Pátek, 29. března 2024

Hit letošního pařížského autosalonu? Úsporné modely

Rostoucí ceny pohonných hmot ovlivnily i náladu a především vystavované exponáty letošního pařížského autosalonu.

Hit letošního pařížského autosalonu? Úsporné modely

Pařížský autosalon je nejstarší výstavou svého druhu na světě, protože se koná v hlavním francouzském městě už od roku 1898. Zároveň si udržuje i další primát: je nejnavštěvovanější světovou motoristickou přehlídkou. Letošní autosalon ale patřil k těm nejslabším za poslední dobu. Výrobci totiž reflektovali propad na trhu s osobními auty. Musí se proto šetřit. Výrazně ubylo pěkných hostesek a automobilky představily hlavně úsporné modely. Našly se ale i výjimky. Zářila expozice luxusního Jaguaru a Land Roveru.

Snaha výrobců na letošním pařížském autosalonu byla zřejmá. Pod moderní linie běžných i luxusních vozů nasadili technologie, které pomohou zákazníkům šetřit. Za méně teď bude jezdit jak laciná Dacia, tak Mercedes, který stojí deset milionů korun.

Pařížská výstava slibovala přes 100 světových premiér. Řada z nich přitom byla zaměřena hlavně na snižování spotřeby a emisí, což na první pohled nezní příliš atraktivně pro člověka, který bere auta spíše jako svůj koníček. Úsporné technologie se ale naštěstí většinou podařilo zabalit do přitažlivého kabátu. Dobrým příkladem může být souboj ve střední třídě, který se odehrál v jednom z devíti pavilonů pařížského výstaviště. Na sousedících stáncích se tu představily pokračovatelé dvou významných hráčů tohoto segmentu - Ford Mondeo a Mazda 6. Každý z nich nabídl trochu jiný pohled na věc. Nové Mondeo přijíždí s vizáží drsného vozu pro dravé manažery, kterou podtrhuje zejména výrazná čelní maska zdobená chromem a doplněná úzkými světlomety s diodami. Nabídka motorů bude do takového vozu klasicky široká, přibyla ale jedna zatím nevídaná možnost - pod kapotu vozu střední třídy si nyní bude možné pořídit i malý tříválcový motor. Litrová pohonná jednotka je naštěstí dopovaná turbodm ychadlem, což jí dovolí produkovat výkon 125 koní. Vůz zřejmě nebude patřit k nejrychlejším, zato vyjde vstříc ochraně životního prostředí nízkými emisemi - mělo by to být 130 g/km, což je hodnota spíše malého městského vozu.

To japonská Mazda šla jinou cestou. Její "Šestka" sází především na dynamické linie, které se návštěvníkům hodně líbily. Nová generace navíc využívá balíku úsporných technologií Skyactiv. Celkem jde o pět nových motorizací. Japonci ale nejdou cestou takzvaného downsizingu jako většina konkurentů (snižování objemu motoru a jeho nahrazování přeplňováním), místo toho postavili klasickou atmosférickou pohonnou jednotku s lepším kompresním poměrem a řadou dalších vylepšení. Skyactiv navíc přináší i upravené převodovky, podvozek a konstrukci, která je nyní lehčí, ale přitom tužší.

Prospět životnímu prostředí ekologičtějším provozem lze ale nyní i v kategorii, kde by to ještě před pár lety nikdo nečekal - jde o supersportovní automobily. Mercedes-Benz totiž na autosalonu ukázal elektrickou verzi své úspěšné "rakety" SLS AMG. Nejde přitom o koncept, ale o model připravený do výroby. Místo žíznivého osmiválce řidiči najdou u každého kola jeden elektromotor. Všechny čtyři dohromady pak podají výkon 750 koní a maximum točivého momentu 1000 Nm. Auto si díky okamžitému nástupu síly z elektromotorů v ničem nezadá s běžnými vozy této kategorie. Dokáže vystřelit z nuly na stovku za 3,9 sekundy. Jen maximální rychlost musela být omezena na 250 km/h. Kdo se bude řídit předpisy, ujede na jedno nabití s baterií vzdálenost až 250 kilometrů. Nabíjení z běžné zásuvky ale kvůli velké kapacitě akumulátorů (60 kWh) trvá 20 hodin. Vůz není určen pro každého. S cenou v přepočtu přes deset milionů korun stojí téměř jako dva vozy se spalovacím motorem.

Šetřit se snaží i u Lamborghini. Nejenže firma v Paříži předvedla jen drobný facelift pro svůj menší model Gallardo (nová generace by se ale mohla objevit už příští rok), ukázala také model Aventador, který nově dostane systém start-stop. Bude tak palivo šetřit při čekání na semaforech nebo při poskakování v dubajské zácpě. Kromě toho umí i vypnout polovinu válců. Díky tomu se podařilo spotřebu této italské bestie snížit na šestnáct litrů benzinu na 100 km.

Zdaleka největší zájem na letošním autosalonu přitáhl stánek britského dua Jaguar Land Rover. Dvěma značkám patřícím nyní pod křídla indického gigantu Tata se v Evropě i mimo ni navzdory krizi poměrně daří. "Zaznamenali jsme velký růst prodejů téměř na všech trzích, na kterých jsme přítomni. Velký vliv na to měl loňský model Range Rover Evoque. Do rozšíření modelové nabídky jsme investovali velké prostředky," řekl Ekonomu šéf globálních prodejů Jaguar Land Rover Phil Popham. Právě v Paříži Jaguar odhalil novinku v podobě sportovního kabrioletu F-Type. Stylový vůz, který přejal výraznou záď od loni představeného konceptu, láká na klasickou koncepci s plátěnou střechou a silné motory s výkony 335, 375, 488 koní. Trochu překvapením je ale jeho vysoká základní cena. Až se dostane do Česka, vyjde minimálně na 1,9 milionu korun. "Jde o sportovní vůz, takže je zřejmé, že se nebude prodávat v takových objemech jako Evoque," dodal Popham. Velký zájem byl ale i o novou generaci Range Roveru. Vůz, který se vyrábí od začátku sedmdesátých let, je totiž velmi konzervativní a každá změna je u něj pečlivě sledovaná. Letošní novince se podařilo zachovat obrovské vnější i vnitřní rozměry, zároveň ale shodit celých 430 kg díky nové hliníkové konstrukci. Vylepšily se jízdní vlastnosti a snížila se spotřeba. Navíc se na rok 2013 plánuje i uvedení dieselového hybridu, který přispěje k menší produkci emisí. Luxusní SUV bude stát v Česku minimálně 2,3 milionu korun.

AUTOR: Jan Markovič
zpravodaj Ekonomu v Paříži

Česká stopa u Seiny

Pokud se už Češi vydají na pařížský autosalon, zamíří s jistotou ke stánku mladoboleslavské automobilky. Ta letos zvolila sice hravou expozici (na stánku nechybí ani stolní fotbálek), nabídka vozů ale není příliš bohatá - zaměřuje se téměř výhradně na nový model Rapid. Stačí ale přejít do vedlejšího pavilonu, kde vystavuje korejská Hyundai. Tu lze už dnes brát také za domácí značku, protože v severomoravských Nošovicích vyrábí modely ix20, ix35 a i30. Letos v Paříži ukázala přitažlivou novinku v podobě třídveřové verze oblíbeného hatchbacku i30. Je zaměřen hlavně na mladší zákazníky. "Bude se vyrábět od konce listopadu a do prodeje půjde začátkem roku 2013. Cenu zatím nemohu komentovat," řekl Ekonomu mluvčí českého zastoupení Hyundai Miloš Adámek. Korejci mají na velkém stánku ale i další novinky. Jde například o vodíkový model kompaktního
SUV ix35 a vůz určený pro závody WRC.

Zdroj:Moderní obec
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů