Pátek, 29. března 2024

Za zdražováním nafty stojí zejména snaha o ekologii

Za zdražováním nafty stojí zejména snaha o ekologii

ČESKOBUDĚJOVICKO - Nejen máslo, pečivo, elektřina či nájmy budou od nového roku „vysávat“ z lidí více peněz. Aby toho nebylo málo, přidají se také pohonné hmoty.

Nafta se v těchto dnech od letošního února dostala nad hranici za cenu Naturaul 95.
Litr benzinu či dieselu tak řidiči budou tankovat zase za více než třicet korun.

Nejdražší litr nafty
„To je opravdu hrůza, co si to na nás vymysleli. Stavěli jsme tady pumpu, abysme měli nejmenší ceny, protože sem nemusíme palivo dopravovat a teď nám nařídí naftu za třicet tři koruny,“ kroutí hlavou nad novou cenou zaměstnankyně čerpací stanice Čepro na Včelné. „Teď už mají levnější naftu i dole v Budějovicích, kam se ještě musí palivo nějak dopravovat, že ano?“ mává rukou nad politikou společnosti.

Vinu nese biopalivo
Za drahý litr mohou především přimíchaná biopaliva. Určité procento ekologických složek musejí obsahovat pohonné hmoty od září, kdy to nařídila vláda. Výroba a samotné míchání je totiž dražší než výroba běžného paliva.


„Je to hodně dobrý paradox. Na dražší ekologické palivo se bude spotřebovávat zase více množství surovin. Myslím si, že tohle s ekologií nemá nic společného. Možná, když bude nafta ale pořád dražší, tak bude zase jezdit méně lidí a proto ubudou i čoudící auta,“ pousmál se nad problematikou řidič Škody Octavie Tomáš Hučínek.

Zatím je čas na zdražování
S dražší naftou musejí počítat i podnikatelé, kteří ji nutně potřebují ke každodennímu životu. Proto je možné, že stoupající sumy za černé zlato zvednou ceny i jinde.


„Zatím zvedat ceny nebudeme.  Do konce roku se zdaržením určitě nepočítáme, po novém roce se uvidí. Kdyby cena ještě vzrostla, tak o tom budeme už uvažovat,“ řekla včera Šárka Vosiková ze stěhovací firmy AAA Rivo z Vidova s tím, že současná cena za hodinu práce je dvě stě korun.
Ruku v ruce jde s cenami pohonných hmot také prodejnost automobilů na ten,který pohon. Současné zdražovaní je ale podle prodejců zatím příliš krátké na nějaké závěry.


„Neřekla bych, že se to nějak u nás projevuje. Prodejnost aut na naftu se ukáže spíše až tak za měsíc,“ podokla zaměstnankyně autobazaru v českobudějovickém Českém Vrbném.  „Ceny aut poháněné naftou i benzínem je už začínají vyrovnávat a lidé si také umějí spočítat, že v zimě s naftou budou jezdit za pět až šest litrů, zatímco s benzínovým motorem skoro až za deset litrů na sto kilometrů,“ zdůraznila žena z bazaru. 

 
Dobré rady, jak ušetřit peníze
Odborníci na dopravu však umějí pomoci a řidičům radí, jak správně s autem jezdit, aby spotřebovávalo co nejméně pohonných hmot.


„Zásadní je plynulá jízda a co nejdříve řadit na vyšší rychlostní stupně. Ideálně se doporučuje tak mezi dvěma a dvěma a půl tisíci otáček. Pak je také důležité mít správně nahuštěné pneumatiky, nemít na autě zbytečné věci, které zvyšují aerodynamický odpor vzduchu a podobně,“ shodují se specialisté.
 Petr Lundák

Zdroj:Českobudějovický deník
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů