Pátek, 19. dubna 2024

Scania testuje unikátní hybridní autobusy

Scania testuje unikátní hybridní autobusy
V souvislosti s úsilím vedení města o zásadní zlepšení ovzduší ve švédské metropoli zahájila automobilka Scania rozsáhlý program provozních zkoušek šesti progresivních městských autobusů. Výrobce zařadil do zkoušek autobusy řady Scania OmniLink ve verzi Low Entry. Nové hnací ústrojí je ideální soustavou pro typický městský a příměstský provoz spočívající v opakovaném rozjíždění a zastavování, krátkých jízdních úsecích a dlouhých provozních směnách.

Průkopnická koncepce je založena především na instalaci hnacího řetězce využívajícího etanolové hybridní technologie. Ta přináší snížení spotřeby paliva nejméně o 25 % ve srovnání se standardním vznětovým motorem, ale také radikální redukci úrovně emisí kysličníku uhličitého o 90 %.

Klíčovým detailem konstrukce je absence mechanického spojení mezi spalovacím motorem a pohonem kol. Hnací agregát, pracující na Dieselově principu, upravený pro spalování etanolu (ED 95), pohání pulsní generátor. Ten vyrábí elektrický proud pro pohyb vozidla. Působí při zpomalování jako zdroj proudu, který je pak ukládán do kapacitních akumulátorů. Protože fungují na podobném principu jako kondenzátory, mají mnohonásobně delší životnost než soudobé olověné nebo niklkadmiové akumulátory a nevyžadují téměř žádný servis.

Automobilka připravila projekt ve spolupráci se společností SL, která provozuje městskou hromadnou dopravu osob ve Stockholmu, a s operátorem Swebus. Během dvouletého zkušebního provozu budou autobusy nasazeny na nejvytíženějších linkách. "Provozní zkoušky nám poskytnou reálné a cenné poznatky o tom, jak funguje tato hybridní technologie ve skutečném uplatnění, stejně jako fakta o vlivu na životní prostředí," konstatuje Göran Hammarberg, vedoucí vývoje autobusové divize automobilky Scania.

Významnou podporu poskytly švédská státní energetická agentura a agentura ochrany životního prostředí. Scania vyrobila a uvedla do provozu od roku 1989 více než 400 autobusů s etanolovým pohonem, které úspěšně jezdí ve Stockholmu.

O hybridní technologie pro veřejnou dopravu roste zájem mezi výrobci autobusů a trolejbusů, a dokonce i lokomotiv. Na mezinárodním dopravním kongresu a veletrhu hromadné dopravy UITP Vienna (UITP - International Association of Public Transport ) představil např. ve světové premiéře svůj projekt hybridního autobusu na vodíkové palivové články i Mercedes- Benz.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů