Motocykl jezdící na metanol, s dojezdem až 335 kilometrů
Elektromotocykl "Geco42Fun" vypadá navenek jako každý jiný motocykl. Když se
však otevře jeho kufr za sedadlem řidiče, zjistí člověk, že je v něm nikoliv
zavazadlo, nýbrž palivový článek.
Elektromotocykl "Geco42Fun" vypadá navenek jako každý jiný motocykl. Když se však otevře jeho kufr za sedadlem řidiče, zjistí člověk, že je v něm nikoliv zavazadlo, nýbrž palivový článek.
Článek dodává proud do motoru o síle 2 kW a umožňuje tomuto pozoruhodnému stroji jezdit rychlostí až do 45 km/h. Pohonná hmota je v kanystru pod sedadlem, který má obsah 5 litrů, a je naplněn metanolem (CH3OH), tedy de facto alkoholem. Je sice faktem, že články spalující tuto pohonnou hmotu mají nižší účinnost než články spalující vodík, ale zato zde odpadá nutnost mít s sebou stlačený vodík v ocelových lahvích. Pole údajů výrobce má metanol čtyř- až desetinásobnou energetickou hustotu ve srovnání s vodíkem.
Motocykl je sériovým výrobkem firmy GUF, palivový článek je dílem společnosti SFC Smart Fuel Cell. I verze stroje s palivovým článkem odebírá trakční proud z olověného akumulátoru o kapacitě 1,6 kilowatthodiny. Palivový článek totiž slouží pouze k nabíjení akumulátoru. Z toho je patrné, že palivový článek není určen k tomu, aby stroj podával špičkové výkony, což by vyžadovalo, aby měl i větší konstrukci a byl dražší.
Akumulátor se dá nabíjet i ze zásuvky. Pokud má stroj jenom baterii, ujede 55 km, pokud má palivový článek, je to o 280 km více. Kanystry s metanolem nejsou k dostání běžně u čerpacích stanic, nýbrž jsou firmou SFC distribuovány do kempinkových prodejen. V Evropě je to 700 prodejních míst, z toho 200 je jich v Německu.
V současné době se etanol vyrábí především ze zemního plynu. Je však možno jej vyrábět i z obnovitelných zdrojů (z biomasy) nebo dokonce z komunálního odpadu. SFC zatím nemá přesná čísla o efektivnosti, nicméně podle zástupců firmy jsou metanolové palivové články efektivnější než benzín. To platí i o nákladech na provoz, přinejmenším, pokud se stroj dobíjí proudem ze sítě. Pak činí náklady na 100 km jízdy jen 50 eurocentů. Pokud se však jezdí jenom na metanol, je to asi 5 eur na 100 km. Samotný Geco42Fun stojí ovšem 5500 eur.
Článek dodává proud do motoru o síle 2 kW a umožňuje tomuto pozoruhodnému stroji jezdit rychlostí až do 45 km/h. Pohonná hmota je v kanystru pod sedadlem, který má obsah 5 litrů, a je naplněn metanolem (CH3OH), tedy de facto alkoholem. Je sice faktem, že články spalující tuto pohonnou hmotu mají nižší účinnost než články spalující vodík, ale zato zde odpadá nutnost mít s sebou stlačený vodík v ocelových lahvích. Pole údajů výrobce má metanol čtyř- až desetinásobnou energetickou hustotu ve srovnání s vodíkem.
Motocykl je sériovým výrobkem firmy GUF, palivový článek je dílem společnosti SFC Smart Fuel Cell. I verze stroje s palivovým článkem odebírá trakční proud z olověného akumulátoru o kapacitě 1,6 kilowatthodiny. Palivový článek totiž slouží pouze k nabíjení akumulátoru. Z toho je patrné, že palivový článek není určen k tomu, aby stroj podával špičkové výkony, což by vyžadovalo, aby měl i větší konstrukci a byl dražší.
Akumulátor se dá nabíjet i ze zásuvky. Pokud má stroj jenom baterii, ujede 55 km, pokud má palivový článek, je to o 280 km více. Kanystry s metanolem nejsou k dostání běžně u čerpacích stanic, nýbrž jsou firmou SFC distribuovány do kempinkových prodejen. V Evropě je to 700 prodejních míst, z toho 200 je jich v Německu.
V současné době se etanol vyrábí především ze zemního plynu. Je však možno jej vyrábět i z obnovitelných zdrojů (z biomasy) nebo dokonce z komunálního odpadu. SFC zatím nemá přesná čísla o efektivnosti, nicméně podle zástupců firmy jsou metanolové palivové články efektivnější než benzín. To platí i o nákladech na provoz, přinejmenším, pokud se stroj dobíjí proudem ze sítě. Pak činí náklady na 100 km jízdy jen 50 eurocentů. Pokud se však jezdí jenom na metanol, je to asi 5 eur na 100 km. Samotný Geco42Fun stojí ovšem 5500 eur.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích