Pátek, 29. března 2024

NASA - OCO - Družice pro sledování oxidu uhličitého

Oxid uhličitý, CO2, zachycuje teplo v blízkosti zemského povrchu. Plynům, které zadržují teplo v atmosféře, tedy plynům skleníkovým, vědci přičítají nemalý podíl na současných klimatických změnách. Skleníkových plynů je víc, avšak CO2 mezi nimi hraje primární roli. Měření ukázala, že v průběhu 20. století, tedy v relativně krátkém údobí historie naší planety, vzrostlo jeho množství v atmosféře o plnou čtvrtinu. Ukazuje se však, že situace s emisemi CO2 je značně složitá. Lidská činnost vede nepochybně ke zvyšování obsahu CO2 v atmosféře, avšak měření v posledních desetiletích odhalila, že se do zemské atmosféry dostane jen zhruba polovina těchto emisí. Druhá polovina je zřejmě absorbována oceány a jinými pozemskými ekosystémy. Před klimatology tedy vyvstává úkol prozkoumat důkladně celý uhlíkový řetězec. A proto - pro zodpovězení alespoň některých s tím souvisících otázek - se NASA rozhodl postavit satelit OCO (Orbiting Carbon Observatory) a zařadit jeho vypuštění do svého programu ESSP (Earth System Science Pathfinder). Jde o program malých až středně velkých a finančně relativně málo náročných misí s vědeckou náplní zaměřenou na studium naší planety a jejího nejbližšího okolí. Při návrzích satelitů i při získávání a vyhodnocování naměřených dat spolupracují ústavy a laboratoře USA se zahraničními partnery. Dosud odstartovaly - a jsou stále aktivní - tři mise programu: v březnu 2002 pár satelitů GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment) s úkolem zmapovat přesně zemské gravitační pole a jeho změny. Dále to jsou v dubnu 2006 současně vypuštěné družice CloudSat, studující vertikální strukturu oblačnosti, a CALIPSO (Cloud-Aerosol Lidar and Infra-Red Pathfinder Satellite Observation), zkoumající vliv mraků a aerosolů v atmosféře na zemské klima (viz L+K 83, 2007, č. 5, s. 44 - 45 - projekt CALIPSO a s. 46 - projekt CloudSat). OCO tedy mělo být čtvrtou misí řady. Chceme-li být úplně přesní, tak pátou: program ESSP měl odstartovat už v roce 2000 misí VCL (Vegetation Canopy Lidar), avšak ta byla pro technické i následné finanční problémy odvolána. Následovat pak měla v roce 2010 družice Aquarius; argentinská CONAE (Comisión National de Actividades Espaciales), s níž NASA na projektu spolupracuje, ji označuje SAC(Satélite de Aplicaciones Scientifico)-D. Její start z Vandenberg AFB se plánovala na letošní červen.

Řešení projektu OCO se ujalo pasadenské středisko JPL (Jet Propulsion Laboratory). Rozhodlo se umístit budoucí družici na polární slunečně synchronní dráhu (v sedmisetkilometrové výšce se sklonem k rovníku 98,2°), která umožní přehlédnout prakticky celý zemský povrch každých 16 dnů. Satelit se měl stát součástí sestavy družic pro dálková atmosférická měření, zvané A-Train (o této sestavě jsme v našem seriálu hovořili několikrát, podrobněji například ve zmiňované kapitole věnované projektu CALIPSO). Let v uvedené formaci měl rovněž umožnit přesně zkalibrovat přístroje OCO porovnáním s údaji podobných přístrojů ostatních družic.

Stavbou OCO pověřilo JPL společnost OSC (Orbital Sciences Corp.) z virginského Dullesu. Vyšla z koncepce svého typu LEOStar a využila zkušeností získaných při stavbě úspěšných satelitů Sorce (Solar Radiation and Climate Experiment - vypuštěn v lednu 2003) a Galex (Galaxy Evolution Explorer - odstartoval v dubnu téhož roku). Přístrojové vybavení, které mělo pracovat po dobu dvou let, tvořila trojice spektrometrů a elektrickou energií jej měl napájet pár výklopných slunečních panelů. Za nosnou raketu půltunového satelitu byl vybrán Taurus XL.

Původně mělo OCO vzlétnout z kalifornského kosmodromu v závěru roku 2007, brzy se však termín startu o rok posunul. Nakonec k němu došlo 24. února 2009. Tvůrcům projektu však přinesl zklamání. Během vzletu nosiče Taurus XL se aerodynamický kryt, pod nimž byl satelit umístěn, neoddělil a zůstal spojen s raketou. Její přetížený poslední stupeň tak nedosáhl oběžné dráhy a spolu s družicí skončil ve vlnách Indického oceánu poblíž Antarktidy.

Neúspěšný start znamenal velkou ztrátu pro vědce-klimatology celého světa. I když pouhý měsíc předtím vypustila japonská JAXA svůj satelit Ibuki zaměřený na studium rozložení CO2 v atmosféře (věnovali jsme mu v předchozí části seriálu samostatnou kapitolu), měření plánovaná pro americké OCO nahradit nemohl. A tak vědecká veřejnost přijala s uspokojením, když se po více než roce NASA loni v létě rozhodl misi zopakovat. OCO 2 bude shodný se svým předchůdcem a na oběžnou dráhu jej dopraví stejná nosná raketa. Z Vandenbergovy letecké základny má odstartovat v únoru 2013.

Pátrání po zdrojích znečištění atmosféry oxidem uhličitým získá pravděpodobně v nedaleké budoucnosti mezinárodní rozměr. Loni v srpnu podepsala německá společnost OHB(Orbital- und Hydrotechnologie Bremen)-System s čínským Institutem pro aplikace dálkového průzkumu pekingské Akademie věd dohodu o porozumění ve věci vytvoření sestavy družic, předběžně nazvaných CarbonSat, s tímto posláním. Zatímco již vypuštěný Ibuki i chystaná OCO 2 mají za cíl pátrat po zdrojích CO2 v globálním měřítku, mělo by se pozorování CarbonSatů zaměřit na lokální zdroje znečištění, jednotlivá města, velké elektrárny nebo ocelárny, těžební pole ropy a zemního plynu a podobné lokality. Obě strany dohody věří, že připojení dalších evropských zemí, případně USA, k projektu umožní výrazněji pokročit směrem k jeho realizaci.

ZDROJ: www.letectvi.cz