Pátek, 29. března 2024

Energetické firmy větří nový byznys

Energetické firmy větří nový byznys
Francouzský energetický gigant EdF oznámil, že podpoří vývoj, výrobu a užívání nových automobilů s elektrickým pohonem. Tyto automobily sníží dovoz ropy a odstraní emise CO2, které vznikají spalováním pohonných hmot. Elektřinou poháněné automobily jsou pro budoucnost energetických firem nesmírně zajímavé, zejména v případě, budou-li do baterií těchto aut dodávat elektřinu vyrobenou s malými provozními náklady v jaderných elektrárnách.

Francouzská společnost EdF (Electricité de France), která vyrábí více než 70 % elektřiny v jaderných elektrárnách, a která se má významně podílet na rekonstrukci britské jaderné energetiky, uzavřela v říjnu dohody s výrobci francouzských automobilů, společnostmi PSA Peugeot Citroën a Renault Nissan Alliance. Energetický gigant pomůže těmto firmám rozvíjet vhodné technologie a vybudovat služby, které by byly dostupné a atraktivní pro majitele aut s elektrickým pohonem. Francie chce být v čele budování takové infrastruktury, která by mohla být příkladem pro ostatní země světa.

Existují ale i další země a regiony, které chtějí být v tomto ohledu v čele vývoje a účastnit se na tomto slibném podnikání. Jde např. o Izrael, Dánsko, Portugalsko, americký stát Tennessee a prefekturu Kanagawa v Japonsku. Hlavním konkurentem Francie však budou Indie a Čína, které mají výhodu levné pracovní síly a takřka neomezených zdrojů v době, kdy většina zemí zápasí s úvěrovou krizí radikálně omezující prostředky i na velmi slibné projekty.

Indický koncern Tata Motors převzal malou norskou společnost na výrobu elektrických automobilů Miljo Greland/Innovasjon. Jejím prostřednictvím chce proniknout na evropský trh s novým automobilem, který by měl dojezd 200 km a zrychlení z 0 na 60 km/h do 10 sekund. Jeho partnerem se stal kanadský výrobce Electrovaya, který bude dodávat baterie.

Zájem o nový byznys projevil i nejbohatší podnikatel světa, americký miliardář Warren Buffett: koupil majoritní podíl v čínské společnosti BYD, která se chce stát největším světovým výrobcem baterií pro nejrůznější účely. Experti upozorňují na tuto výjimku v dlouholeté investiční praxi zkušeného investora, který se až dosud pokročilým technologiím vyhýbal. Do konce letošního roku má čínský výrobce představit nový "zelený" automobil bez emisí, který zamýšlí prodávat v Evropě a v USA od roku 2010. Buffett investoval do firmy BYD prostřednictvím své elektrárenské společnosti MidAmerican, která nyní usiluje o podíly v existujících i plánovaných amerických jaderných elektrárnách, a soupeří právě s EdF, jež chce také získat podíl na nově budované americké jaderné energetice.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů