Pátek, 29. března 2024

Elektromobily v USA doplácejí na levný benzin

Elektromobily v USA doplácejí na levný benzin

Pomalý start: Automobilky v USA a v Německu se za podpory současných vlád snaží o rozvoj výroby a prodeje. Řidiči ale zatím dávají přednost klasickým spalovacím motorům

Američtí dealeři vědí, jak nabízet auta. Vjezd na parkoviště u prodejny značky Chevrolet v Rockvillu v Marylandu je vyšňořen flotilou nablýskaných vozů. Docela překvapivý je ovšem model, který místní dealer vybral jako vlajkovou loď koncernu General Motors. Jde o elektromobil Chevrolet Volt.

"Za poslední měsíce je to nejžádanější Chevrolet," chrlí ze sebe prodejce Frank Marinucci. A přestože jeho energie opadne, když zjistí, že potenciální zákazník je ve skutečnosti novinář, chválou na "Chevy Volt" šetřit nepřestane.

Za posledních pět týdnů tady prodali 37 těchto vozů. Frank Marinucci neopomene upozornit, že na elektrický pohon Chevrolet Volt akceleruje ještě rychleji, než když řidič přepne na klasický spalovací motor. "A přitom je to ekologické auto," přihodí ještě jeden trumf.

"Je to skvělé čisté auto," uzavře Frank svůj chvalozpěv a neznalý zákazník by mohl snadno nabýt přesvědčení, že koncernu GM se povedl skvělý tah, když na konci roku 2010 vypustil na trh Chevrolet Volt jako začátek nové éry v americkém autoprůmyslu. Elektromobil, který ujede na jedno nabití baterie zhruba 55 kilometrů a s nímž pak řidič může pokračovat na klasický benzinový pohon, se zdál být dobře uzpůsoben na návyky amerických řidičů. Ti většinu kilometrů najezdí do práce a po nákupech při průměrné délce trasy právě 50 kilometrů.

Chevrolet Volt a ostatní elektromobily, které v posledních třech letech přišly na trh, se navíc časově sešly s vizemi amerického prezidenta Baracka Obamy, který z rozvoje obnovitelných zdrojů energie - včetně propagace a přímé finanční podpory výroby elektromobilů - učinil jeden z páteřních programů své administrativy. "Naši závislost na ropě můžeme nahradit biopalivy a také se můžeme stát první zemí, která bude mít do roku 2015 na silnicích milion elektromobilů," prohlásil Obama v lednu 2011 ve své Zprávě o stavu unie.

Cena za ušetřené palivo

Ale že všechno není tak skvělé, připouští i prodejce Marinucci, když se vysvětlí, že většina těch prodaných vozů je ve skutečnosti na leasing. A to za mimořádně výhodných podmínek, které musela automobilka GM společně s prodejci letos v létě nastavit, aby Chevrolet Volt šel vůbec na odbyt.

Zdaleka nejdůležitějším údajem v informaci na okénku nabízeného Voltu je totiž jeho cena. Ta v základní verzi činí 39 145 dolarů. Z ní si sice zákazník může odloupnout daňový odpis 7500 dolarů, kterým prodej tohoto vozu dotuje federální vláda, ale i tak jsou Chevrolet Volt a další elektromobily výrazně dražší než vozy srovnatelné třídy se spalovacími motory. Konkrétně k Voltu je takovým zrcadlovým automobilem model Chevrolet Cruze Eco, který lze pořídit za 16 tisíc dolarů. Tedy bezmála o polovinu levněji. Navíc má tento vůz na americké poměry velmi malou spotřebu.

Z analýzy, kterou pro deník The New York Times letos v dubnu vypracoval automobilový web TrueCar.com, vyplývá, že při stávajících cenách pohonných hmot v USA se řidičům elektromobily prostě nevyplatí (viz tabulka na této straně). Například řidiči Voltu, který ročně najezdí 25 tisíc kilometrů, se rozdíl v pořizovací ceně (ve srovnání s tímto vstupním výdajem u modelu Chevrolet Cruze Eco) vrátí až za 26 let provozu.

Podle analýzy by se cena benzinu musela bezmála ztrojnásobit, aby se majitelům elektromobilů vyšší náklady vrátily do šesti let, což je průměrná doba, po které si Američané pořizují nový vůz.

Zastánci elektromobilů, například Mark Duvall z organizace Electric Power Research Institute v kalifornském Palo Altu, údaje o dlouhé návratnosti investice do elektromobilů zpochybňují. Podle nich lze ušetřit mnohem více. Tvrdí také, že cena elektromobilů půjde v budoucnu rychle dolů. Jenže nejlepším měřítkem je v tomto případě trh. A elektromobily zatím dalece zaostávají za předpověďmi automobilek a také za očekáváním Obamovy administrativy.

Když ekonomická redakce televize CBS letos v červnu porovnala předpověď amerického ministerstva energetiky s konkrétními údaji od prodejců a analytiků (viz graf), prakticky všechny modely byly v hlubokém prodejním manku za původními plány.

Politický problém

Ještě horší data pak nabídla čerstvá zářijová analýza nezávislé respektované instituce Congressional Budget Office (CBO). Ta konstatovala, že navzdory federální podpoře ve výši 7,5 miliardy dolarů, kterou by Obamova administrativa chtěla věnovat (ve formě vládou garantovaných půjček a grantů) na podporu rozvoje elektromobilů, bude v roce 2019 v Americe jezdit jen 270 tisíc aut na elektrický pohon. Tedy ani ne třetina toho, kolik jich mělo v USA jezdit již v roce 2015.

Podle Marka Duvalla ale přijde doba, kdy prodej těchto aut vyletí exponenciálně vzhůru. Chce to údajně jenom trpělivost. Jenže tu mezitím s elektromobily můžou ztratit američtí politici, konkrétně republikáni, kteří vládní podporu elektromobilů předkládají jako důkaz špatné a netržní ekonomické politiky Obamovy administrativy.

"Nejsem si jistý, že je Amerika připravena na Chevy Volt. Ale než aby nám politici říkali, jaká auta vyrábět, tak bychom měli rozumět tomu, co chce trh," prohlásil letos v létě republikánský kandidát na prezidenta Mitt Romney.

A trh to zatím říká jasně. Z 12,8 milionu osobních vozů prodaných loni ve Spojených státech tvořily elektromobily jen 17 300 kusů, tedy 0,15 procenta.

0,15 % PRODANÝCH AUT

Z 12,8 milionu osobních automobilů prodaných loni ve Spojených státech tvořily elektromobily jen 17 300 kusů, tedy 0,15 procenta.


Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů