GM připravila ekologický dieselový motor nové konstrukce
Společnost General Motors vyvinula nový typ motoru, který splní i velmi přísné
exhalační limity. Motor, který nyní firma připravuje k zavedení do výroby byl
vyvíjen pro různé druhy vozidel, takže použití je hodně rozsáhlé.
Společnost General Motors vyvinula nový typ motoru, který splní i velmi přísné exhalační limity. Motor, který nyní firma připravuje k zavedení do výroby byl vyvíjen pro různé druhy vozidel, takže použití je hodně rozsáhlé.
Nový vznětový agregát V8 Duramax má objem 6,6 l, a disponuje i filtrem pevných částic. Základem novinky je litinový blok, hlava válců, stejně jako sací trakt jsou vyrobeny z hliníku obdobně jako u předchůdců tohoto motoru, ale díky speciálním materiálům a konstrukci jednotlivých dílů, které mají menší odpor tření, lepší přístup a prostup tepla a nízkou roztažnost se jeho účinnost se zvedla o několik procent. Např. písty mají speciální tvar pro snížení kompresního poměru až na 16,8:1 při dobrém spalování a prohořívání směsi. Inovované vstřikování dovolilo také zvednout tlaky ve vstřikovačích.
Kvalitní spalování, které je základem nízkých emisí, se v novém motoru odehrává v několika stupních. Ve válcích je cíleně řízené spalování s dlouhodobým účinkem s elektronicky kontrolovanými žhavicími svíčkami, plynule natáčecími lopatkami turbodmychadla (změna úhlu natočení lopatek zmenšuje turboefekt a zlepšuje průběh přeplňování) a vysokorychlostními sběrnicemi pro včasné vyhodnocení dat. Spálená nafta putuje do výfukového systému, ale část se vrací zpátky do válce přes EGR (Exhaust Gas Recirkulation) ventil, umožňující díky recirkulaci výfukových plynů snižovat exhalace jedovatých plynů. Vrácení části spalin zpět do válce umožňuje spálit některé nebezpečné látky (např. NOx). Výfukové plyny vypuštěné z válce pak dál putují do filtru pevných částic. který zachycuje saze tvořené nedokonalým spalováním ve válcích, a spálí je tím, že po určité době vstříkne systém buď malou dávku paliva přímo do filtru, nebo zvýší teplotu ve válcích, takže saze ve filtru shoří, čímž dochází k výraznému snížení množství sazí a souvisejících emisních složek.
Nový vznětový agregát V8 Duramax má objem 6,6 l, a disponuje i filtrem pevných částic. Základem novinky je litinový blok, hlava válců, stejně jako sací trakt jsou vyrobeny z hliníku obdobně jako u předchůdců tohoto motoru, ale díky speciálním materiálům a konstrukci jednotlivých dílů, které mají menší odpor tření, lepší přístup a prostup tepla a nízkou roztažnost se jeho účinnost se zvedla o několik procent. Např. písty mají speciální tvar pro snížení kompresního poměru až na 16,8:1 při dobrém spalování a prohořívání směsi. Inovované vstřikování dovolilo také zvednout tlaky ve vstřikovačích.
Kvalitní spalování, které je základem nízkých emisí, se v novém motoru odehrává v několika stupních. Ve válcích je cíleně řízené spalování s dlouhodobým účinkem s elektronicky kontrolovanými žhavicími svíčkami, plynule natáčecími lopatkami turbodmychadla (změna úhlu natočení lopatek zmenšuje turboefekt a zlepšuje průběh přeplňování) a vysokorychlostními sběrnicemi pro včasné vyhodnocení dat. Spálená nafta putuje do výfukového systému, ale část se vrací zpátky do válce přes EGR (Exhaust Gas Recirkulation) ventil, umožňující díky recirkulaci výfukových plynů snižovat exhalace jedovatých plynů. Vrácení části spalin zpět do válce umožňuje spálit některé nebezpečné látky (např. NOx). Výfukové plyny vypuštěné z válce pak dál putují do filtru pevných částic. který zachycuje saze tvořené nedokonalým spalováním ve válcích, a spálí je tím, že po určité době vstříkne systém buď malou dávku paliva přímo do filtru, nebo zvýší teplotu ve válcích, takže saze ve filtru shoří, čímž dochází k výraznému snížení množství sazí a souvisejících emisních složek.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích