Palivové články už poháněji i traktor
Zatímco o palivových článků jsme si zvykli slýchat hlavně v automobilovém
průmyslu, na únorové výstavě SIMA 2009 v Paříži, představila firma New Holland
pod označením NH2 prototyp traktoru s palivovými články. Je postaven na firemní
platformě T6000 a dieselový motor používaný u běžných strojů této kategorie
nahrazuje elektromotor o výkonu 78 kW (106 k) pohánějící všechna čtyři kola,
jemuž dodávají energii trojice lithium-iontových baterií, které rovněž získávají
a ukládají energii z rekuperativního brzdění, a palivové články. Palivové články
jsou nejefektivnější v pohotovostním stavu, kde je potřeba stálý průběžný výkon,
a bateriová [https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] sada slouží hlavně jako
posilový systém v momentech, kdy je potřeba dodat špičkový výkon navíc. Pro
ekologické zemědělce jsou samozřejmě atraktivním prvkem nulové emise zplodin ve
srovnání s klasickými motory, navíc energeticky plně nebo částečně sobestačné
zemědělské farmy by mohly vyrábět vodík potřebný pro palivové články poměrně
snadno, takže palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální
doplňovací stanici. New Holland proto vidí traktory jako přirozeného "partnera"
vodíkové technologie. na farmách. Nicméně jsou tu i průvodní problémy, které
výrobce nezastírá - vysoká cena, a omezení vyplývající z použité
technologie:"vodíkový" traktor má zatím nízký dojezd (vodíková náplň použitá u
prototypu umožňuje práci elektromotoru a tím i jeho pracovní využitelnost pouze
na 1,5 až 2 hodiny), konstruktéři však pracují na nových řešeních, která by
umožnila zvýšit dojezd na úroveň srovnatelnou s naftovou verzí. Představitelé
firmy se proto vyjádřili, že současný, byť plně funkční prototyp je v podstatě
"embryonální fází", takže v příštích dvou letech chce pokračovat ve vývoji a
zahájení standardní výroby tohoto traktoru vidí jako záležitost tří až 4 let -
jinými slovy, New Holland nepočítá s ostrou výrobou před rokem 2013. V současné
době absolvuje traktor praktické zkoušky zaměřené na jeho využitelnost,
odolnost, spolehlivost a skutečný ekologický přínos.
Zatímco o palivových článků jsme si zvykli slýchat hlavně v automobilovém průmyslu, na únorové výstavě SIMA 2009 v Paříži, představila firma New Holland pod označením NH2 prototyp traktoru s palivovými články. Je postaven na firemní platformě T6000 a dieselový motor používaný u běžných strojů této kategorie nahrazuje elektromotor o výkonu 78 kW (106 k) pohánějící všechna čtyři kola, jemuž dodávají energii trojice lithium-iontových baterií, které rovněž získávají a ukládají energii z rekuperativního brzdění, a palivové články. Palivové články jsou nejefektivnější v pohotovostním stavu, kde je potřeba stálý průběžný výkon, a bateriová sada slouží hlavně jako posilový systém v momentech, kdy je potřeba dodat špičkový výkon navíc. Pro ekologické zemědělce jsou samozřejmě atraktivním prvkem nulové emise zplodin ve srovnání s klasickými motory, navíc energeticky plně nebo částečně sobestačné zemědělské farmy by mohly vyrábět vodík potřebný pro palivové články poměrně snadno, takže palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální doplňovací stanici. New Holland proto vidí traktory jako přirozeného "partnera" vodíkové technologie. na farmách. Nicméně jsou tu i průvodní problémy, které výrobce nezastírá - vysoká cena, a omezení vyplývající z použité technologie:"vodíkový" traktor má zatím nízký dojezd (vodíková náplň použitá u prototypu umožňuje práci elektromotoru a tím i jeho pracovní využitelnost pouze na 1,5 až 2 hodiny), konstruktéři však pracují na nových řešeních, která by umožnila zvýšit dojezd na úroveň srovnatelnou s naftovou verzí. Představitelé firmy se proto vyjádřili, že současný, byť plně funkční prototyp je v podstatě "embryonální fází", takže v příštích dvou letech chce pokračovat ve vývoji a zahájení standardní výroby tohoto traktoru vidí jako záležitost tří až 4 let - jinými slovy, New Holland nepočítá s ostrou výrobou před rokem 2013. V současné době absolvuje traktor praktické zkoušky zaměřené na jeho využitelnost, odolnost, spolehlivost a skutečný ekologický přínos.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích