Čtvrtek, 18. dubna 2024

Povinné odpovědné chování? Pro firmy spíše strašák z papírování

Londýnská burza firmám přikazuje uvádět jejich uhlíkovou stopu. Evropská komise zase chce, aby firmy zařadily CSR do své strategie.

Povinné odpovědné chování? Pro firmy spíše strašák z papírování

Věnovat se kromě podnikání také charitě, filantropii nebo ochraně životního prostředí patří k běžné výbavě řady zejména větších firem. Dosud však záleží pouze na podnicích, jestli se chtějí chovat společensky odpovědně, nebo ne. Přesvědčení, že CSR je čistě dobrovolná záležitost, se však začíná pozvolna měnit.

Například firmy kotované na londýnské burze budou muset od dubna 2013 do svých výročních zpráv povinně zanášet také informace o své uhlíkové stopě. Evropská komise zase rozvíjí úvahy o tom, že by firmy fungující na burzách musely společenskou odpovědnost zařadit přímo do svých strategií a vydávat také pravidelné zprávy pro veřejnost a zákazníky o tom, co v této oblasti dělají.

Papírování, nebo motor?

Dnes takové přehledy a zprávy povinné nejsou. Mnoho firem tak o své společenské odpovědnosti vydává jen dílčí informace, například na svých internetových stránkách. Řada podniků navíc tyto přehledy používá spíše ke zlepšení své image směrem k zákazníkům než ke zhodnocení toho, jestli má její CSR nějaký skutečný dopad.

"V řadě především severských zemí je takováto regulace běžná. Jedná se však o zcela jinou kulturu, stát s naprosto odlišnou historií, než je Česká republika. Kultura společenské odpovědnosti ještě není většině českých firem přirozeně vlastní a nutit je povinně reportovat něco, co do své strategie z principu dobrovolnosti ještě nezavedly, je liché," domnívá se Lucie Mádlová Kuldová, majitelka informačního webu Společenská odpovědnost firem.

Iva Petříčková, ředitelka organizace Business Leaders Forum, naopak nápad Evropské komise spíše vítá: "Pokud je regulace motorem změn k lepšímu, není důvod se jí obávat. Regulace neznamená automaticky byrokratizaci," říká Petříčková. Sepsat zprávu o plnění společenské odpovědnosti podle ní není nic zatěžujícího - zabere to zhruba stejně času a námahy jako běžná výroční zpráva. "Firmy kotované na burze disponují kvalifikovanými pracovníky, pro které toto nebude problém," říká Petříčková.

Firmy, které HN oslovily, jsou ale k úvahám o přísnějších pravidlech ohledně společenské odpovědnosti spíše rezervované. Některé se obávají, že výsledkem takového nařízení nebude větší motivovanost firem podnikat společensky odpovědně, jak doufá komise, ale spíše zátěž povinného papírování.

Firmy: Děláme to už teď

"Nesouhlasím s tím, aby šlo o striktní nařízení ze strany EK. Pokud k tomu dojde, bude se jednat o další z mnoha nařízení, které firmy budou se skřípěním zubů plnit. Tady je ale třeba, aby se nejednalo pouze o další plnění povinnosti, ale o vlastní iniciativu samotné firmy, ke které se dobrovolně zaváže a bude ji plnit," říká Petra Mašínová, ředitelka korporátní komunikace společnosti NWR.

S tím, aby společenská odpovědnost firem zůstala i nadále pouze v dobrovolné rovině, souhlasí také ČEZ. Zrovna této firmě by ale případná povinnost zařadit CSR do své strategie žádné problémy nezpůsobila - dělá to už teď.

"Společenská odpovědnost je už řadu let součástí dlouhodobého plánování, ale zároveň i každodenní praxe skupiny ČEZ. Odpovědný přístup používáme napříč společností a prolíná se všemi firemními procesy," upřesňuje Filip Sirotek, ředitel komunikace ČEZ.

Podobně jsou na tom i v telekomunikační firmě O2 - to, jestli jsou jejich společenské aktivity také smysluplné, se snaží měřit už nyní - bez evropských regulí. "Abychom byli společensky odpovědnou firmou, musíme vědět, na čem lidem skutečně záleží a co potřebují. CSR je tedy nedílnou součástí naší firemní strategie," uvedla Fatima Araluce, vedoucí oddělení společenské odpovědnosti v O2.

Jenže zcela prakticky: sjednocenější pravidla, jak o společenské odpovědnosti informovat veřejnost a zákazníky, by tuzemským firmám možná prospěla. "CSR je v České republice očima nejen veřejnosti, ale i samotných firem stále zaměňována s charitou, firemní filantropií, či dokonce sponzoringem. V tomto duchu se také nese většina firemních reportů, které zobrazují většinou filantropické aktivity a představují je jako ucelenou CSR strategii," říká Mádlová Kuldová. Firmy podle ní často dělají chybu, když svou společenskou odpovědnost hodnotí pouze na základě objemu investovaných peněz, ale nikoliv podle dopadu na samotnou společnost, tedy okolí firmy.

Formulář už existuje

Business Leaders Forum před časem vytvořilo českou verzi Global Reporting Iniciative, tedy jakéhosi formuláře na to, jak má správná zpráva o společenské odpovědnosti firmy vypadat. Podnik si sám stanoví indikátory, podle kterých se budou dopady CSR hodnotit. Poté se zpráva vyhodnotí a firma dostane známku - A, B nebo C.

Ovšem ani tento návod zákazníkovi, odběrateli nebo dodavateli neřekne, jestli je daná firma skutečně společensky odpovědná. "Je potřeba zdůraznit, že hodnocení vyjadřuje rozsah reportu, a ne kvalitu firemního výkonu," přiznává Petříčková.

AUTOR: Jana Machálková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů