Autobus na vodík za rok
Vývoj speciálně upraveného autobusu na vodíkový pohon v Ústavu jaderného výzkumu
v Řeži u Prahy jde do finiše. Cestující v Neratovicích by se jím mohli svézt
počátkem příštího roku, sdělil ČTK vedoucí oddělení vodíkových technologií
řežského ústavu Luděk Janík. Úprava vyjde na 30 mil. Kč., projekt spolufinancuje
EU a ministerstvo dopravy. V ústavu na projektu prvního vodíkového autobusu v
nových členských zemích pracují čtyři odborníci. Na vývoji se podílí například
plzeňská Škoda Electric, která zhotoví elektrický pohon a řídicí systém a
všechny komponenty nakonec nainstaluje do vozu, a Proton Motor v Puchheimu u
Mnichova, který vyrobí palivový článek, nádrže a další vodíkovou infrastrukturu.
Vývoj speciálně upraveného autobusu na vodíkový pohon v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy jde do finiše. Cestující v Neratovicích by se jím mohli svézt počátkem příštího roku, sdělil ČTK vedoucí oddělení vodíkových technologií řežského ústavu Luděk Janík. Úprava vyjde na 30 mil. Kč., projekt spolufinancuje EU a ministerstvo dopravy. V ústavu na projektu prvního vodíkového autobusu v nových členských zemích pracují čtyři odborníci. Na vývoji se podílí například plzeňská Škoda Electric, která zhotoví elektrický pohon a řídicí systém a všechny komponenty nakonec nainstaluje do vozu, a Proton Motor v Puchheimu u Mnichova, který vyrobí palivový článek, nádrže a další vodíkovou infrastrukturu.
Základním zdrojem energie pro elektromotor o výkonu kolem 50 kW (67 koní) budou palivové články a akumulátory. Vozidlo bude vybaveno čtyřmi tlakovými nádržemi umístěnými na střeše vozu. Se spotřebou zhruba 8 kg/100 km dojede na jedno naplnění zhruba 250 až 300 km. Autobus bude vodík tankovat u první vodíkové stanice v ČR, kterou v Neratovicích postaví firma Linde Gas. Někteří odborníci považují vodík za palivo budoucnosti. Vodík vyrobený ze zemního plynu snižuje emise o 15 až 40 %, a pokud pochází z obnovitelných zdrojů, tak o 70 až 85 %. Nyní se vodík vyrábí nejčastěji ze zemního plynu, případně pomocí elektrolýzy z vody. Jeho cena je tedy přímo závislá na ceně vstupní suroviny či elektřiny. S rozvojem reaktorů čtvrté generace se počítá i s výrobou vodíku pomocí jaderné energie. Ty mají umět zpracovat i odpad ze současných jaderných zdrojů, jež se tak nebude muset na tisíciletí ukládat pod zem, a podle ředitele ÚJV Františka Pazdery se začnou ve velkém nasazovat kolem roku 2040.
Základním zdrojem energie pro elektromotor o výkonu kolem 50 kW (67 koní) budou palivové články a akumulátory. Vozidlo bude vybaveno čtyřmi tlakovými nádržemi umístěnými na střeše vozu. Se spotřebou zhruba 8 kg/100 km dojede na jedno naplnění zhruba 250 až 300 km. Autobus bude vodík tankovat u první vodíkové stanice v ČR, kterou v Neratovicích postaví firma Linde Gas. Někteří odborníci považují vodík za palivo budoucnosti. Vodík vyrobený ze zemního plynu snižuje emise o 15 až 40 %, a pokud pochází z obnovitelných zdrojů, tak o 70 až 85 %. Nyní se vodík vyrábí nejčastěji ze zemního plynu, případně pomocí elektrolýzy z vody. Jeho cena je tedy přímo závislá na ceně vstupní suroviny či elektřiny. S rozvojem reaktorů čtvrté generace se počítá i s výrobou vodíku pomocí jaderné energie. Ty mají umět zpracovat i odpad ze současných jaderných zdrojů, jež se tak nebude muset na tisíciletí ukládat pod zem, a podle ředitele ÚJV Františka Pazdery se začnou ve velkém nasazovat kolem roku 2040.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích