Čtvrtek, 28. března 2024

Palivem budoucnosti bude spíš elektřina než vodík

Palivem budoucnosti bude spíš elektřina než vodík
Palivem blízké budoucnosti se zcela jistě nestane vodík, zaznívá čím dál hlasitěji z kuloárů velkých automobilek. Plány na sériovou výrobu aut s palivovými články výrobci neustále odkládají, zatímco zelenou dostávají modely, jejichž dutiny ukrývají desítky kilogramů lithium-ionových baterií, které pohání elektromotor.

Jako třeba Roadster amerického výrobce Tesla Motors. Stokilometrovou rychlost tenhle sporťák dosáhne stejně rychle jako Ferrari nebo Lamborghini, trvá mu to necelé čtyři vteřiny. Na jedno nabití baterií ujede až 365 kilometrů - ovšem, že ne na plný výkon. "Budoucnost je zábavná," tvrdí šéf Tesly Ze'ev Drori a zájemcům o elektrický roadster za 99 000 eur, tedy zhruba 2,5 milionu korun, slibuje dodání v roce 2010. Produkce plánovaná na příští rok už je totiž rozebrána.

Kolik stojí elektrický minivozík Smart, který se už v těchto dnech prohání po Londýně i Berlíně, ví snad jen jeho výrobce. Smarty zatím nejsou na prodej, automobilka je prvním vybraným zájemcům nabídne teprve v příštím roce formou pronájmu. Podle předpokladů však bude stát zhruba trojnásobek částky, za kterou se dá koupit smart se spalovacím motorem.

V rámci koncernu Daimler má být elektrický smart výjimkou. Šéf vývoje Thomas Weber se domnívá, že čistě elektrická auta by lidé kvůli omezené mobilitě moc nekupovali. "Dojezd na jedno nabití je zatím velmi krátký a doba potřebná k dobití ze zásuvky velmi dlouhá," vysvětluje. Perspektivu pro elektrická auta vidí Thomas Weber zatím hlavně ve velkoměstech, která se k běžným autům chovají nepřátelsky, zatímco ekologická auta vítají. Typickým příkladem takové metropole je podle něj Londýn. "Elektrický smart tam nemusí platit mýto ani parkovné," říká.

Většina automobilek však nepočítá s tím, že by v dohledné době jejich modely jezdily výhradně na elektřinu. V plánu jsou hybridní auta, na rozdíl od těch japonských, většinou s malými dieselovými motory. Například Mercedes slibuje, že z jeho výrobních linek bude v roce 2015 sjíždět každý pátý vyrobený vůz s hybridním pohonem.

Hybridy příštích let budou schopny urazit na elektřinu desítky kilometrů, než nastoupí spalovací motor, aby baterie zase dobil. Chystaný Opel Volt ujede na elektřinu zhruba 60 kilometrů, podobnou vzdálenost urazí i Volkswagen Golf TwinDrive, který přijde na trh po roce 2010.

U hybridních aut výrobci slibují, že o údržbu elektrických akumulátorů nebude třeba moc pečovat. Už dnes je výdrž baterií v japonských hybridech odhadována na čtvrt milionu kilometrů. Výdrž baterií pro čistě elektrický model zveřejnil jen výrobce Tesla Motors. Jeho Roadster má s jednou sadou akumulátorů najet až 160 tisíc kilometrů.

Provoz elektrického auta zatím stojí zhruba polovinu toho, co musí zaplatit řidič tankující benzin. Nízká cena je ale ovlivněna tím, že z elektřiny zatím státy nevybírají spotřební daň. To se však může změnit.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů