Sobota, 20. dubna 2024

Zelený koncept v maloobchodní praxi

Zelený koncept v maloobchodní praxi

Jednou z forem ekologické odpovědnosti firem je výstavba energeticky úsporných obchodů. V oblasti péče o životní prostředí se Tesco veřejně zavázalo snížit spotřebu energie o 50 % v následujících 13 letech.

Firma chce úspory energie dosáhnout několika způsoby - každodenním chováním zaměstnanců, úsporou energie ve stávajících provozovnách a výstavbou nízkoenergetických obchodů.

Energii spoří přes 60 opatření

Vůbec první energeticky úspornou prodejnu v ČR otevřelo Tesco v červnu tohoto roku, a to v Žatci. O dva měsíce později byla otevřena druhá taková prodejna ve Dvoře Králové. Jedná se o první dva projekty, ve kterých jsou testována nová technologická řešení, která jsou šetrná k přírodě a zároveň umožňují zachovat vysoké standardy nakupování pro zákazníky. Energeticky úsporné prodejny by měly přinést až 30% úsporu energie a první výsledky z provozu obou prodejen ukazují, že se tento plán daří úspěšně plnit.

Energeticky úsporné prodejny byly projektovány týmem expertů se speciálním důrazem na minimalizaci spotřeby energie a vody a jejich efektivní využití. V obou prodejnách bylo realizováno přes 60 nízkoenergetických opatření - od těch nejjednodušších až po sofistikovaná technická řešení. Jsou to například solární panely, které využívají slunce k výrobě elektřiny, upravený vstup do prodejny pro zákazníky, jenž přináší snížení tepelných ztrát v prodejně, teplo z potravinářského chlazení, jež je využíváno pro ohřev teplé užitkové vody, lepší tepelná izolace stěn a střechy, snížený strop prodejny, který nikterak neovlivní nákupní komfort, ale na druhé straně přináší značné úspory v provozu klimatizace. V energeticky úsporných obchodech využíváme dešťovou vodu pro splachování WC, úklid podlah a zavlažování zeleně, na mrazicích vanách jsou umístěny kryty, které šetří energii při vychlazování van na potřebnou teplotu, uvnitř obchodu i na parkovišti je instalováno úsporné osvětlení a v létě je v prodejně využíván místo klasické klimatizace noční chladný venkovní vzduch.

Mnohá z opatření, která naše první energeticky úsporné obchody obsahují, budou implementována i ve stávajících obchodech Tesco. Jako příklad těchto opatření lze jmenovat kryty na mrazicí boxy, které udrží mražené zboží v požadované teplotě při menší spotřebě energie, nové systémy větrání v pekárnách, novou regulaci osvětlení na prodejní ploše a na parkovišti, bezdotykové baterie u umyvadel, v zázemí osvětlení s pohybovým sensorem a mnoho jiných.

Nejen obchody

Tesco chce s výstavbou energeticky úsporných prodejen pokračovat i v budoucnu - již v příštím roce by měl být představen další takový obchod v Říčanech u Prahy. Obchody však nejsou jediným místem, kde jsou nízkoenergetická opatření implementována, právě v těchto dnech byla představena rovněž v distribučním centru Tesco v Postřižíně. Vedle toho, že jsou zde implementována nízkoenergetická opatření známá z našich dvou energeticky úsporných prodejen, bylo realizováno několik dalších projektů. Například jsme zatravnili fasády distribučního centra, abychom snížili tepelné prostupy skrz vnější stěny. Abychom snížili spotřebu papíru, využíváme systém elektronické výměny dokumentů a RF systémy. Do budoucna zde chceme vystavět větrnou elektrárnu.

Motivační soutěž

Ke snižování spotřeby energie ve společnosti Tesco přispívá nejen výstavba energeticky úsporných obchodů a opatření, která jsme na našich obchodech zavedli, ale také motivační soutěž, již jsme mezi jednotlivými obchody vyhlásili. Principem soutěže je dosáhnou co největší úspory energie. Výsledky soutěže vyhodnocujeme každý měsíc a pro vítězný obchod máme připravenou odměnu.

Současně jsme rozjeli komunikační kampaň, která zábavnou formou oslovuje naše zaměstnance a vyzývá je k zodpovědnému přístupu užívání energie. Zaměstnanci jsou prostřednictvím kampaně naváděni k tomu, aby po skončení pracovní doby vypínali své počítače, aby zhasínali v místnostech po skončení jednání, aby nenechávali nabíječky od mobilních telefonů nebo jiných zařízení v napájecí síti, pokud zrovna nepotřebují přístroj nabíjet, apod.

Vedle výstavby energeticky úsporných obchodů se Tesco rovněž věnuje třídění odpadů. I našim zákazníkům chceme poskytnout možnost třídit odpad, a to prostřednictvím recyklačních bodů umístěných přímo na našich parkovištích. V neposlední řadě se připravujeme na zavedení bionafty a postupný přechod k jejímu využití v naší logistické síti.

Jana Matoušková

pracuje jako corporate affairs manager společnosti Tesco Stores ČR.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů