Po 170 letech je tu prý naděje. Na český trh se vrací Stirlingův motor
Po téměř dvou stovkách let se na český trh vrací Stirlingův motor, tentokrát však v kombinaci s kondenzačním kotlem. Tato nová "jednotka" je zajímavá vysokou účinností - využívá energii zhruba na 98 procent - i tím, že kromě tepla dokáže vyrábět i elektrickou energii. Činnost tohoto výjimečného motoru ve spojení s kondenzačním kotlem představilo 29. března v hotelu Zlatý orel na Ostravici občanské sdružení Energie pro každého, v čele s exministrem pro místní rozvoj Petrem Lachnitem.
"Stirlingův motor patří mezi motory s vnějším spalováním, které jsou schopné využít teplo z různých zdrojů - sluneční záření, teplo z ohniště nebo odpadní spaliny z průmyslu. Není tedy závislý na spalování ušlechtilých paliv jako motory s vnitřním spalováním, kde spalování probíhá v pracovním prostoru válce," upozorňuje ParlamentníListy.cz na přednosti motoru, který je znám a používán od roku 1816, předseda sdružení Petr Lachnit, bývalý ministr pro místní rozvoj v Zemanově vládě.
Široké využití motoru
Motor je hojně využíván zejména ve vojenském průmyslu, může pracovat na lodích nebo ponorkách, v solárních systémech a špičku představuje použití Stirlingova motoru pro kosmické stanice NASA. Ale neméně dobře slouží i v civilním průmyslu. "Tyto motory se vyrábějí nejen ve Spojených státech, ale třeba i na Novém Zélandu nebo v Číně. Je možné udělat i miniaturní podoby motoru, které pak pomáhají v lékařství, například ke kryogenní terapii, protože dokáží vzduch nejen ohřát, ale i ochladit, třeba až na minus 190 stupňů Celsia," uvádí dále Lachnit.
Sdružení představí motor s elektrickým výkonem 1 kW, který v kombinaci s kondenzačním kotlem bude určen pro výrobu tepla i elektrické energie pro rodinné domy nebo malé provozovny podnikatelů a živnostníků. Jednotku vyvinula skupina Mikrogen z výzkumného střediska ve Velké Británii, s podporou světových výrobců kondenzačních kotlů firem Viessmann, Baxi a Remeha a s přispěním Evropské unie.
Zařízení už se komerčně vyrábí a v České republice dnes už pracují dvě - jedno na Vysoké škole báňské, které využívá jako zdroj zemní plyn, druhé v hotelu Zlatý orel na Ostravici, které pracuje na propan-butan. Odhadní prodejní cena motoru s kondenzačním kotlem je podle Lachnita kolem 150 tisíc korun, což není tak moc vzhledem k současným cenám samotných kondenzačních kotlů, které přijdou téměř na 100 tisíc korun. Pokud bude zařízení na základě licence vyrábět česká firma, může být cena v budoucnu i nižší. Doba návratnosti investice záleží na zdroji energie, sluneční vyjde samozřejmě nejlevněji, ale je možné více zdrojů i různě kombinovat.