Čtvrtek, 25. dubna 2024

Ověřování vodíkového pohonu

Ověřování vodíkového pohonu
Vodík je ekologický a považuje se za zdroj energie budoucnosti. V rámci výzkumného projektu hodlá hamburské letiště dlouhodobě inovovat vozový park pro překládku zavazadel a přitom pomocí vodíkové technologie snížit emise škodlivin ve výfukových plynech.

Na letišti v Hamburku budou v provozu testovány dva tahače firmy Still s pohonem palivovými články. Patřičně vybavená vozidla převezmou úkoly nyní používaných tahačů se spalovacím motorem a tím mohou v budoucnu přispět k využívání regeneračních forem energie. Základem je sériový elektrický tahač R 07-25.

Tahače byly pod vedením firmy Still přizpůsobeny na pohon palivovými články včetně vývoje, instalace a interního testování pohonného systému. Tahače této řady poskytují dobré předpoklady pro úpravu. Palivová jednotka využívá prostor normálně zabraný trakční baterií.

Při přestavbě nesmělo dojít k újmě na výkonu ani k funkčním omezením kvůli změnám rozměrů nebo světlé výšky vozidla. Také obsluha měla zůstat obdobná jako u sériového tahače. Dalším požadavkem provozovatele letiště bylo, že tahače musí být vhodné pro provoz venku i v halách. Kromě toho bylo nutné splnit všechna bezpečnostní nařízení i interní předpisy letiště.

Pro zhotovení a dodávku systémů palivových článků byla vybrána německá společnost Hydrogenics, Gladbeck. Palivový článek je typu PEM - vybavený membránou z polymeru, která funguje jako přepážka mezi anodou a katodou. Jako palivo se bude používat stlačený vodík, dodávaný firmou Linde.

Na hamburském letišti se má umožnit intenzivní testování systému palivových článků v souhře s tahači. V centru zájmu jsou mimo jiné poznatky o jízdním a výkonovém chování během směny, o spolehlivosti, o příjemnosti obsluhy, o spotřebě energie a o jízdním dosahu. Získané hodnoty a výsledky se pak porovnají a vyhodnotí s patřičnými údaji pro konvenční tahače.

Technologie palivových článků se dá dobře využít u motorových vozíků; to dokázal Still již s patřičně upraveným akumulátorovým vysokozdvižným vozíkem typu R 60. Poprvé byl tento vozík vystaven na 3. mezinárodním odborném veletrhu pro technologii vodíkových a palivových článků v Hamburku v roce 2003. Pak byl vysokozdvižný vozík s palivovými články několik let v provozu na letišti v Mnichově. Zde mohl Still již sbírat zkušenosti.

Mezitím vybavil Still systémem palivových článků také vysokozdvižný vozík RX-60 nejnovější generace. Tato inovace byla také prezentována při předávání obou tahačů s palivovými články na hamburské letiště. Pomocí tohoto vysokozdvižného vozíku se mají shromažďovat další zkušenosti pro různé oblasti nasazení. Pro firmu Still je vstup do technologie palivových článků logickým krokem, protože tato technologie je příbuzná s technikou dieselelektrického pohonu.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů