Biologická odbouratelnost první vlaštovkou v databázi tvrzení
CENIA zveřejnila ve své databázi první vlastní environmentální tvrzení, které splňuje zásady nejlepší praxe. Tvrzení „100% biologicky odbouratelný výrobek“ používá firma Blue Arrow International, s.r.o. na degralenových taškách, které se působením povětrnostních a následně biologických činitelů dokážou, narozdíl od ostatních plastů, úplně rozložit. Databáze se nachází na adrese www.cenia.cz, Databáze registrovaných vlastních environmentálních tvrzení.
Zveřejnění tvrzení v databázi znamená, že dané tvrzení bylo ověřeno Radou Národního programu environmentálního značení z hlediska souladu s normou ČSN ISO 14021 a proto je možné jej považovat za pravdivé a důvěryhodné. Uživatel tvrzení je zároveň případným zájemcům připraven poskytnout podrobnější informace o vlastnostech daného výrobku, takže se mohou o jejich pravdivosti přesvědčit sami.
Vlastní environmentální tvrzení je reklamní sdělení, které upozorňuje na vlastnosti propagovaného produktu ve vztahu k životnímu prostředí, např. že je recyklovaný, biologicky rozložitelný, méně znečišťuje životní prostředí, apod. Toto sdělení může mít podobu obrázku, sloganu, videosekvence, atd. S těmito sděleními se spotřebitelé setkávají ve sdělovacích prostředcích každý den, aniž by si to vždy uvědomovali. Mnohá z nich jsou však klamavá a dojem o větší šetrnosti propagovaných produktů k životnímu prostředí je neopodstatněný a falešný. Jedná se o tzv. greenwashing.
CENIA nabízí bezplatnou registraci používaných vlastních environmentálních tvrzení a zveřejnění v databázi jejich uživatelům jako potvrzení, že tyto informace o jejich výrobcích jsou důvěryhodné a splňují požadavky správnosti a etiky dané výše uvedenou mezinárodní normou ČSN ISO 14021. Tato norma je souborem pravidel pro tvorbu a užívání důvěryhodných a nezavádějících vlastních environmentálních tvrzení v marketingu, jejichž platnost lze ověřit na základě veřejně dostupných informací. Registrace je tak prospěšná jak pro firmy tak pro spotřebitele. Firmám potvrzuje kvality výrobků nebo služeb, které se nemohou ucházet o značku Ekologicky šetrný výrobek. Zároveň i skutečnost, že se firma dobrovolně rozhodla dodržovat výše zmíněná pravidla, svědčí o jejím férovém přístupu k zákazníkům a zvyšuje její kredit. Spotřebitelům databáze pomůže rozpoznat, na jaké informace o výrobcích se může při výběru zboží spolehnout a odlišit pravdivá tvrzení od falešných.
Podrobnější informace o bezplatném poradenství CENIA při tvorbě „zelené reklamy“ a registraci vlastních environmentálních tvrzení najdete na stránce www.cenia.cz, „Služby a poradenství CENIA při tvorbě vlastního env. tvrzení“.