Čtvrtek, 28. března 2024

Průmyslu vládne skupina lidí kolem ČEZ a Škody

Linka Roman-ČEZ-Škoda. Neformální společenství byznysmenů v posledních letech posílilo svůj vliv v mnoha oblastech českého průmyslu.

Průmyslu vládne skupina lidí kolem ČEZ a Škody

Ministra financí Miroslava Kalouska by pravda o Martinu Romanovi měla zajímat dvakrát: jeho resort je jednak zodpovědný za správu státního majetku v ČEZ, jednak pod něj spadají privatizace. Včetně devět let starého prodeje Škody Holding. Zrovna tak by případ měl vzrušovat premiéra Petra Nečase, který se prezentuje jako důsledný bojovník proti korupci.

Je-li pravda, že někdy do roku 2002 měl Martin Roman vazby na firmy, napojené na Appian, pak je velmi pravděpodobné, že si s nimi udržel alespoň přátelský vztah i po svém odchodu. Pak ale může být pravda to, o čem se léta šušká: český průmysl skrytě ovládá silná zájmová aliance kolem šéfů ČEZ a Škody. Do tohoto klubu patří byznysmeni, ale i politici, lobbisté, právníci či finančníci. Vžil se pro ni název "toskánská" či "plzeňská" parta, jejž poprvé veřejně použil miliardář Andrej Babiš, když v HN kritizoval přebujelou korupci.

"Plzeňská parta" je yetti českého veřejného života. Nikdo ho nikdy neviděl, ale skoro všichni o něm mluví. Pokud skutečně vlastníky Škody a ČEZ spojuje osoba Martina Romana, pak se yetti noří z mlhy.

Zrod průmyslového impéria

Ať bylo Romanovo napojení na majitele Škody jakékoliv, jedno je jisté: utajovaní privatizátoři Škody udělali nejlepší obchod se státem v historii Česka.

Plzeňská továrna, kterou získali v roce 2003 za 800 milionů korun, jim jen do předloňska vydělala hodně přes dvacet miliard. Nejde jen o zisky z výroby Škody, ale i z rozprodeje jejích aktiv. Škoda se od privatizace zbavila celkem dvanácti provozů či závodů, jen za naposled prodané energetické strojírenství Škoda Power dostali její vlastníci koncem roku 2009 od korejského Doosanu 11 miliard.

Do Škody šly i miliardy od státu na dotacích, daňových úlevách a pobídkách. Proměně ze zbankrotovalého podniku v jádro prosperující skupiny přitom výrazně pomohly zakázky od ČEZ.

Už v roce 2005, sotva rok po Romanově přestupu ze Škody do ČEZ, oznamuje elektrárenská firma plán modernizace svých elektráren za sto miliard korun. Investiční program je jako šitý na míru plzeňské Škodě. Turbíny pro modernizované elektrárny objednává ČEZ bez výběrového řízení rovnou od Škodovky. Pro Škodu jsou investice ČEZ a s nimi spojené zakázky klíčové. Před spuštěním investičního programu ČEZ v roce 2006 má energetická divize Škoda Power zisk 268,5 milionu korun, v roce 2008, kdy program běží naplno, už vydělává přes miliardu. Protože zakázky neprocházejí soutěží, nelze posoudit, zda ČEZ volí nejlepší řešení. Stavby se prodražují i opožďují. Například Tušimice II startovaly skoro s ročním zpožděním, cena se vyšplhala z původních 20 na 27 miliard. Šéfové ČEZ to vysvětlují jako běžné potíže u tak složitých investic. "Pokud se někdo snaží dovodit, že jsem zvýhodňoval Škodu, protože jsem byl její vlastník, je to nesmysl. Ty zakázky by Škoda dostala od ČEZ za jakéhokoliv šéfa, bylo to jediné možné řešení," řekl HN Roman.

Program běžel bez větší pozornosti až do sporu o modernizaci Počerad. Ekologové předloni začali tvrdit, že ČEZ nechce použít v Počeradech nejlepší dostupnou technologii. ČEZ změnu už připraveného projektu odmítl jako nereálnou. Kvůli sporu padl ministr životního prostředí Jan Dusík, ČEZ prosadil svou. Škoda Power, již v té době už vlastnil korejský Doosan, měla na dodávky pro Počerady uzavřené opční smlouvy. Vysoká jistota, že zakázky získá, přispěla i k vysoké ceně při prodeji firmy Korejcům.

Lídrem v dopravě

Energetická divize Škody vyrostla na zakázkách pro státem ovládaný ČEZ. V dopravním strojírenství Škoda exceluje zase díky spolupráci s Českými drahami (ČD), do jejichž dozorčí rady v roce 2007 Roman na tři roky zasedl.

Poněkud překvapivé jmenování zdůvodňovali tehdy jeho aktéři tím, že ČEZ je největším obchodním partnerem drah a má mít možnost hlídat tu své zájmy. Rok před tím, než se Roman stal členem dozorčí rady ČD, rozjela Škoda Transportation expanzi v dopravním strojírenství. Koupila ostravskou Vagonku, o dva roky později šumperskou Pars Nova a plzeňské Movo. Ovládla většinu domácí výroby i oprav, dodávala drahám všechny nové motorové i elektrické jednotky i lokomotivy.

Podobně Škoda ovládla výrobu tramvají. Dokázala se prosadit na radnicích velkých měst, hlavně Prahy a Brna. Rozhodující byly zakázky pro Prahu, nejprve na 60 tramvají Electra/Porsche, pak na 250 tramvají Forcity. Pražský Dopravní podnik se Škodou podepsal kontrakt na Forcity rok před tím, než Škoda ukázala první Forcity alespoň na obrázku. A přesto, že s "Porsche" byly v té době v provozu problémy. Manažer Škody Tomáš Krsek letos na jaře pro HN řekl, že díky domácím objednávkám se Škodě podařilo vyvinout a zdokonalit její vozy natolik, že jsou dnes úspěšné i na světovém trhu. "Mít doma šanci je pro firmu jako Škoda klíčové, bez toho nemůže existovat. Šlapat po domácím výrobci by bylo smutné. Kolik je tady takových firem jako my?"

V době, kdy Škoda usilovala o kontrakty Českých drah či pražského magistrátu, se mezi lidmi z byznysu začalo šířit, že za ni lobbuje u dopravců právě Martin Roman. Přibývá spekulací o jeho napojení na Škodu. Roman je ale vždy vylučuje, přímluvy vysvětluje patriotismem: "Je normální lobbovat za český průmysl."

Škoda Transportation se díky veřejným zakázkám stala dominantním hráčem českého dopravního strojírenství. Do letoška byla poslední částí Škodovky v rukou původního privatizátora, skupiny Appian. K jejímu vlastnictví se na jaře přihlásila čtveřice mužů. Dva z nich - Tomáš Krsek, Michal Korecký do té doby vystupovali jako manažeři Škody, oba však figurují na dokumentech MF Dnes spolu s Martinem Romanem a Jiřím Zapletalem jako osoby s vazbami na Appian. Další dva jsou oficiálně manažeři Appianu, Marek Čmejla a Jiří Diviš.

Tajuplné stavebnictví

O "plzeňské" či "toskánské" partě se často mluví také jako o skupině, zainteresované na ekotendru - gigantické zakázce na odstranění starých ekologických zátěží za desítky miliard korun. I tady jde jen o dohady bez důkazů. Ale logické.

Ve škodováckém areálu v Plzni se v minulých letech uskutečnil největší průmyslový developerský projekt v zemi. Začal čištěním pozemků od starých ekologických zátěží. Práce hradí stát. V 90. letech na ně dal Škodě garanci dvou miliard korun. Po privatizaci do rukou Appianu, vyrostly tytéž garance na 12,5 miliardy korun. Z nich stát už do Plzně poslal 10,9 miliardy.

Miroslav Kalousek se kdysi ve sněmovně podivoval, jak mohly státní garance na staré ekologické zátěže ve Škodě vyrůst na víc než šestinásobek původní částky. "Za ty prachy by se celá plocha Škodovky dala vybagrovat do šesti a tři čtvrtě metru hloubky, což se bezpochyby nestalo. Já byl přesvědčen, že se tam minimálně dvě až tři miliardy ukradly," rozhořčoval se nad tím, že úřady zvyšovaly garance pro Škodu. Kalousek podal trestní oznámení, policie ale žádné pochybení nezjistila.

Ve vyčištěném areálu se stavějí nové tovární haly, rovněž za miliardy. I s nimi pomáhá stát - téměř dvě miliardy Škoda a její dcery dostaly na různých rozvojových dotacích a investičních pobídkách (k tomu další více než půlmiliardu stát firmě přispěl na vědu a výzkum).

Hlavními dodavateli prací na plzeňském projektu byly firmy Geosan, Marius Pedersen a ČIAS (tu vlastní plzeňský architekt Hynek Gloser). Pro Geosan i Pedersen byl plzeňský projekt významný, ČIAS na něm doslova vyrostl. A všechny tři firmy se točí kolem probíhajícího ekotendru. Geosan je jedním ze tří uchazečů. Marius Pedersen a ČIAS jsou spolu s investičním fondem VCP členy sdružení Marius Pedersen Engineering - dalšího uchazeče, který je nyní s nejnižší nabízenou cenou favoritem soutěže.

Ani Geosan, ani Marius Pedersen Engineering nejsou vlastnicky průhlední: investory VCP nikdo nezná, většinu Geosanu drží anonymní zahraniční akcionáři. Jednoho z podílníků Geosanu - kyperskou firmu Duplessa - zastupoval muž jménem Martin Vnouček. Je to podnikatel, jehož jméno se objevilo ve firmách, v nichž se angažoval spolumajitel Škody Michal Korecký.

Zatímco od Geosanu a Pedersenu vede spojka na Plzeň, třetí soutěžící v ekotendru má dobrý vztah přímo k Romanovi. Je jím společnost Environmental Services ze skupiny J&T Group. A J&T je letitý a osvědčený obchodní partner ČEZ.

Nedokončený pokus: dřevo

Strojírenství, stavebnictví, energetika - to jsou obory, stojící na státních zakázkách, v nichž má pevnou pozici Škoda či její partneři. Je ještě jeden obor, v němž se rozdělují obří státní zakázky: dřevařský průmysl. I tady se objevila jména lidí spjatých se Škodou.

V roce 2008 se pokusila britská společnost RP Capital ovládnout tehdejší dřevařskou jedničku CE Wood. V jednáních se angažovali Tomáš Krsek, tehdy oficiálně manažer, dnes majitel Škody, a právník Josef Brož, který pracoval i pro Appian a spřízněné firmy. Sám RP Capital je napojen na Škodu. Jak píše MF Dnes, v roce 2005 se mezi vlastníky mateřského Appianu objevuje RP Investors Fund z Kajmanských ostrovů, součást rodiny RP Capital.

Zájem strojařů o dřevařský byznys vypadá kuriózně, zájem průmyslníků znalých i energetiky už je logický. Obchody s lesní štěpkou, která se používá jako biomasa ve státem dotovaných elektrárnách, má velký potenciál.

Obchod s akciemi CE Woodu společnost RP Capital nedokončila, CE Wood později skončil v konkurzu.

Poslední článek řetězu

Pokud se potvrdí vazby šéfa ČEZ na Škodu, půjde o skandál desetiletí. Nejde jen o možný střet zájmů či pochybnosti o poctivé správě majetku ČEZ. Šlo by hlavně o vliv "plzeňské party", která během let získala kontrolu nad rozdělováním největších veřejných zakázek a naučila se ovlivňovat veřejný život.

Pokud vznikla zájmová aliance kolem ČEZ a Škody, nemohlo to být bez podpory či tolerance politiků. Zástupci státu v dozorčích radách ČEZ a ČD či pražského Dopravního podniku schvalovali investiční programy, na nichž vyrostlo škodovácké impérium. Ministerstva do skupiny směrovala mnohamiliardové dotace. Politici jsou léta hluší k podezřením o podivné privatizaci Škody Appianem, justice není schopna tato podezření rozptýlit ani potvrdit.

Může to být náhoda? Jistě, svou roli hraje aureola úspěchu a důvěryhodnosti Martina Romana. A pak je tu i jeho pověstná vyjednávací schopnost, umění prosadit zájem ČEZ, schopnost dostat vlastní lidi na vlivná místa (připomeňme poslední výměnu na postu náměstka ministra průmyslu pro energetiku, kde byl Romanův kritik Tomáš Hüner vystřídán manažerem ČEZ Františkem Pazderou, nebo pád ministra Dusíka, nesouhlasícího s plány ČEZ v Počeradech). ČEZ umí prosadit pro sebe výhodné zákony či rozhodnutí úřadů. Podle Romana je v pořádku, pokud jdou politici na ruku státní firmě, z níž má stát a tím i daňový poplatník prospěch. Ovšem, prosazuje šéf ČEZ vždy jen zájem státní firmy, nebo celé "plzeňské party"?

Nelze vyloučit, že na profitu státního ČEZ - a soukromé Škody, jíž ČEZ pomohl vyrůst - mají někteří politici i hmotný zájem. Napovídají to některé indicie. Před dvěma lety nechala švýcarská policie v souvislosti s vyšetřováním Appianu zablokovat v ženevské Kredietbank na čas konta s více než 200 miliony korun. Přístup k nim měl lobbista Roman Janoušek, donedávna šedá eminence pražského magistrátu. Toho magistrátu, jehož dopravní podnik přihrál Škodě důležité kontrakty. O tom, že ČEZ skrytě sponzoruje politické strany, mluvili, byť bez důkazů, šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg či exministr vnitra František Bublan (ČSSD). Šéfové ČEZ politický sponzoring popřeli, generální ředitel Daniel Beneš ovšem vzápětí připustil, že peníze do politiky mohou jít od partnerů ČEZ.

A pak jsou tu přátelské vazby a společné zájmy. Toskánská dovolená, na níž se setkali Mirek Topolánek, Marek Dalík, Milan Urban a Martin Roman. Společné golfové výlety šéfů ČEZ s šéfem pražského Dopravního podniku Martinem Dvořákem a prominentních poslanců. Lyžování ve Špindlerově Mlýně...

Pokud politici věděli o vazbách Martina Romana na Appian, museli si uvědomovat, že šéf ČEZ má k největší české strojírenské firmě zvláštní vztah. Že aliance obou skupin hraje na trhu dominantní roli, že jej deformuje. Že finanční síla této lobby může být zdrojem korupce. Je možné, aby o tom členové vlád a premiéři neměli tušení, přestože mají k dispozici zprávy tajných služeb? A přestože se o "plzeňské partě" po barech mezi dobře informovanými prominenty léta mluví jako o hotové věci? Těžko. Šance na odhalení českého yettiho tak v posledním týdnu možná trochu stouply, stále jsou ale velmi nízké.


S přispěním Miroslava Petra

Zuzana Kubátová

Zúčastněné firmy

ČEZ

Státem ovládaná česká energetická jednička. Zastřešuje výrobu a z velké části i distribuci elektřiny v zemi. Dosahuje až padesátimiliardových zisků, desítky miliard odvádí do státního rozpočtu. Zhruba 22 % vlastní zahraniční akcionáři. V čele stál sedm let Martin Roman, ten se přesunul před třemi týdny do čela dozorčí rady.

Škoda Plzeň

Česká strojírenská jednička. Koncem 90. let se po privatizaci dostala do kolapsu, v roce 2000 ji převzal stát a do čela postavil Martina Romana. V letech 2002 a 2003 ji privatizuje vlastnicky neprůhledná skupina Appian. Ta rozprodává provozy, až z původního celku zůstává jen Škoda Transportation, výrobce kolejových vozidel. Tu letos v únoru od Appianu odkoupili Tomáš Krsek, Michal Korecký, Jiří Diviš a Marek Čmejla.

Appian

Skupina, která privatizovala Mosteckou uhelnou a později Škodu Plzeň. Švýcarská prokuratura ji vyšetřuje kvůli podezření z praní špinavých peněz. Zabývaly se jí i české orgány, ale bezvýsledně. Za Appian vystupují Jiří Diviš a Marek Čmejla, kteří se označují jen za najaté manažery. Podle dokumentů MF Dnes se v mateřských společnostech Appianu mezi léty 2004 a 2007 objevují jména Martina Romana, Tomáše Krska, Michala Koreckého a Jiřího Zapletala.


Tajní vlastníci Škody?

Podle dokumentů MFD se čtveřice manažerů tajně podílela po privatizaci Škody na ziscích jejích vlastníků a navíc rozhodovala o obsazení vrcholových orgánů Škody (tj. chovali se jako majitelé).

Martin Roman

Byl generálním ředitelem Škody v letech 2000-2003, bankrotující firmu stabilizoval a připravil k privatizaci, za 800 milionů korun ji koupila skupina Appian. Po privatizaci Škody, v roce 2004 je Roman jmenován generálním ředitelem a předsedou představenstva ČEZ. Firma krátce po jeho nástupu zahajuje stomiliardový investiční program, jehož hlavním dodavatelem je Škoda.

Tomáš Krsek a Michal Korecký

Krsek ve Škodě pracuje od mládí, Korecký přišel spolu s Romanem. Po roce 2000 se oba stávají členy Romanova vrcholového vedení. Letos v únoru oznámili, že Transportation (poslední součást někdejší Škody, která zůstala v rukou skupiny Appian), odkoupili společně s Jiřím Divišem a Markem Čmejlou.

Jiří Zapletal

Začínal v ABB, po nástupu Martina Romana přišel jako manažer do Škody, od roku 2004 vedl zastřešující Škodu Holding. Když Škoda předloni prodala své energetické strojírenství Škoda Power, přešel do služeb jeho nového majitele - korejského Doosanu.


Mít doma šanci je pro firmu jako Škoda klíčové, bez toho nemůže existovat. Šlapat po domácím výrobci by bylo smutné.
Tomáš Krsek
manažer Škody


Škoda Holding - v roce 2004 ji za 800 mil. Kč koupila skupina Appian, Martin Roman z ní v témže roce odchází do čela ČEZ, podle MFD však dále drží částečnou vlastnickou i manažerskou kontrolu nad Škodou.

Růst vlivu ČEZ a Škody


Škoda Holding

- v roce 2004 ji za 800 mil. Kč koupila skupina Appian, Martin Roman z ní v témže roce odchází do čela ČEZ, podle MFD však dále drží částečnou vlastnickou i manažerskou kontrolu nad Škodou.

1. Energetické strojírenství

Především Škoda Power ze Škody Holding (předloni ji za 11 miliard korun koupil korejský Doosan) těží ze 100miliardového investičního programu ČEZ (přestavby uhelných elektráren), z prací na údržbě a servisu pro elektrárny - na skupině jsou závislé stovky dalších strojírenských podniků jiných majitelů.

2. Dopravní strojírenství

Škoda Transportation ze škodováckého holdingu ovládla veškerou výrobu trolejbusů v zemi, je hlavním dodavatelem vozidel pro České dráhy, klíčovým dodavatelem tramvají pro Prahu a další města. Postupně skoupila řadu nezávislých firem z oboru. Konkurenti (např. Inekon) v boji o český trh prohráli.

3. Stavebnictví

V areálu Škody v Plzni se uskutečnily obří stavební projekty, jen odstraňování starých ekologických škod přišlo na 11 miliard korun, za miliardy se tu stavěly nové výrobní provozy pro Škodu i další partnery. Na těchto zakázkách vyrostly firmy jako Geosan či Česká inženýrská, jež jsou dnes považovány za součást zájmové skupiny kolem Škody. Proto je také "škodovácká chobotnice" považována za tajného hráče o mnohamiliardovou státní zakázku na odstranění všech zbývajících starých ekologických zátěží (tzv. Kalouskův ekotendr).

4. Energetika

ČEZ určuje dění na energetickém trhu, dokáže prosadit své zájmy u státních úřadů i politiků, podílí se na formování podmínek pro energetický trh, prosazuje svůj zájem při tvorbě státní energetické koncepce (dva ministři průmyslu z posledních let prošli jeho dozorčí radou, náměstek MPO pro energetiku je nyní bývalý manažer ČEZ...). Dvojka v české energetice - holding EPH - je tradičním partnerem ČEZ při velkých obchodech v energetice, aliance ČEZ a J&T dominuje trhu (už dva roky Evropská komise vyšetřuje, zda tato aliance nezneužívá své pozice na trhu vůči nezávislým subjektům).

5. Dřevařský byznys (nerealizovaný pokus)

V roce 2008 se lidé z okolí Martina Romana angažovali ve společnosti, jež vyjednávala o převzetí tehdejší české dřevařské jedničky CE Wood. Ze vstupu do firmy sešlo, když se o těchto vazbách začalo psát. CE Wood je dnes v konkurzu.

AUTOR: Zuzana Kubátová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů