Čtvrtek, 28. března 2024

Vodík: palivo budoucnosti, které nahradí benzin i naftu

Vodík: palivo budoucnosti, které nahradí benzin i naftu

Důvody ke komentářům ohledně nadcházející ropné krize jsou jasné: jednoho dne, ať už to bude za 20, 40 či 60 let dosáhneme tzv. Ropného vrcholu (Oil-Peak, nebo také Hubbertův ropný zlom). Ten neoznačuje vyčerpání ropných nalezišť, ale stav, při kterém bude cena ropy neúnosně vysoká a začne tak po ní klesat poptávka a objem její těžby.S vodíkem jako alternativním palivem se začíná počítat čím dál tím více.

Odhad, kolik ropy ještě zbývá, je velmi složitá vědní disciplína s mnoha proměnnými. Vyžaduje přihlédnutí k velkému množství nejrůznějších vstupních dat s ohledem na ekonomické a politické zájmy jednotlivých států a největších ropných producentů. Podle Colina Campbella (zakladatel International Association for the Study of Peak&Gas) firmy málokdy zveřejňují skutečný stav svých rezerv kvůli komerčním důvodům. Zástupci států ze sdružení OPEC, které dohromady kontroluje přes 78 % světových ropných rezerv, často nemluví pravdu. Princip spočívá v tom, že firmy zpočátku záměrně podcení velikost nově objeveného naleziště, aby mohly do budoucna přicházet s optimistickými zprávami, které mají vliv na růst hodnoty vlastních akcií.

Mnohem vážnějším problémem je však skutečnost, že odhady rezerv zemí OPEC byly koncem osmdesátých let systematicky nadhodnocovány. Ropné rezervy na Blízkém východě stouply během tří let o 43 procent, přestože nebyla objevena žádná větší ropná ložiska. Americký úřad o ropných zásobách vydal zprávu, podle které jsou "vyčerpávány světové zásoby ropy třikrát rychleji, než jsou objevovány nové." Celosvětová poptávka po ropě, resp. ropných produktech roste. Klasickým příkladem je Čína s výrazným nárůstem počtu vozidel, stejně jako Indie.

Využívání ropy má dále vedle svých předností (zatím relativní dostupnost, přijatelná cena) i mnohé nectnosti. Začneme politikou - podíváme-li se, ve kterých státech se ropa nejvíce těží, jistě dospějeme k závěru, že to není z hlediska politické stability pro západní svět zcela optimální. Všeobecně omílaným strašákem je produkce škodlivých látek ze spalovacích procesů. Spalováním fosilních paliv se do ovzduší uvolňuje obrovské množství CO2 a dalších látek, jako jsou NOx, SOx, PAU, pevné částice a další, které mají prokazatelný negativní vliv na zdraví člověka. To je patrné zejména v oblastech s hustou dopravou, tedy v centrech měst. European Environmental Agency vydala v roce 2005 zprávu, ve které se mj. uvádí, že každoročně zemře v EU v důsledku znečištěného ovzduší přibližně 370 000 lidí.

Z těchto důvodů přestává být vývoj technologií pro výrobu vodíku drahým rozmarem. Světové ekonomiky bez alternativního paliva nebudou fungovat a vodík se zdá být v současnosti tím nejlepším řešením. Vodíkové hospodářství by se dalo definovat jako soubor technologických řešení, která vedou k využití energie získané z vodíku. Hned v úvodu je třeba zdůraznit, že vodík není klasické palivo, ale energetický vektor neboli nosič energie. V praxi to znamená, že jej nelze levně a energeticky efektivně těžit (už proto, že se vodík v elementární formě na Zemi prakticky nevyskytuje) a využívat k produkci primární energie, ale naopak jej musíme pracně a s nemalými ztrátami energie vyrábět. Vodíkové technologie jsou tedy pouze maximálně tak ekologicky čisté, jak čisté jsou zdroje energie a suroviny, které jsou při jeho výrobě využity.

Vodík (Hydrogenium - H)

  • je nejhojnějším prvkem ve vesmíru a třetím nejhojnějším prvkem na Zemi. Volný vodík se nachází například v obalu hvězd, v pozemských zdrojích je zastoupen téměř výhradně ve formě sloučenin (voda, uhlovodíky, atd.)
  • je nejjednodušší chemický prvek. Většina vodíkových jader je tvořena pouze z jednoho protonu - procium, existují však další izotopy vodíku
  • je velmi reaktivní a proto se jeho atomy navzájem spojují a vytvářejí molekuly o dvou atomech. Oproti atomovému vodíku je molekulový vodík poměrně stabilní a díky vysoké energii vazeb také málo reaktivní

V současné době jsou v provozu desítky jednotek stacionárních palivových článků, které slouží jako záložní zdroj elektrické energie pro banky, letiště, hotely apod. Každá větší automobilka má jeden nebo několik prototypů vozidel s palivovými články, které se chystají uvést na trh v blízké budoucnosti. Existují funkční prototypy palivových článků pro mobilní zařízení jako jsou notebooky, kamery apod. Současnost v oblasti palivových článků by se dala charakterizovat jako období intenzivního vývoje a výzkumu, demonstračních projektů a příprav pro uvedení na trh.

V posledních několika letech se oblast vodíkových technologií dostala do popředí zájmu nejen vědců, ale i politiků kvůli svému potenciálu nahradit klasická paliva v mnoha oblastech lidské činnosti, přičemž doprava je na prvním místě. Skutečnost, že vodík lze vyrobit ze širokého spektra surovin a s využitím mnoha energetických zdrojů, znamená, že zde máme slibného kandidáta pro palivo budoucnosti.

Zdroj: www.inovace.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů