Využití zemního plynu v dopravě má podporu státu i plynařů
V polovině března byla podepsána "Dohoda o rozšíření zemního plynu jako
alternativního paliva v dopravě", projednávaná od července loňského roku
ministerstvy průmyslu a obchodu, dopravy, a životního prostředí, spolu se
zástupci České plynárenské unie (ČPU), Českého plynárenského svazu, a Svazu
průmyslu a dopravy ČR. Důvodem bylo jak snížení závislosti na ropě, tak i
potřeba snížení emisí.
V polovině března byla podepsána "Dohoda o rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě", projednávaná od července loňského roku ministerstvy průmyslu a obchodu, dopravy, a životního prostředí, spolu se zástupci České plynárenské unie (ČPU), Českého plynárenského svazu, a Svazu průmyslu a dopravy ČR. Důvodem bylo jak snížení závislosti na ropě, tak i potřeba snížení emisí.
Dohoda navazuje na usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005, jímž byl schválen "Program podpory alternativních paliv v dopravě - zemní plyn" s cílem dosáhnout do roku 2020 minimálně 10 % podílu na spotřebě zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě. Vládní usnesení je v souladu s Bílou knihou evropské dopravní politiky (White Paper on European Transport Policy), s větším využitím plynu v dopravě počítá i Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů.
V rámci uzavření dobrovolné dohody se zástupci státní správy spolu s vyjednávacím týmem plynárenství shodli, že budou podporovat výstavbu plnicích stanic, jak na hlavních silničních tranzitních tazích, tak i na komunikacích místní a regionální úrovně.
Stát se zavazuje do roku 2020 spotřební daň na CNG stanovit nejvýše na úrovni minimální spotřební daně dle směrnic EU, provést analýzu možnosti převodu části vozového parku státních orgánů a jím řízených institucí na zemní plyn v rámci pravidelné obměny vozidel, finančně přispívat z Fondu dopravy na nákup, či přestavbu plynových autobusů a podporovat jednání s tuzemskými výrobci automobilů o zahájení sériové výroby vozidel na CNG. Plynárenským společnostem ukládá dokument vybudovat postupně do roku 2020 celkem 100 plnících stanic na CNG (celková investice cca 1 mld. Kč), přispívat ke státní podpoře na plynofikaci autobusů MHD a veřejné linkové dopravy částkou 200 tis. Kč na 1 autobus do celkové částky 10.mil. Kč ročně.
V současné době se investičně připravuje výstavba dalších 4 plnících stanic CNG v Brně, Ostravě, Ústí nad Labem a Mladé Boleslavi, které by měly být zprovozněny ještě letos. Vládní usnesení navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu. Stát i plynárenské společnosti budou spolupracovat na komunikační kampani, seznamující s výhodami pohonu vozidel na zemní plyn a s bezpečností jejich provozu.
"Českou plynárenskou unii mrzí, že ČR nevyužila možnost, kterou dává Směrnice 2003/96/ES (článek 15i) zcela osvobodit zemní plyn pro pohon motorových vozidel od zdanění", uvedl předseda ČPU Josef Kastl. Z každé tuny zemního plynu, použitého na dopravu, tak provozovatel zaplatí státu 3 355 Kč na dani. Přitom ve srovnání s ropnými látkami je užití zemního plynu jako pohonu pro motorová vozidla pro životní prostředí velmi příznivé. "Částka cca 6 milionů Kč, kterou ročně získá stát na spotřební dani ze zemního plynu použitého pro účely dopravy, není pro státní rozpočet nijak významná, avšak pro spotřebitele je nepříjemným signálem, který je může od používání ekologických paliv odradit", říká Josef Kastl. Cílem pro plynárenství je podstatně zvýšit podíl zemního plynu v dopravě a dosáhnout hodnoty až 1 mld. m3 v roce 2020.
Dohoda navazuje na usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005, jímž byl schválen "Program podpory alternativních paliv v dopravě - zemní plyn" s cílem dosáhnout do roku 2020 minimálně 10 % podílu na spotřebě zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě. Vládní usnesení je v souladu s Bílou knihou evropské dopravní politiky (White Paper on European Transport Policy), s větším využitím plynu v dopravě počítá i Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů.
V rámci uzavření dobrovolné dohody se zástupci státní správy spolu s vyjednávacím týmem plynárenství shodli, že budou podporovat výstavbu plnicích stanic, jak na hlavních silničních tranzitních tazích, tak i na komunikacích místní a regionální úrovně.
Stát se zavazuje do roku 2020 spotřební daň na CNG stanovit nejvýše na úrovni minimální spotřební daně dle směrnic EU, provést analýzu možnosti převodu části vozového parku státních orgánů a jím řízených institucí na zemní plyn v rámci pravidelné obměny vozidel, finančně přispívat z Fondu dopravy na nákup, či přestavbu plynových autobusů a podporovat jednání s tuzemskými výrobci automobilů o zahájení sériové výroby vozidel na CNG. Plynárenským společnostem ukládá dokument vybudovat postupně do roku 2020 celkem 100 plnících stanic na CNG (celková investice cca 1 mld. Kč), přispívat ke státní podpoře na plynofikaci autobusů MHD a veřejné linkové dopravy částkou 200 tis. Kč na 1 autobus do celkové částky 10.mil. Kč ročně.
V současné době se investičně připravuje výstavba dalších 4 plnících stanic CNG v Brně, Ostravě, Ústí nad Labem a Mladé Boleslavi, které by měly být zprovozněny ještě letos. Vládní usnesení navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu. Stát i plynárenské společnosti budou spolupracovat na komunikační kampani, seznamující s výhodami pohonu vozidel na zemní plyn a s bezpečností jejich provozu.
"Českou plynárenskou unii mrzí, že ČR nevyužila možnost, kterou dává Směrnice 2003/96/ES (článek 15i) zcela osvobodit zemní plyn pro pohon motorových vozidel od zdanění", uvedl předseda ČPU Josef Kastl. Z každé tuny zemního plynu, použitého na dopravu, tak provozovatel zaplatí státu 3 355 Kč na dani. Přitom ve srovnání s ropnými látkami je užití zemního plynu jako pohonu pro motorová vozidla pro životní prostředí velmi příznivé. "Částka cca 6 milionů Kč, kterou ročně získá stát na spotřební dani ze zemního plynu použitého pro účely dopravy, není pro státní rozpočet nijak významná, avšak pro spotřebitele je nepříjemným signálem, který je může od používání ekologických paliv odradit", říká Josef Kastl. Cílem pro plynárenství je podstatně zvýšit podíl zemního plynu v dopravě a dosáhnout hodnoty až 1 mld. m3 v roce 2020.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích