Pro Němce zůstávají elektrovozy drahé
Němečtí řidiči jeví jen chabý zájem o elektromobily a není těžké zjistit, v čem je příčina. Jejich dojezd není větší než 100 kilometrů, pak potřebují dobít. Ani ceny zatím nejsou příznivé - srovnatelný vůz s benzinovým pohonem vyjde Němce v průměru o 10 tisíc eur levněji.
Není tedy divu, že po německých silnicích dnes jezdí pouhých 4600 vozidel na elektrický pohon. To je pouhá desetina procenta všech aut v zemi.
Pro kancléřku Angelu Merkelovou to je značné zklamání. V uplynulých letech už investovala 500 milionů eur do nákladného výzkumu. Před rokem pak oznámila ambiciózní plán, podle něhož by mělo do roku 2020 jezdit v Německu 600 tisíc elektromobilů. Při nedávném setkání s předními domácími autovýrobci, jako jsou BMW, Volkswagen a Porsche, už ale připustila, že tento cíl se zřejmě nepodaří splnit.
Kancléřka Merkelová, která vnímá podporu elektromobilů jako součást loňského obratu k ekologickým projektům, ale strategii měnit nehodlá. Už v příštím roce plánuje Berlín poskytnout další miliardu eur na výzkum a vývoj v této oblasti.
Politici z opoziční strany Zelených říkají, že rozmachu ekologicky šetrných aut by pomohly zákony, které by poskytly daňové úlevy na nákup firemních elektromobilů. "Pokud nepřijdeme s přitažlivými nabídkami pro spotřebitele, celý projekt selže," cituje z prohlášení Zelených německý týdeník Der Spiegel.
Nic takového ale kancléřka nechystá. Podle ní není možné v době ekonomické krize a úsporných balíčků podstatně snížit příjem státní pokladny.
Mezi výrobci tak zavládla skepse a omezují či ruší vývoj nových elektromobilů. "Autovýrobci ale nemusejí spoléhat na vládní asistenci. Musí vyvinout levnější vůz, potom se možná vládní plány podaří splnit," tvrdí deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz