Čtvrtek, 28. března 2024

Formule 1 bude mít elektrickou sestru: formuli E

Největší šanci pro konání závodů mají podle FIA ta města, která aktivně podporují ochranu životního prostředí.

Formule 1 bude mít elektrickou sestru: formuli E

Automobily na elektrický pohon se utkají v nové sérii závodů. Dohodla se na tom Mezinárodní automobilová federace (FIA) se skupinou investorů. Společně plánují rozjet řadu mezinárodních závodů v blízkosti městských center.

Mistrovství světa vozů formule E bude zahájeno v roce 2014 a zúčastní se ho deset týmů a dvacet jezdců. Snahou pořadatelů je přilákat závodníky tradičních týmů F1, producenty elektromobilů a globální značky.

Přání Evropské komise

Prezident automobilové federace Jean Todt loni přislíbil, že uvede na trh řadu závodních elektromobilů. Impulzem se stal požadavek Evropské komise, aby automobilový průmysl začal více využívat obnovitelné zdroje energie.

Francouzský výrobce elektrických závodních aut Formulec poskytne týmům formule E aktualizovanou verzi prototypového vozu. Společnost je vyvíjí speciálně pro plánované mistrovství.

Prototypy mají dvě rychlosti, jezdí na lithiové baterie a váží 780 kg. Jedou maximální rychlostí 220 km/h a rychlosti 100 km/h dosáhnou za tři sekundy. Elektromobily vydrží jet pouze 25 minut. Jezdci proto budou muset během závodu použít další auto, aby mohli hodinový okruh dokončit. Ve srovnání s formulemi E má formule F1 menší váhu. Neváží více jak 640 kg (započítává se i váha řidiče). Vozy F1 mají sedm rychlostí. Akcelerace z nuly na 100 km/h jsou schopné dosáhnout do 1, 7 sekundy a mohou jet rychlostí vyšší než 300 km/h.

Španělští manažeři a anglický lord

Federace FIA přiznala komerční práva na mistrovství světa elektromobilů konsorciu Formula E Holdings, který vede Enrique Baňuelos. Tento španělský podnikatel ve stavebnictví přišel o miliardy v roce 2007 během propadu cen nemovitostí. Nyní je aktivní v Brazílii. Výkonným ředitelem Formula E Holdings se stane bývalý europoslanec Alejandro Agag, jehož londýnská investiční skupina Addax měla závodní týmy v Grand Prix 2 a Grand Prix 3. Centrála společnosti je v Hongkongu. "Očekáváme, že toto mistrovství se stane rámcem pro výzkum a vývoj elektromobilů, které jsou klíčovým elementem budoucnosti našich měst," řekl Agag.

Společně s Ericem Barbarouxem, který řídí společnost Formulec, se do organizace mistrovství zapojí také bývalý britský ministr pro vědu a inovace a také amatérský jezdec - lord Drayson, jehož společnost Drayson Racing Technologies se stala průkopníkem ekologického závodění.

AUTOR: Roger Blitz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů