Hybridní autobus Škoda Solaris H 12
Škoda H12 Solaris je nízkopodlažní autobusu o délce 12 metrů se sériovým hybridním pohonem. Elektrickou výzbroj vyrábí a technickou koncepci připravila Škoda Electric, karosérie je odvozena od typu Solaris Urbino 12. Na vývoji se významně podílela Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni, která navrhla pohonnou jednotku autobusu, Univerzita Pardubice vyvinula řízení spalovacího motoru. Vozidlo má délku 12 m .
Modulární systém zahrnuje dieselový zdroj elektrické energie, výkonové měniče 4. generace, superkapacitory umístěné na střeše a baterie v oblasti nádrže. Nádrž na palivo má objem 175 litrů, nádrž AdBlue 40 litrů. Dieselový motor Cummins ISB6.7EV250H má výkon 184 kW, splňuje emisní normu EEV. Generátor Kirsch PME 250/4 s vodním chlazením má výkon 188 kW. Asynchronní elektromotor Škoda ML 3444 K/4 má výkon 160 kW a nucené chlazení vzduchem. Trakční baterie Li-Ion je bezúdržová, 69 Ah, jmenovité napětí 345 V. Výrobce deklaruje dojezd na čistě bateriový pohon až 10 km. Superkapacitory Maxwell BMOD 0063-P125 mají 3 bloky v sériovém zapojení, celkem 21 F, napětí 375 V. Pomocné asynchronní pohony 3×400 V, 50 Hz. Udávaná maximální rychlost je 65 km/h.
Vůz má obsaditelnost 71 osob, z toho 30 míst k sezení. Klimatizace salonu UL 500 E.
Cena při sériové výrobě by měla být vyšší než ta u autobusu a nižší než cena trolejbusu.
Šlo o samostatný vývoj Škoda Electric. Výrobce předpokládá, že s rostoucími cenami ropy se bude poptávka po hybridních i plně elektrických autobusech zvyšovat.
Sériový hybridní pohon je vhodný zejména pro městskou hromadnou dopravu a městské aglomerace.
ZDROJ: Wikipedie, kráceno, upraveno