Proti konkurenci máme náskok jeden až dva roky
Ladislav Mareš, předseda představenstva společnosti Nafigate
Rozhovor
Asie má v nanotechnologiích velký potenciál, Česko jí ale může konkurovat vyspělejší technologií výroby nanovláken, myslí si šéf společnosti Nafigate Ladislav Mareš. Jeho firma se snaží propojit akademiky a podnikatele, a dostat tak nanomateriály až na pulty obchodů. Ve své databázi už má několik set univerzit i firem z celého světa.
OTÁZKA: HN: Zaměřujete se na Japonsko, Singapur a Čínu. Má asijský trh větší potenciál než Evropa nebo USA?
Myslím, že má. Za prvé, asijské ekonomiky rostly v posledních letech mnohem významněji než ty evropské a americká. Za druhé, podpora vědy je tam nadstandardní. A za třetí, jsou to velmi lidnaté státy.
OTÁZKA: HN: Jak je na tom Česko?
V Česku vznikly v posledních letech velmi zajímavé nanomateriály. Pakliže se budou dál rozvíjet, budou moci držet krok se zahraniční konkurencí.
OTÁZKA: HN: Čím může Česko konkurovat Asii?
Obrovská výhoda je technologie výroby. Ta je stále unikátní a nejlepší.
OTÁZKA: HN: Co znamená, že je nejlepší?
Dokážeme nanomateriály opakovatelně vyrábět. To je u jiných technologií celkem problém. Další obrovská výhoda je, že vyrábíme kvalitní materiál za přijatelné ceny. Česká technologie umožňuje vytvářet stejnorodé vrstvy nanovláken, lze řídit jejich průměr i velikost pórů. Myslím, že právě díky tomuto know-how by české firmy mohly být úspěšné i na trzích v Asii i Americe.
OTÁZKA: HN: Má tato technologie ve světě konkurenci?
Už se objevilo několik technologií, které během roku či dvou také umožní průmyslově vyrábět. Vyvinula je jedna americká a jedna japonsko-korejská firma.
OTÁZKA: HN: Jaký má Česko náskok?
Rok až dva.
OTÁZKA: HN: Kde vidíte největší potenciál nanotechnologií?
Ve strategických oblastech jako jsou energie, voda či životní prostředí. Konkrétně jde o čištění vody, skladování energie a výroby elektřiny pomocí palivových článků.
OTÁZKA: HN: Kdy ten potenciál někdo využije?
Někde už se uvedení na trh blíží, řekl bych, že je to otázka tak roku. Konkrétně v oblasti čištění vody.
OTÁZKA: HN: V čem naopak vidíte problém nanotechnologií?
Jako každá nová technologie potřebují určitý čas, aby dospěly. Trh potřebuje určitý čas, než dojde k nahrazení stávajících produktů. Nastartoval před pár lety a roste geometricky. Největší boom lze očekávat až v příštích letech.
OTÁZKA: HN: Existují obavy, že nanovlákna zdraží některé výrobky. Je to pravda?
Nánovlákna výslednou cenu nezvýší. Naopak třeba v oblasti čištění vody budou na konci nižší náklady, než jsou dnes - jak investiční, tak provozní.
OTÁZKA: HN: Ale výroba nanovláken je přece drahá...
Cena nanovlákenné membrány je zhruba stejná jako ceny jiných membrán dostupných na trhu. Nemyslím si, že materiál je drahý. Navíc, když se přidá do produktu, tak ten výrobek často získá takové vlastnosti, že se to vyplatí.
LADISLAV MAREŠ
Zakladatel firmy Elmarco, která začala jako jedna z prvních vydělávat na nanovláknech. Před půl rokem většinu svého podílu v Elmarcu prodal a rozjel nový projekt a společnost Nafigate. Snaží se propojit výzkum, vývoj a byznys.
AUTOR: Petra Paříková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz