Strukturální fondy EU
Strukturální fondy Sektor životního prostředí bude financován z Evropského fondu
pro regionální rozvoj (European Regional Development Fund – dále jen ERDF) ERDF
- komplexním cílem je podpora hospodářské a sociální soudržnosti snižováním
regionálních rozdílů a podílením se na obnově a rozvoji regionů.. ERDF se podílí
na „financování produktivních investic pro vytvoření a uchování pracovních míst
a investic do infrastruktury“. Vzhledem k tomu, že v uplynulém finančním období
představovaly výdaje tohoto fondu téměř polovinu veškerých finančních prostředků
vynaložených v rámci strukturálních fondů, je zřejmé jeho dominantní postavení
mezi strukturálními fondy. Výše podpory z ERDF se pohybuje v rozmezí 15 –75%
celkových přípustných nákladů na opatření v závislosti na typu projektu. Podporu
lze využít především ve veřejném sektoru, přestože soukromý sektor není vyloučen
– lze očekávat nižší podporu. Zmíněná podpora musí být v souladu s předpisy ES v
oblasti konkurence a nesmí narušovat pravidla hospodářské soutěže, což znamená,
že nelze očekávat podporu pro velké průmyslové podniky. Pro programovací období
2000-2006 byly EK přijaty 3 prioritní Cíle strukturálních fondů: Cíl 1: Podpora
rozvoje a strukturálních změn zaostávajících regionů (HDP nižší než 75 % průměru
EU) Cíl 2: Podpora hospodářské a sociální konverze regionů, které čelí
strukturálním obtížím (v ČR pouze Praha) Cíl 3: Podpora adaptace a modernizace
strategie a systémů vzdělávání, školení a zaměstnanosti (v ČR pouze Praha)
Hlavním programovým dokumentem pro využívání prostředků ERDF pro oblast
životního prostředí je Operační program Infrastruktura (OP Infrastruktura),
vzniklý sloučením původně samostatných OP Životní prostředí a OP Doprava.
Program má čtyři priority. První priorita se zaměřuje na modernizaci a rozvoj
dopravní infrastruktury celostátního významu, druhá na snižování negativních
důsledků dopravy na životní prostředí, třetí na budování environmentální
infrastruktury, poslední na technickou asistenci. První dvě priority jsou v
gesci Ministerstva dopravy, třetí priorita v gesci Ministerstva životního
prostředí, které je také řídícím orgánem pro celý OP Infrastruktura. Poslední
priorita je společná. Rámcová strategie financování ukazuje, že náklady na
implementaci právních předpisů ES v oblasti životního prostředí budou v ČR
dosahovat do roku 2010 předpokládané výše až 300 mld. Kč. Opatření v rámci
priority 3 OP Infrastruktura jsou proto prioritně zaměřena na podporu opatření
pro implementaci předpisů ES a také opatření na zlepšování retenční schopnosti
krajiny. Životního prostředí se týká také jedna z priorit Společného
regionálního operačního programu (SROP) – priorita č. 4 „Zlepšování životního
prostředí v obcích a regionech“. SROP spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ve
spolupráci s regiony. Opatření na ochranu životního prostředí jsou obsažena i v
některých dalších operačních programech – např. v OP Rozvoj lidských zdrojů je
podporováno environmentální vzdělávání, OP Průmysl a podnikání zahrnuje opatření
na zvýšení energetické účinnosti a úspory energie, OP Rozvoj venkova a
multifunkční zemědělství obsahuje mimo jiné aktivity v lesním hospodářství
(např. zalesňování zemědělsky nevyužívaných půd) a opatření na zlepšení welfare
hospodářských zvířat. Zmíněné operační programy jsou zpracovávány pro regiony
spadající do cíle 1, vztahují se tedy na veškeré území České republiky s
výjimkou hl.m. Prahy. Praha však byla zařazena do cíle 2 a 3, k naplnění těchto
cílů byly vypracovány dva samostatné jednotné programové dokumenty (JPD). JPD
pro cíl 2 je podobně jako většina operačních programů financován z ERDF. Některá
opatření obsažená v tomto dokumentu rovněž přispívají k ochraně životního
prostředí (např. dobudování kanalizační sítě). Zdroj:www.env.cz
Strukturální fondy
Sektor životního prostředí bude financován z Evropského fondu pro regionální rozvoj (European Regional Development Fund – dále jen ERDF) ERDF - komplexním cílem je podpora hospodářské a sociální soudržnosti snižováním regionálních rozdílů a podílením se na obnově a rozvoji regionů.. ERDF se podílí na „financování produktivních investic pro vytvoření a uchování pracovních míst a investic do infrastruktury“. Vzhledem k tomu, že v uplynulém finančním období představovaly výdaje tohoto fondu téměř polovinu veškerých finančních prostředků vynaložených v rámci strukturálních fondů, je zřejmé jeho dominantní postavení mezi strukturálními fondy. Výše podpory z ERDF se pohybuje v rozmezí 15 –75% celkových přípustných nákladů na opatření v závislosti na typu projektu. Podporu lze využít především ve veřejném sektoru, přestože soukromý sektor není vyloučen – lze očekávat nižší podporu. Zmíněná podpora musí být v souladu s předpisy ES v oblasti konkurence a nesmí narušovat pravidla hospodářské soutěže, což znamená, že nelze očekávat podporu pro velké průmyslové podniky.
Pro programovací období 2000-2006 byly EK přijaty 3 prioritní Cíle strukturálních fondů:
Cíl 1: Podpora rozvoje a strukturálních změn zaostávajících regionů (HDP nižší než 75 % průměru EU)
Cíl 2: Podpora hospodářské a sociální konverze regionů, které čelí strukturálním obtížím (v ČR pouze Praha)
Cíl 3: Podpora adaptace a modernizace strategie a systémů vzdělávání, školení a zaměstnanosti (v ČR pouze Praha)
Hlavním programovým dokumentem pro využívání prostředků ERDF pro oblast životního prostředí je Operační program Infrastruktura (OP Infrastruktura), vzniklý sloučením původně samostatných OP Životní prostředí a OP Doprava. Program má čtyři priority. První priorita se zaměřuje na modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury celostátního významu, druhá na snižování negativních důsledků dopravy na životní prostředí, třetí na budování environmentální infrastruktury, poslední na technickou asistenci. První dvě priority jsou v gesci Ministerstva dopravy, třetí priorita v gesci Ministerstva životního prostředí, které je také řídícím orgánem pro celý OP Infrastruktura. Poslední priorita je společná.
Rámcová strategie financování ukazuje, že náklady na implementaci právních předpisů ES v oblasti životního prostředí budou v ČR dosahovat do roku 2010 předpokládané výše až 300 mld. Kč. Opatření v rámci priority 3 OP Infrastruktura jsou proto prioritně zaměřena na podporu opatření pro implementaci předpisů ES a také opatření na zlepšování retenční schopnosti krajiny.
Životního prostředí se týká také jedna z priorit Společného regionálního operačního programu (SROP) – priorita č. 4 „Zlepšování životního prostředí v obcích a regionech“. SROP spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s regiony.
Opatření na ochranu životního prostředí jsou obsažena i v některých dalších operačních programech – např. v OP Rozvoj lidských zdrojů je podporováno environmentální vzdělávání, OP Průmysl a podnikání zahrnuje opatření na zvýšení energetické účinnosti a úspory energie, OP Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství obsahuje mimo jiné aktivity v lesním hospodářství (např. zalesňování zemědělsky nevyužívaných půd) a opatření na zlepšení welfare hospodářských zvířat.
Zmíněné operační programy jsou zpracovávány pro regiony spadající do cíle 1, vztahují se tedy na veškeré území České republiky s výjimkou hl.m. Prahy. Praha však byla zařazena do cíle 2 a 3, k naplnění těchto cílů byly vypracovány dva samostatné jednotné programové dokumenty (JPD). JPD pro cíl 2 je podobně jako většina operačních programů financován z ERDF. Některá opatření obsažená v tomto dokumentu rovněž přispívají k ochraně životního prostředí (např. dobudování kanalizační sítě).
Zdroj:www.env.cz
Sdílet článek na sociálních sítích