"Čestný obchod" jako rozvojová pomoc
Česko je první postkomunistickou zemí, ve které působí národní asociace pro
FairTrade (Čestný obchod). Asociace usiluje o narovnání obchodních vztahů mezi
producenty v rozvojových zemích a jejich odběrateli ve státech vyspělých.
"V rámci FairTrade je možné prodávat pouze zboží a zemědělské komodity, při
jejichž výrobě či pěstování byly dodrženy pracovní standardy Mezinárodní
organizace práce. Komodity musí být pěstovány tak, by odpovídaly i požadavkům na
ochranu životního prostředí. "Důležitým aspektem je také to, jak produkce
přispívá k rozvoji komunity," řekl HN Tomáš Tožička, předseda asociace. "Celý
proces od výroby až po konečný prodej je důsledně sledován," dodal Tožička.
Podléhá certifikaci. Teprve po ní může být konkrétní zboží označeno jako produkt
FairTrade.
Asociace usiluje o potlačení vlivu velkých prostředníků v obchodu, kteří mohou
svého postavení na trhu využít ke spekulativním záměrům. V praxi systém
garantuje producentům, farmářům a hlavně farmářským družstvům v zemi původu
odběr jistého množství za cenu, která je obvykle vyšší než běžná. Vyplácí jim
také zálohově část odběrní ceny předem. To je má chránit před výkyvy cen, které
by je jinak nutily třeba k pěstování drog.
Ačkoli se ceny produktů FairTrade blíží běžným cenám, jsou zpravidla vyšší.
Organizace k nim připočítává takzvanou prémii ve výši pěti až deseti procent.
Takto získané peníze jdou k producentům. Ti je musí užít na podporu lokálních
rozvojových projektů. K tomu patří i omezení monokultur a rozšíření spektra
vyráběného zboží, například potravin. To je má chránit před závislostí třeba na
jedné plodině, jako kávě, banánech, rýži, kakau a podobně.
Například při odběru manga z Filipín jdou peníze na projekty, které mají
zabránit dětské prostituci. Mají dětem umožnit návštěvu školy tak, aby později
snadněji našly zaměstnání.
Tožička uvedl příklad z Mexika: "Třicet procent kávy pěstované v Mexiku přebírá
FairTrade. Získané peníze z prémií byly využity i pro pěstitele bavlny tak, aby
mohli dodávat nejen surovinu, ale i hotové výrobky, konkrétně textil
[https://www.kamsnim.cz/categories/textil]."
Káva je v síti FairTrade nosným produktem. Řada pěstitelských zemí je na vývozu
kávy závislá natolik, že výkyvy ceny mohou výrazně zhoršit sociální situaci
pěstitelů. Na světovém obchodu s kávou má dnes FairTrade dvouprocentní podíl. To
sice není mnoho, ale Tožička upozorňuje: "Už to přimělo největší obchodníky, aby
přijali pravidla, která mají narovnat vztahy mezi producenty a odběrateli."
Zákazník získává odběrem zboží s označením FairTrade jistotu o originalitě
produktu, o jeho ekologické i etické nezávadnosti. Například při jeho výrobě
nesmí být využívána dětská práce.
"Přidanou hodnotou je pro zákazníka vědomí, že se podílí na podpoře pěstitelů,
která není milodarem, ale pomocí ke svépomoci," vysvětlil Tomáš Tožička.
Produkty FairTrade nabízejí v západní Evropě obchodní řetězce, v Británii
například Coop nebo síť kaváren Starbuck, a podobně. V Česku nabízí toto zboží
řetězec Carrefour či sít obchodů s biopotravinami Albio.
Česko je první postkomunistickou zemí, ve které působí národní asociace pro FairTrade (Čestný obchod). Asociace usiluje o narovnání obchodních vztahů mezi producenty v rozvojových zemích a jejich odběrateli ve státech vyspělých.
"V rámci FairTrade je možné prodávat pouze zboží a zemědělské komodity, při jejichž výrobě či pěstování byly dodrženy pracovní standardy Mezinárodní organizace práce. Komodity musí být pěstovány tak, by odpovídaly i požadavkům na ochranu životního prostředí. "Důležitým aspektem je také to, jak produkce přispívá k rozvoji komunity," řekl HN Tomáš Tožička, předseda asociace. "Celý proces od výroby až po konečný prodej je důsledně sledován," dodal Tožička. Podléhá certifikaci. Teprve po ní může být konkrétní zboží označeno jako produkt FairTrade.
Asociace usiluje o potlačení vlivu velkých prostředníků v obchodu, kteří mohou svého postavení na trhu využít ke spekulativním záměrům. V praxi systém garantuje producentům, farmářům a hlavně farmářským družstvům v zemi původu odběr jistého množství za cenu, která je obvykle vyšší než běžná. Vyplácí jim také zálohově část odběrní ceny předem. To je má chránit před výkyvy cen, které by je jinak nutily třeba k pěstování drog.
Ačkoli se ceny produktů FairTrade blíží běžným cenám, jsou zpravidla vyšší. Organizace k nim připočítává takzvanou prémii ve výši pěti až deseti procent. Takto získané peníze jdou k producentům. Ti je musí užít na podporu lokálních rozvojových projektů. K tomu patří i omezení monokultur a rozšíření spektra vyráběného zboží, například potravin. To je má chránit před závislostí třeba na jedné plodině, jako kávě, banánech, rýži, kakau a podobně.
Například při odběru manga z Filipín jdou peníze na projekty, které mají zabránit dětské prostituci. Mají dětem umožnit návštěvu školy tak, aby později snadněji našly zaměstnání.
Tožička uvedl příklad z Mexika: "Třicet procent kávy pěstované v Mexiku přebírá FairTrade. Získané peníze z prémií byly využity i pro pěstitele bavlny tak, aby mohli dodávat nejen surovinu, ale i hotové výrobky, konkrétně textil."
Káva je v síti FairTrade nosným produktem. Řada pěstitelských zemí je na vývozu kávy závislá natolik, že výkyvy ceny mohou výrazně zhoršit sociální situaci pěstitelů. Na světovém obchodu s kávou má dnes FairTrade dvouprocentní podíl. To sice není mnoho, ale Tožička upozorňuje: "Už to přimělo největší obchodníky, aby přijali pravidla, která mají narovnat vztahy mezi producenty a odběrateli."
Zákazník získává odběrem zboží s označením FairTrade jistotu o originalitě produktu, o jeho ekologické i etické nezávadnosti. Například při jeho výrobě nesmí být využívána dětská práce.
"Přidanou hodnotou je pro zákazníka vědomí, že se podílí na podpoře pěstitelů, která není milodarem, ale pomocí ke svépomoci," vysvětlil Tomáš Tožička.
Produkty FairTrade nabízejí v západní Evropě obchodní řetězce, v Británii například Coop nebo síť kaváren Starbuck, a podobně. V Česku nabízí toto zboží řetězec Carrefour či sít obchodů s biopotravinami Albio.
"V rámci FairTrade je možné prodávat pouze zboží a zemědělské komodity, při jejichž výrobě či pěstování byly dodrženy pracovní standardy Mezinárodní organizace práce. Komodity musí být pěstovány tak, by odpovídaly i požadavkům na ochranu životního prostředí. "Důležitým aspektem je také to, jak produkce přispívá k rozvoji komunity," řekl HN Tomáš Tožička, předseda asociace. "Celý proces od výroby až po konečný prodej je důsledně sledován," dodal Tožička. Podléhá certifikaci. Teprve po ní může být konkrétní zboží označeno jako produkt FairTrade.
Asociace usiluje o potlačení vlivu velkých prostředníků v obchodu, kteří mohou svého postavení na trhu využít ke spekulativním záměrům. V praxi systém garantuje producentům, farmářům a hlavně farmářským družstvům v zemi původu odběr jistého množství za cenu, která je obvykle vyšší než běžná. Vyplácí jim také zálohově část odběrní ceny předem. To je má chránit před výkyvy cen, které by je jinak nutily třeba k pěstování drog.
Ačkoli se ceny produktů FairTrade blíží běžným cenám, jsou zpravidla vyšší. Organizace k nim připočítává takzvanou prémii ve výši pěti až deseti procent. Takto získané peníze jdou k producentům. Ti je musí užít na podporu lokálních rozvojových projektů. K tomu patří i omezení monokultur a rozšíření spektra vyráběného zboží, například potravin. To je má chránit před závislostí třeba na jedné plodině, jako kávě, banánech, rýži, kakau a podobně.
Například při odběru manga z Filipín jdou peníze na projekty, které mají zabránit dětské prostituci. Mají dětem umožnit návštěvu školy tak, aby později snadněji našly zaměstnání.
Tožička uvedl příklad z Mexika: "Třicet procent kávy pěstované v Mexiku přebírá FairTrade. Získané peníze z prémií byly využity i pro pěstitele bavlny tak, aby mohli dodávat nejen surovinu, ale i hotové výrobky, konkrétně textil."
Káva je v síti FairTrade nosným produktem. Řada pěstitelských zemí je na vývozu kávy závislá natolik, že výkyvy ceny mohou výrazně zhoršit sociální situaci pěstitelů. Na světovém obchodu s kávou má dnes FairTrade dvouprocentní podíl. To sice není mnoho, ale Tožička upozorňuje: "Už to přimělo největší obchodníky, aby přijali pravidla, která mají narovnat vztahy mezi producenty a odběrateli."
Zákazník získává odběrem zboží s označením FairTrade jistotu o originalitě produktu, o jeho ekologické i etické nezávadnosti. Například při jeho výrobě nesmí být využívána dětská práce.
"Přidanou hodnotou je pro zákazníka vědomí, že se podílí na podpoře pěstitelů, která není milodarem, ale pomocí ke svépomoci," vysvětlil Tomáš Tožička.
Produkty FairTrade nabízejí v západní Evropě obchodní řetězce, v Británii například Coop nebo síť kaváren Starbuck, a podobně. V Česku nabízí toto zboží řetězec Carrefour či sít obchodů s biopotravinami Albio.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích