavost a rychlost.

Indikátor řazení

Indikátor včasného řazení může být významným pomocníkem pro řidiče, jimž leží na srdci především spotřeba. Kontrolka umístěná v kapličce přístrojů motoristy varuje v okamžiku, kdy by mohli přeřazením na vyšší rychlostní stupeň snížit spotřebu paliva.

Jak Fiesta ECOnetic, tak Focus ECOnetic používají samozřejmě i další úsporná řešení, z nichž mnohá jsou součástí sériové výbavy většiny modelů řad Fiesta a Focus. Jedná se například o:

  • Elektrický posilovač řízení
  • Převodový a motorový olej s nižší viskozitou
  • Nízkonapěťový pohon elektrického příslušenství
  • Pneumatiky se sníženým valivým odporem
  • Systém řízení teploty motoru pro optimalizované zahřívání na provozní teplotu

Výjimečně úsporný motor

Oba modely ECOnetic pohání zcela nová verze vznětového motoru Ford Duratorq TDCi 1,6 l, naladěná na nejvyšší výkon 70 kW pro Fiestu a 77 kW pro Focus. Agregát prodělal řadu opatření směřujících k dalšímu snížení vnitřního tření a zvýšení účinnosti spalovacího procesu. Byl osazen novým vstřikovacím systémem, dokonalejší chladicí soustavou a modifikovanou řídicí jednotkou.

Systém přímého vysokotlakého vstřikování common-rail byl od základu přepracován. Nové vstřikovače mají osm vstřikovacích otvorů a jejich pracovní tlak činí až 1600 barů, přičemž na optimální průběh spalovacího procesu dohlíží výkonnější řídicí jednotka. Nová vstřikovací soustava tak umožňuje preciznější kontrolu nad hořením směsi a vede ke zvýšení účinnosti spalování.

Aby mohl být motor zásobován chladnějším, hustším vzduchem o optimální teplotě, je plnicí soustava Focusu ECOnetic osazena vodou chlazeným mezichladičem stlačeného vzduchu namísto obvyklého uspořádání vzduch-vzduch. Toto řešení zmenšuje čerpací ztráty a vede k bezprostřednější akceleraci. Zatímco Fiesta ECOnetic má turbodmychadlo s pevnou geometrií, ve Focusu ECOnetic použili konstruktéři nové turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola.

Zvyšovat účinnost a snižovat spotřebu motoru TDCi 1,6 l pomáhají také další technická řešení:

  • Pístní kroužky s povrchovou úpravou zmenšující tření a olejové čerpadlo s proměnným objemem
  • Asymetrické ozubené kolo klikové hřídele a podtlakové čerpadlo s malou setrvačností
  • Modernizované čistění výfukových plynů kombinující katalyzátor pro redukci množství oxidů dusíku s filtrem pevných částic cDPF

Vznětový motor ECOnetic 1,6 l spolupracuje se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Ford Durashift, kterou zákazníci znají i z ostatních verzí nového Focusu s jednotkou TDCi 1,6 l nebo EcoBoost 1,6 l. Tato převodovka byla přepracována pro vyšší účinnost a její chování bylo optimalizováno zvláště s ohledem na minimalizaci ztrát způsobených třením. Za tím účelem se v ní rovněž používá speciální olej s nižší viskozitou. Stálý převod ústrojí byl navíc upraven tak, aby se snížily otáčky motoru v případě zařazení nejvyššího stupně, což se pozitivně odráží na spotřebě paliva při rovnoměrné jízdě vyšší rychlostí, například na dálnici.

Lehčí Fiesta ECOnetic používá pětistupňovou přímo řazenou převodovku, rovněž optimalizovanou z hlediska třecích ztrát a osazenou delším stálým převodem.

Exkluzivní aerodynamický paket

Focus ECOnetic staví na vynikající aerodynamice standardního Focusu, který má s pětidveřovou karoserií součinitel odporu Cd pouze 0,295. Celkovou aerodynamickou účinnost vozu však v tomto případě zvyšuje řada dodatečných úprav, od zakrytování spodní části až po aktivní masku chladiče.

Aktivní maska chladiče je inovativní systém, který optimalizuje aerodynamiku tak, že reguluje průtok vzduchu skrz masku do motorového prostoru. Je-li zapotřebí chladit motor, zůstávají natáčecí lamely aktivní masky otevřené; pokud však není aktuálně vyžadován nápor chladného vzduchu, lamely se zavřou a podstatně tak sníží aerodynamický odpor.

Prostřednictvím polohovacího motorku lze lamely v masce natočit do šestnácti různých pozic, přičemž optimální úhel natočení pro danou provozní situaci volí samočinně řídicí jednotka motoru. Úplné uzavření lamel znamená snížení emisí CO2 o dvě procenta.

Také Fiesta ECOnetic těží z výhod optimalizované aerodynamiky. Zakrytování spodní části vozu zlepšuje obtékání vzduchu pod karoserií a spoilery u zadních kol odklánějí proud obtékajícího vzduchu pryč od podběhů.

Oba modely ECOnetic jezdí na lisovaných ocelových kolech se speciálními aerodynamickými kryty ECOnetic, protože toto řešení je efektivnější než běžná kola z lehkých slitin. K dosažení rekordně nízkých hodnot spotřeby paliva a emisí CO2 pomáhají modelům ECOnetic rovněž pneumatiky s nízkým valivým odporem.

ZDROJ: www.autoperiskop.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů